Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
vingers tapen

Wie kan mij een oplossing aangeven voor het onderstaande probleem.
Door een ongevaarlijke huidaandoening vervellen mijn vingers met grote regelmaat.
Zelfs de gevormde eelthuid gaat dan mee.
Ik tape mijn vingers dan ook voor ieder optreden in met Leukoplast (daarom staan de aandelen van de fabrikant hoog genoteerd).
Weet iemand een oplossing, b.v. vingerdopjes o.i.d , om van het tapen af te zijn?
Elke tip is welkom.

Re: vingers tapen

Chirurgische/medische handschoenen? Hang een stethoscoop rond je nek en zet "Dr." voor je naam en je hebt een act...
(extra strong zal dat dan wel moeten wezen )
(...wat me dan weer op een ander idee brengt, maar dat zet ik niet op papier )

groetjes,
Sam

Re: vingers tapen

Sam brengt het als scherts, maar ondertussen lijkt zijn idee van die medische handschoen me wel prima en echt de moeite van het proberen waard. Er is een Afrikaanse basgitarist – hoe heet hij ook weer, hij heeft met het Zawinul Syndicate gespeeld - die altijd met handschoenen speelt. Een heel gedoe voor hem, hij is alleen tevreden met één soort moeilijk te verkrijgen handschoenen heb ik begrepen. Dit idee lijkt me dus veel haalbaarder.

Re: vingers tapen

Sam en Philip, bedankt voor jullie tip.
Ik heb deze handschoene al eens geprobeert (alleen de vingers dan, maar deze sleten heel snel door.
Jullie brengen me trouwens wel op een idee om de vingers van deze handschoenen te gebruiken en daar 1 laagje Leukoplast om heen te plakken.
Mijn probleem zat hoofdzakelijk in het verwijderen van de lijmresten na een gig, nacht's je vingertoppen in de thinner dopen is ,vooral als je al moe bent een crime!
Ik houd jullie op de hoogte
Nogmaals bedankt voor de reactie's.

Re: vingers tapen

Je zou ook medische handschoenen kunnen nemen en op de vingertoppen - waar je de snaren raakt - een sterk, slijtvast weefsel lijmen (goretex? een of andere fiber? stukken van sterke tuinhandschoenen?) met sterke lijm (secondenlijm?). Dan heb je een herbruikbare handschoen die je hand vrij laat bewegen, maar die toch slijtvast kan zijn...

nog een idee: voor gitaristen bestaan metalen opzetstukjes voor op de vingers die de vingernagels vervangen (dat denk ik toch). Zouden die niet kunnen dienen, mits enige aanpassingen om de grotere krachten op te vangen?

groeten,
Sam

Re: vingers tapen

Misschien kun je ook iets met vloeibare latex, om de juiste dikte te krijgen. Wellicht ook geschikt voor een juiste klank (lijkt qua structuur enigszins op huid). Je zou dan voor de slijtvastheid iets kunnen doen goretex en voor de klank daarover een laagje latex. Na het optreden weer over onderdompelen in de latex en de volgende dag heb je weer een nieuwe vingertop .
Wellicht het proberen waard.

Re: vingers tapen

Ik heb zelf ook dat probleem
allen op mijn linkerhand gelukkig.
ik heb gehoord dat er wel zalf voor is, maar dat moet ik nog uitzoeken.

groetjes sjoerd

Re: vingers tapen

Die opzetstukjes voor je vingers (fingerpicks heten ze officieel) worden veel door banjospelers en pedalsteelgitaristen gebruikt. Ze zijn er ook in kunststof, ik ben echter bang dat dat nogal veel ongewenste bijgeluiden geeft, net als dat je vergeten bent je nagels te knippen. Ik heb wel gezien dat er speciale vingertoppleisters zijn (hansaplast), misschien is dat een poging waard.

Re: vingers tapen

Ik weet niet of je het al eens met sporttape hebt geprobeerd. Volgens mij laat dat veel minder lijmresten op je vingers achter.