Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Beetje hulp

Hee mensen daar ben ik weer.

Ik heb gewoon een probleem! en dat is dat ik momenteel geen les kan bekostigen maar wil wel erg graag dingen weten over het op een juiste manier bespelen van de contrabas. Kan iemand voor mij eens op een rij zetten waarmee ik moet beginnen. Bv met toonladders of scales etc. Ik ben hard aan een plan de campagne toe om lijn te krijgen in wat ik doe en eigelijk zou moeten doen. Ik doe nu alles door elkaar en weet nu niet meer hoe verder. Wie kan en wil mij helpen?

Groetjes
Hans

Re: Beetje hulp

Ik zou zeggen: begin bij een goede houding, anders is al het oefenen een vergeefse investering.
Perfecte houdingtips vond ik op http://www.uvm.edu/~mhopkins/string/pedagogical.htm. Het gaat over de houding voor viool, altviool, cello en contrabas. Je moet wel eens even doorbladeren om bij de juiste stukken over contrabas te komen, en veel pagina's gaan over klassiek spel, maar als je daar doorheen kijkt, dan heb je echt wat.

Sinds een week zweer ik bij de lessen over Creating bass lines van Jim Stinnett, die bij de thread over Walking bass genoemd staan. Die lessen bewaren je er in ieder geval voor om van alles door elkaar te doen en nergens mee verder te komen.

En verder kom ik steeds terug bij Chuck Sher, The Improvisor's Bass Method, compleet, gestructureerd, voor elk niveau speler wat wils, en ook nog goedkoop. Wat wil een mens nog meer?

Maar volgens mij is het met bas- en improvisatiemethoden net als met diëten, van brooddiëet tot sonjabakkeren: er komt steeds wel wat nieuws op de markt, en steeds heb je de neiging om te denken: als ik dát nou volg, dan komt het helemaal goed.
De truc is natuurlijk dat het niet zo heel veel uitmaakt wat je volgt of doet, als je het maar consequent doet.
Een basaal loopje in een rustig tempo, maar dan wel (via de kwartencirkel) spelen in alle twaalf toonsoorten, en dan met de metronoom het tempo opvoeren van langzaam tot pittig. En pas doorgaan met wat anders wanneer dat erin zit. Daar komt het eigenlijk allemaal op neer. En net als bij diëten: je zelf zo nu en dan verwennen met iets helemaal fouts, een stuk dat veel te moeilijk is, maar wel te gek om te spelen. Dan moet het toch allemaal wel goed komen?

Van het boek van Sher heb ik vooral één zin onthouden (dus dan kun je die twintig dollar verder ook besparen): have fun!
Nou, kom daar bij Sonja Bakker maar eens om!

Re: Beetje hulp

Ik weet niet op welk niveau je momenteel zit, maar spelen in een band (hoeft niks serieus te zijn met optredens enzo, maar gewoon samen muziek maken) vind ik erg leerzaam.

Re: Beetje hulp

Hee Theo,

Bedankt voor de informatie! Maar wat is een basaal loopje via de kwartencirkel spelen in alle twaalf toonsoorten,

Groetjes

Hans

Re: Beetje hulp

Ik bedoel: je neemt een eenvoudig loopje, bijv. c d e a. Dat is een riedeltje in de toonladder van c majeur (c d e f g a b c). Daarna speel je het loopje een kwart (vier noten) hoger,dus in de toonladder van f: f g a d. Daarna weer een kwart hoger, dus in de toonladder van bes majeur: bes c d g, en zo steeds een kwart verder. Na twaalf toonsoorten kom je dan weer uit bij c, en is de cirkel rond.
Voor het gemak even op een rij, maar het is alleen maar een voorbeeld.
c d e a
f g a d
bes c d g
es f g c
as bes c f
des es f bes
ges as bes es
b cis dis gis
e fis gis cis
a b cis fis
d e fis b
g a b e
c d e a (welkom thuis)

Het kan natuurlijk ook met een loopje uit een (melodische) mineurtoonladder:
c d es a
f g as d etc.

en zo verder met elk soort loopje of toonladder wat je wilt. Het gaat er ook niet om dat je allerlei interesante toonladders zou moeten kennen. Gewoon met wat je weet aan de gang gaan, langzaam beginnen, uit het hoofd en met een metronoom.

Re: Beetje hulp

Hee Theo,

Fantastisch!! Ik begrijp het en het lijkt me heel leuk om te doen. Ik ga me hier maar even in bekwamen

Ik hou je op de hoogte van mijn progressie.

Bedankt en


Hans