Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
vraagje?

Ik heb sinds 3 maanden een Strunal Massieve Contrabas. Deze heeft een mooie knor op de hoge snaren, maar niet zoveel laag op de E snaar. Ik heb wel eens gehoord dat het of / of is, dus of mooi laag / of lekker knorren. De sustain is prima. Daarnaast vind ik de snaren vrij ver van de hals staan. Vraag... Hoe zit het met dat laag/knor verhaal en is het mogelijk de snaren dichter op de hals te verkrijgen. Thanks, Marco

Re: vraagje?

Hoi Marco, ik heb ook een Strunal maar herken niet wat je schrijft over het laag. Wellicht een kwestie van andere snaren. De plaats van de stapel is ook heel belangrijk voor de balans in je geluid, een kleine verplaatsing maakt al heel veel uit. Lucas Suringar kan je hier alles over vertellen. Ik kreeg mijn bas "kaal". Heb alles er zelf opgezet (Staartstuk,kam, snaren) De kam heb ik zelf op maat gemaakt. Dat is minder lastig dan het in eerste instantie lijkt. Met de snaren gemonteerd heb ik een draad over de topkam laten lopen en deze bij de kam gehouden op de hoogte die me prettig leek en daar op de kam een streepje gezet. Dat met alle snaren gedaan, toen de kam eraf (pas op dat de stapel niet omkiepert) en vijlen maar. Wees vooral niet te enthousiast, je kunt beter drie keer moeten vijlen i.p.v. 1 x teveel eraf halen. Ook de topkam heb ik zelf afgesteld. Steeds één snaar ontspannen en de sleuf uitvijlen, net zolang tot er nog net een bankpasje onder kan schuiven. Scheelt ook enorm in het comfort. Je kunt natuurlijk ook naar een basbouwer gaan en het laten doen, kun je gelijk proberen of de stapel verplaatsen je geluid verbetert.

Re: vraagje?

Zelf heb ik ook een Strunal. Ik heb er kunststof omwonden snaren opzitten. Ik weet zo uit het hoofd niet welk merk, maar ze spelen erg comfortabel en geven een zeer rond, om niet te zeggen vet, geluid, vooral ook in het laag.
Je kan er zelf een hoop aan experimenteren, aar als je niet echt zeker bent van je zaak kan een goede bassenbouwer er een perfect geluid uithalen.

Natuurlijk gaat het om de kam, de ligging van de sanren, de positie van de stapel, maar als je evrsterkt speelt ook om de gebruikte elementen. Maar onversterkt moet je absoluut kunnen horen of je klank in orde is.