Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
contrabas dempen?

Beste Bassers,

In mijn pogingen om mijn bas-uren te verhogen wil ik 's avonds laat nog wel eens achter mijn bas kruipen. Enige wat nu nog in de weg staat is het geluidsoverlast voor de buren.

Zijn er slimme trucen om de contrabas te dempen zodat er nog wel genoeg geluid over blijft om een beetje mee te repeteren? PUR of watten in de kast kan natuurlijk ook; maar dan ben ik de volgende ochtend zo aan het peuteren en dat is ook zonde van mijn bas-tijd...

of kan ik maar beter in een villa gaan wonen?

groetjes,

Matthijs

Re: contrabas dempen?

In een villa gaan wonen lijkt me überhaupt geen slechte keuze, ongeacht of je daardoor later kunt oefenen op je bas

Hoewel ik het zelf niet geprobeerd heb kan ik me voorstellen dat het kan schelen wanneer je je snaren dempt door er bijvoorbeeld net boven de kam schuimrubber tussen te vlechten. Je kunt dan natuurlijk geen lange tonen meer spelen, maar wellicht is het om te oefenen voldoende. Een harde aanslag blijft op die manier overigens waarschijnlijk wel goed hoorbaar.

Mocht niks helpen, dan kun je misschien een oefenbas in elkaar knutselen met i.p.v. een body een bezemsteel

Re: contrabas dempen?

Roger cook zag ik altijd spelen met schuimrubber in de vioolgaten. Dat deed hij tegen het rondzingen, maar het moet ook flink schelen in het volume lijkt me. Rare gewoonte trouwens!

Re: contrabas dempen?

Ik gebruik een sordino. Violisten gebruiken dit regelmatig - terecht trouwens want hun gekras is meestal niet te harden... Het in feite een gewone rubberen klem die je op je kam drukt, waardoor je volume pakweg halveerd. Je kan die vinden bij bijvoorbeeld Lemur Music (zoek op "mute") , maar je luthier heeft zoiets normaalgerzien ook wel liggen op vooraad. Met zijn 10 EUR een stuk goedkoper dan een villa

Re: contrabas dempen?

Kijk, dat scheelt weer een hoop verhuisdozen en schilderwerk. Inderdaad een goede aanpak: bij de bron dempen in plaats van de kast.

Bedankt!

Re: contrabas dempen?

Matthijs,

Ik wil er wel nog bij vermelden dat de klankkleur enorm veranderd als je een sordino gebruikt. Het hoog is quasi helemaal weg, en alles gaat nasaal klinken. some love it - some hate it... Mischien moet je eerst eens gewoon uitproberen voor je zoiets aanschaft.

Re: contrabas dempen?

Dat zou inderdaad wel verstandig zijn; heb nu met wat schuimrubber gebast, dat was idd niet om aan te horen (maar je kunt nog wel je conditie op peil houden). Ben je misschien op de basdag? Zou ik het daar even mogen proberen?

Re: contrabas dempen?

Matthijs,

Tot mijn grote spijt ga ik dit jaar niet op de basdag aanwezig zijn Was er verleden keer wel bij, en was echt fan-tas-tisch!

Bij deze een oproep aan alle deelnemers: Breng een Sordino/demper mee voor Matthijs!

Erwin