Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
training

Op de tips & trickspagina las ik Sanders tip m.b.t. de powerballs. Interesseerde me vanzelfsprekend onmiddellijk.

Maar ik wou eens vragen: zijn er onder jullie nog die interessante "trainingsmethodes" hebben? Naast het spelen, spelen en nog eens spelen natuurlijk.

Ik zoek nog steeds - Philips tips over "ontspannen" indachtig - naar een houding waarbij je alles zonder al teveel spanning kan bereiken, en dat lijkt me moeilijk. Ofwel kan je goed aan de duimposities, en dan zijn de laagste posities minder bereikbaar, of omgekeerd... En ik krijg altijd ergens pijn. Ik speel veel zittend de laatste tijd, en heb na een paar uur pijn in de schouder. Speel ik staand, dan kan ik niet snel naar de duimposities overschakelen, enz... Misschien ligt het gewoon aan spierkracht, misschien aan de juiste houding.

Wat jullie?

Groet,

Sam

Re: training

Hoi Sam,
Wat is het probleem om snel naar de duimposities over te schakelen als je staat? Wat gebeurt er dan? Die overschakeling hoeft namelijk geen probleem te zijn.
Groet Philip

Re: training

Wel, als ik in de lage posities speel sta ik grotendeels naast mijn bas, of schuin erachter. Als ik een snel loopje neem en ik spring van F op de D-snaar naar de G op de G snaar naar A op de D-snaar, met een duimpositie (of is dat voor die noten totaal verkeerd?), dan moet ik de bas ineens dichterbij brengen om er comfortabel aan te kunnen. Door de kracht die je uitoefent met je duim - vooral nog hogerop - duw je de bas naar achter, waardoor die achteraan moet tegengehouden worden. Dat lukt dus niet als je ernaast staat.

Misschien is het niet gebruikelijk om vanaf die A al met de duim te spelen, maar ik voel het soms (niet altijd) als comfortabel aan om in dat gebied zo te spelen, vooral als ik nog hogerop wil gaan, of een tijdje in dat gebied wil blijven. Misschien heeft dat met het feit te maken dat ik op een 4/4 speel? Sommige afstanden zijn makkelijker te nemen met duimposities. Daar liggen de snaren ook op hun hoogst. Ik kan makkelijker een snaar naar beneden krijgen met die "handenstand".

Alleen de overgang vind ik moeilijk, en dan nog van beneden naar boven. Omgekeerd gaat wel snel en vlot.

Snapt nog iemand dit gewauwel?

Groet,
Sam

PS - Wanneer komt de volgende basdag, dan kan ik meteen afkijken!

Re: training

Hoi Sam,
Ik vermoed dat je de A op de G snaar bedoelt en dat je die in de duimposities speelt. Wat ik begrijp uit je verhaal, is dat je probleem eenvoudig is op te lossen. De positie van je bas ten opzichte van je lichaam is namelijk de oorzaak van je probleem. Als je die verandert, is je probleem meteen opgelost! De bedoeling is dat je de bas schuin tegen je lichaam laat rusten. zodanig dat de punt van je bas net iets rechts van je linkervoet staat. Als je nu voorover buigt om in de duimposities te spelen, gaat je hals vanzelf op je schouder rusten, tegen de onderkant van je nek. Hierdoor is er zoveel tegengewicht, dat je probleemloos in de duimposities kunt spelen. Ne een beetje oefening gaat dit vanzelf en is de overschakeling van 'gewone' posities naar de duimposities geen enkel probleem meer. Probeer maar, een kind kan de was doen, dat heb je meteen te pakken. Gewoon even wennen.
Groet philip

Re: training

PS: mocht je echt bedoelen dat je de A op de D snaar met een soort duimpositie speelt, moet je daar echt gauw mee ophouden hoor, dat is te onhandig. Begin niet eerder met duimposities dan op de G (het oktaaf) op de G snaar.

