Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
1/2 contrabas

Om de een of andere reden werkt het basforum niet vanaf Adriaans computer, zodat ik deze post voor hem erop zet:

Ik overweeg om een 1/4 contrabas (van massief hout) aan te schaffen omdat de mensure daarvan ongeveer gelijk is aan die van de fretloze basgitaar die ik ook bespeel (90 cm i.p.v. 88 cm). Ik heb een techniek waarbij ik alle vier de vingers van mijn linkerhand gebruik en daarvoor is het prettig als de lage posities niet te ver van elkaar af liggen. Een bijkomend voordeel is dat de bas kleiner en lichter is en waarschijnlijk makkelijker zittend te bespelen is. Het geluid zal waarschijnlijk minder vol zijn dan dat van een 3/4 contrabas maar voor alleen spelen in de huiskamer is dat niet erg en voor samenstel is toch versterking nodig. Heeft er iemand ervaring met een 1/4 contrabas en is het werkelijk een voordeel dat de mensure ongeveer gelijk is aan die van een basgitaar? Is er iemand met een 1/4 bas bij mij in de buurt (Sint-Oedenrode) op wiens bas ik een uurtje mag spelen?

Adriaan Kragten

Re: 1/2 contrabas

Adriaan,
het lijkt me dat je veel kans hebt om er een uit te proberen als je muziekscholen belt. Ze worden namelijk meestal gebruikt door kinderen.
Groet Philip

Re: 1/2 contrabas

Kijk eens op de site van Pro Basse. Zij richten zich voornamelijk op het promoten van de contrabas bij jonge kinderen. En zoals Philip al schreef zijn dat degenen die meestal op 1/2 bassen spelen. Dus wellicht kun je daar wat adressen vinden van spelers of luthiers die dit formaat leveren.

Re: 1/2 contrabas

Hallo,
ik heb een contrabas met een mensuur van 93 cm,
ik woon niet ver bij je vandaan in Den Bosch. kom gerust eens langs om te proberen. er zit een lange pin in dus het voelt alsof je met een 3/4 staat maar speelt voor bepaalde stijlen erg makkelijk.

06-1852 4527
groeten,
Martin