Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Aanslagtechnieken

N.a.v. de poll over het aantal gebruikte aanslagtechnieken vroeg ik me af welke technieken er eigenlijk zijn. De poll gaat namelijk tot 5 en ik kan er maar 3 bedenken: plukken, slappen en strijken. Of moet ik de Duitse en de Franse manier van strijken afzonderlijk tellen? Maar dan kom ik dus alsnog maar tot 4.

Re: Aanslagtechnieken

Ik pluk zelf op drie verschillende manieren. Mijn laatste (derde) ontdekking is hoe ik mijn contrabas kan laten klinken als een baby bass, heel leuke ontdekking is dat. Die techniek zit een beetje tussen 'trommelen' en 'schampen' in.

Re: Aanslagtechnieken

PS: als ik mijn techniek voor het aanslaan van dubbeltonen erbij optel, zit ik trouwens op vier.

Re: Aanslagtechnieken

Ik vind het een moeilijke vraag.
Hoe beschrijf je een bepaalde techniek ?

Ik zou onderscheid maken tussen tokkelen, plukken, slappen en aanslaan. Strijken is natuurlijk geen manier van aanslaan.
Maar een ander verstaat er waarschijnlijk iets geheel anders onder dan ik. Dat wordt een vage discussie.

Re: Aanslagtechnieken

Blijkbaar zit het 'm dus in de kleine variaties, terwijl ik meer geneigd ben om deze te groeperen.
Zo vallen het tegen de toets laten kletteren van de snaar door er eerst aan te trekken en vervolgens los te laten, en het met de hand tegen de toets slaan van de snaar beiden onder de techniek 'slappen'.

@hansmiv
Strijken is inderdaad geen aanSLAGtechniek, maar wel een aanspreektechniek en aanslagtechnieken zijn dat ook. Ook hier bekijk ik het blijkbaar wat minder strict .
Wat is precies het verschil tussen plukken, tokkelen en aanslaan? Ik gebruik die termen namelijk door elkaar heen voor min of meer hetzelfde.

Re: Aanslagtechnieken

Ik vind het belangrijkste criterium om een manier van aanslaan een techniek te noemen of je duidelijk anders klinkt als je haar toepast. Daar gaat het tenslotte om bij al die technieken; je doet iets om een bepaald effect of sound te bereiken. Als je bijvoorbeeld een heel ander geluid krijgt door je hand iets te kantelen, vind ik dat al een andere techniek. Het effect of de sound bepalen of je een manier van aanslaan een techniek kunt noemen. Elke manier van aanslaan die een wezenlijk ander geluid tot gevolg heeft, heeft bestaansrecht en verdient het gewoon om een techniek genoemd te worden.

Re: Aanslagtechnieken

Dus je verdubbelt je aantal technieken bij de aanschaf van een tweede contrabas (die ongetwijfeld ook heel anders klinkt)

Re: Aanslagtechnieken

In basles 4 staan een paar technieken beschreven. Misschien kan Philip die basles eens uitbreiden met een beschrijving van zijn 'babybass' techniek.

Als ik het op een rijtje zet, zou ik voor mezelf komen tot vijf soorten:
1) plukken, en met je vinger uitkomen bij de naastliggende snaar (wat bij een gitaar geloof ik apuyando heet)
2) tokkelen, meer met de vingertoppen, zonder bij de naastliggende snaar uit te komen (Gitaar: tirando; klassiek spelen van pizzicato)
3) Slappen met je duim
4) slaan op de snaar met een of twee vingers
5) Met je strijkstok op de snaar slaan. 'col legno battuto' heet dat in de klassieke muziek. Haha, de strijkstok gebruiken en tóch een aanslagtechniek hebben!!

Alles wat je nog meer bedenkt (met de vingers schuin in de richting van de snaar of meer loodrecht op de snaar) vind ik geen afzonderlijke techniek, maar een variatie op deze basissoorten. Dit lijken me de basissoorten waar je verschillende soorten klanken mee krijgt. Hoe je verder varieert in de stand van je hand en vingers is vooral een kwestie van de vraag: wat levert mij het minste onnodige spanning op, en hoe kan ik daardoor het beste/snelste/meest beheersbaar spelen.

Re: Aanslagtechnieken

@Theo:
Je vergeet de traditionele contarbas-slap, waaronder o.a. ook de double en triple slap. Voor mij is het 1 techniek, maar als je de onderstaande filmpjes bekijkt zou je ook kunnen stellen dat het er al heel wat meer zijn:

How to Slap That Bass part I
How to Slap That Bass part II
How to Slap That Bass part III
How to Slap That Bass part IV
How to Slap That Bass part V
How to Slap That Bass part VI

Re: Aanslagtechnieken

Ik zit in de trein en het regende. Daar bedacht ik ineens nog een techniek: met duim en vinger de snaar pakken en tegen de toets laten kletteren. In de klassieke muziek noemen ze dat het zgn. Bartok-pizzicato, omdat de componist Bela Bartok het vaak toepast. Die zal het wel weer uit de Oost-Europese volksmuziek vandaan hebben.

Re: Aanslagtechnieken

Ik heb een video van Louis Johnson (Star Licks)die o.a. ook met duim en wijsvinger plukt om te slappen op de basgitaar.