Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
basversterker

Dag bassers en bassinnen,

Welke versterker is het meest geschikt voor contrabas?
Mobiel en toch lekker laag?

Op de basdag speelde Hans Mantel ook over zo'n klein setje met een prima geluid. Geen idee wat dat was.

Ik gebruik nu mijn Trace Combo (die ik ook voor mijn electrische bas gebruik) maar dat is redelijk rampzalig.



Groeten,

Martijn.

Re: basversterker

Op de basdag speelde Hans Mantel over mijn versterker als ik me niet vergis. Ik heb een Gallien Krueger MB150, de meest standaard jazz contrabas versterker op de markt, al sinds mensenheugenis. Heel veel topbassisten speel daar al heel erg lang op, geeft wellicht ook een herkenbare jazzsound.
Kijk op http://www.doublebassguide.com/4_amps.html voor een mooi overzicht, incl links.
Voor mij was de keuze niet zo ingewikkeld. Ik wilde een kleine handzame versterker, waar je wel lekker mee kan optreden. En goede kwaliteit, dus geen merk waar je na 2 jaar al weer van af wil. Maar wel betaalbaar, dus liever onder de 1000 euro. Dan kom je eigenlijk alleen bij GK uit, goed alternatief is de Acoustic Image, die heeft Lucas Suringar ook staan, erg mooi spul. De GK's zijn nog wel eens tweedehands verkrijgbaar, dat was ook in mijn geval. Dus mooie deal. Maar als geld iets minder een rol speelt kan je helemaal los gaan op grote variëteit. Bijvoorbeeld ook Hevos.nl , prachtige ampi's.
Melvin1

Re: basversterker

Inderdaad, de GK word enorm veel gebruikt voor contrabas omwille van kwaliteit/betrouwbaarheid, geluid en bovenal gewicht/afmetingen. Je kunt eens kijken op de webstek van GK zelf voor meer info .

Zoveel merken er zijn zovee l aanhangers/tegenstanders je zult vinden, dus het is vooral een persoonlijke keuze. Wat wil je ermee doen? Alleen voor contrabas of ook voor electrische bas? Zonder PA in een zaaltje, of als oefenversterkertje,... Budget?

Re: basversterker

Bedankt voor de tips! Ik denk dat zo'n Gallien Krueger dan precies is wat ik zoek.

Ik ga 'm alleen voor contra gebruiken, voor mijn electrische bas heb ik die Trace al. Het gaat echt om kleine optredens, waarbij ik mijn bas net ff iets meer mee wil geven, en ik heb een hekel het sjouwen met van die enorme kasten.

Re: basversterker

Ik heb een topmerk uit de jaren 80 met een perfecte toonregeling en regelbare di uitgang. Het gaat om een Peterson 150 basscombo. Een prachtige notenhouten kast met een 12 inch Electro Voce speaker erin. Goed te tillen en met een geweldige sound. Ik heb drie jaar naar zo `n Peterson gezocht en uiteindelijk er eentje gevonden. Heel erg goed, beter dan een G and K. Die komt gewoon tekort als het op een beetje volume aankomt en klinkt ook wel erg droog. Het kastje van de G and K is gewoon te klein, zelfs om als monitor te gebruiken op een lawaaiig podium. De Peterson klinkt beter en gaat veel verder door. Is ook wel wat zwaarder en je neemt hem niet zomaar mee de tram in. Zo`n mooi kastje!!

Re: basversterker

FF een gekke vraag: Is die GK specifiek voor bas? Ik ben namelijk benieuwd hoe deze klinkt als je er met een electrische gitaar over speelt. Ik heb ooit mijn basversterker (Fender Bassman) gekocht om er met mijn gitaar over te spelen. Dat was nl. precies het geluid dat ik zocht. Ik speelde toen nog geen bas, dus toen ik daarmee begon was ik qua versterker dus al voorzien. Enig nadeel van de Bassman is dat het zo'n enorm groot en lomp geval is (losse top en groot kabinet met twee grote speakers). Niet alleen vervoer is lastig maar ook zijn de buizen kwetsbaar. Kortom, ik zoek dus een compacte allround versterker (Jazz/Rockabilly) die als het even kan ook goed uit de voeten kan met mijn Gitaar (Gretsch Country Gentleman).