Re: training

Dank je Philip voor je uitleg. En ja, het is dus wel degelijk de A op de D-snaar...
Dat krijg je als je geen degelijke leraar hebt

Ik heb me er eens bewust mee beziggehouden. Ik gebruik daar mijn duim als ik vandaaruit hogerop ga spelen, en dat is omdat ik mijn duim niet meer achter de arm kan leggen. Het heeft inderdaad met mijn houding te maken. Ik merk dat ik als ik mezelf niet bijtijds corrigeer, ik steeds weer naast mijn bas ga staan ipv schuin erachter. Waarschijnljk omdat ik dan mijn linkerhand zié! En als je naast je bas staat moet je 1. meer kracht gebruiken om de snaren neer te krijgen, en 2. je verplaatsen om in de duimposities te gaan spelen.

We weten weer waaraan gewerkt

Groet,
Sam

Re: training

Hmmm...
óf mijn contrabas wijkt qua bouw erg af van andere bassen,
óf jouw contrabas wijkt erg af van andere bassen,
óf je hebt je duim aan de verkeerde kant van je hand zitten .

Bij mijn bas zit de oksel van de hals (weet niet of het zo heet, maar ik bedoel dus het punt waar de hals naar achteren wegloopt i.v.m. de verbinding met de body) ergens tussen de A# en de B op de D-snaar. Met mijn duim in die 'oksel' kan ik op de E-snaar nog zeker tot de D komen en op de G-snaar nog tot de G (oktaaf). En ook ik sta meer naast m'n bas dan er schuin achter. Dat is een overblijfsel van het feit dat ik ooit begonnen ben met slappen en pas later meer ben gaan plukken (wat ik, in tegenstelling tot Philip, overigens wel een logische naam vindt voor deze manier van aanslaan, zie les 50 ).

Voor het spelen in de duimpositie lijkt het naast de bas staan me inderdaad niet de ideale houding. Maar goed, voor dat frequentiegebied heb ik dan ook 2 gitaristen in de band

Re: training

Hoi Sam,
Klopt het dat je de bas dan ongeveer in een hoek van 90 graden naast je hebt staan? Oei, als ik goed begrijp met welke houding je basspeelt, is het geen wonder dat je pijn krijgt in je lichaam als je speelt. Je loopt helaas kans op vreselijke blessures! Het lijkt me heel belangrijk dat je een paar lessen neemt van een professionele contrabassist bij jou in de buurt die je kan helpen met je houding. Dat is echt heel belangrijk en daar heb je de rest van je leven veel plezier van, dat garandeeer ik je!
Groet Philip

Re: training

@ Sander:
Heb even gemeten: ik kan als ik mijn hand echt strek op de G-snaar tot aan de F met mijn duim nog min of meer achter de hals. Mijn bas is een 4/4 en mijn handen niet al te groot, maar nu ook weer niet echt klein. Op de D-snaar raak ik dus niet verder dan de B# met de duim achter de hals.

@ Philip:

Ik sta niet echt 90° t.o.v. mijn bas, maar wel zover ernaast dat ik de positie van mijn vingers kan zien. Ik merk ook dat je daar je eigen muziek beter hoort dan achter de bas, wat me logisch lijkt.

Nu ja, we blijven zoeken... En die leraar: je hebt ongetwijfeld gelijk, maar eerst moet ik er een goeie vinden in mijn buurt. Voorlopig haal ik de mosterd hier, ik heb hier toch al zóveel geleerd

Groet,

Sam

Re: training

Ik heb ook jaren gespeeld op een bas met de mensuur van een 4/4 en heb ook vrij kleine handen. Ik ben weleens jaloers geweest op Stanley Clarke met zijn kolenschoppen, maar ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het niet veel uitmaakt hoe groot je handen zijn. Als je heel ontspannen speelt, kun je je handen supersnel verplaatsen en dat is veel belangrijker dan de grootte van je handen. Dus het is heel belangrijk dat je een houding inneemt die je in staat stelt om heel ontspannen, met verspilling van zo min mogelijk energie te spelen!