Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Kam verlagen van mijn contrabas

Hallo mensen,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Hans Baank en woon in Hoorn NH. Ik speel al jaren basgitaar en heb sinds gisteren een contrabas. Een goedkope natuurlijk want het is voor mij de eerste keer. Maar mijn snaren staan erg hoog en ik wil de kam verlagen. Wie heeft hier goede tips of informatie over zodat ik dat veilig kan doen.Misschien iemand in de buurt die mij ermee kan helpen.

Groetjes Hans

Re: Kam verlagen van mijn contrabas

Als je dan toch besluit zelf je actie te verlagen, kan je met eeen gewoon sleutelvijltje (of schuurpapier om een staafje gewikkeld) de sleuven wat dieper vijlen/schuren. Oppassen dat je snaren niet te laag komen, zodat alles gaat ramellen. Je kan dit niet ongedaan maken, dus als je te ver zit zal je een nieuwe kam moeten (laten) plaatsen. Kost algauw 250 EUR schat ik zo. De onderkant (die op het bovenblad rust) nooit bewerken, want als dit niet goed meer past op het bovenblad krijg je een heel schriel dun geluid. Ook moet je de resterende snaren laten opliggen, omdat anders de kam omvalt en de stapel kan loskomen. slechts 1 snaar tergelijkertijd afhalen dus, en bijhorend sleufje dieper maken.

Erwin

Re: Kam verlagen van mijn contrabas

Als je per ongeluk te diep vijlt, is daar nog wel iets aan te doen zonder dat je een nieuwe kam hoeft te kopen, hoor. Met mijn vorige contrabas besloot ik op een gegeven moment dat de G snaar toch maar weer iets hoger moest, inderdaad vanwege gerammel. Toen heeft (Rikkers contrabasbouwer ) voor mij een schuin stukje van de kam gezaagd en daar een nieuw stukje hout opgeplakt met een nieuwe gleuf. Dat gaf geen enkel verschil in klank en heeft er gewoon opgeplakt gezeten tot ik hem wegdeed. Zit er nu waarschijnlijk nog op zonder probleem.

Re: Kam verlagen van mijn contrabas

Oke mensen, hartelijk bedankt voor de informatie. Ik ga heel voorzichtig aan de slag.

Groetjes
Hans

Re: Kam verlagen van mijn contrabas

Ik wist niet dat dat ging, een stukje kam vervangen. Het is in elk geval wat meer werk dan een schroefje verdraaien zoals bij een electrische basgitaar

Re: Kam verlagen van mijn contrabas

Het ging ook niet zonder slag of stoot, herinner ik me opeens. Op een gegeven moment had ik een optreden en pang! vloog dat erop gelijmde extra stukje kam er opeens af. Gelukkig was mijn optreden in Groningen en kon ik nog een andere contrabas lenen van Ferdinand Rikkers (wat ik trouwens helemaal niks vind, spelen op een vreemde contrabas). Ferdinand heeft me toen niets gerekend voor het weer opplakken van dat stukje kam, hij vond dat het nooit los had mogen gaan, wat ik natuurlijk helemaal met hem eens was. Daarna is het trouwens altijd perfect blijven zitten.

Re: Kam verlagen van mijn contrabas

ga naar lucas suringar
enb laat er een verstelbare kam opzetten voila!!!
beter kan niet