Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
halspen gebroken

Wanneer merk je of een halspen gebroken is ? Heb een USA Fender Jazz Bas ?

Sommige zeggen dat je ineens een knal hoort en dat zo'n bas dan ineens onbespeelbaar is, niet meer klinkt/stemt etc.
Kan het ook zijn dat hij gewoon nog prima klinkt, goed speelt, maar dat er dan toch iets met d ehalspen kan zijn (gebroken, gebogen...)?

Heb eens ooit per ongeluk hard op mn bas geslagen tijdens een optreden (hoorde toen geen knal volgens mij), maar wilde het toch ff weten.

Groet Joris.

Re: halspen gebroken

Voor zover ik weet heeft de halspen de bedoeling om de hals stijf te houden en de kromming van de hals te beperken / in te stelen.
Als die is gebroken zou de hals op zijn minst voorover gaan buigen. Ik vermoed zelfs dat je een redelijke kans maakt dat de hals breekt.

Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een halspen zomaar de geest geeft. Het ligt eerder voor de hand dat de hals zelf sneuvelt of van de body af breekt. Ik vond hier nog een inzichtelijk artikel over de halspen:

http://www.donhofstee.nl/hals.htm

Re: halspen gebroken

Dat merk je vanzelf!
Als een halspen breekt, het maakt niet uit op welke plek, dan is dat direct te merken. De halspen vormt het tegenwicht voor de trekkracht van de snaren, die een dunne houten hals hol trekken. Een Fender Jazzbas staat bekend om zijn snelle en daarmee dunne hals. Bij een onvoldoende strak afgestelde halspen is de actie in het midden van de hals dan ook onevenredig hoog. Een C op de E snaar is dan niet meer te spelen.
Dat effect treedt ook direct op bij een gebroken halspen. De hals trekt dan direct zo krom als een hoepel en wordt onbespeelbaar.

Om elke twijfel weg te nemen kun je de halspen voorzichtig verdraaien. Als dat kracht kost, staat er spanning op en is de pen niet gebroken.