Re: basversterker

Hi,

Een "goed geluid" is natuurlijk heel persoonlijk, maar volgens mij ga je heel moeilijk (lees: niet) een versterker vinden die zowel op gitaar als bas goed klinkt. De voornaamste reden hiervoor is dat een instrument versterker (in tegenstelling tot een hifi of PA versterker) bedoeld is om je geluid te kleuren. Een basgitaar vraagt een andere toonregeling dan gitaar. Het "hoog" in een bas loppt door tot pakweg 5kHz, terwijl in een gitaar je algauw 2 oktaven hoger zit (niet qua grondnoot, maar qua harmonischen) en dus de full 20kHz bandbreedte gaat gebruiken. Consequentie is dat basspeakers de harmonischen van je gitaar gewoon niet weergeven. Als je van dit doffe geluid houd is het geen probleem natuurlijk... En wat te doen met distortion of dynamiek-controle (compressor)?

Als min-of-meer aanvaardbare oplossing kan je 2 voorversterkers kopen (eentje voor gitaar en eentje voor bas) en een full-range versterker met luidsprekers zoals bijvoorbeeld een keyboard versterker. Persoonlijk moet ik er niet van weten... maar tja ja...

Erwin

Re: basversterker

Nou is de fender Bassman natuurlijk wel een verhaal apart. Hij wordt (werd?) vooral ook veel door keyboard-spelers gebruikt En soms ook wel door gitaristen. Het is maar wat je mooi en praktisch vindt.

Het gewicht en afmetingen van de Bassman maken hem bij mij niet populair. Daarbij komt dat ik vind dat een versteker voor de contrabas slechts een ondersteunende funtie heeft.
Maar dat geldt dan weer niet als je in een rockabilly band of zo speelt. Dan gaat de bas in het geweld ten onder. Ga je hem nou weer dik versterken dat dreigt het gevaar van rondzingen.

Het mag inmiddels bekend zijn dat ik een Roland CB100 gebruik. Vorige week stortte de contrabas precies voor een optreden in elkaar en ik kon het niet zo snel repareren. Noodgedwongen heb ik over mijn jazzbass gespeeld op de CB100. En ook die combinatie voldeed uitstekend.

Voor mij hoeft het allemaal niet zo groot. Mijn versterkertje is lekker licht en klein en maakt evengoed nog een hoop kabaal als het er op aankomt. En hij is erg budget-vriendelijk als je hem wilt aanschaffen.
Je kan je neus ervoor ophalen of een een testje doen met zo'n ding. Het zal je in veel opzichten verbazen.

Re: basversterker

Het rondzingen is naar mijn ervaring meer afhankelijk van de gebruikte pickup dan van mijn Bassman. Ook hoe strak en op welke plaats de pickup zit ingebouwd maakt een wereld van verschil. Daarnaast wordt feedback ook voor een groot deel veroorzaakt door de mate waarin de snaarhouder(staartstuk) kan slingeren. Maar dat is een heel andere discussie....Terug naar de Bassman: Het lijkt er op dat ik hem óf moet houden, of dat ik twee versterkers koop. 1 voor de gitaar en 1 voor de bas. Het voordeel van die Bassman is dat deze twee kanalen heeft. 1 voor Bas en en "Normal" voor andere instrumenten. Elk met een eigen toon- en volumeregeling. En met twee versterkers ben ik weer terug bij af, dan heb ik dus weer een auto vol spullen en sjouw ik me evengoed een breuk.

Re: basversterker

Op mijn Hevos 400 D klinken zowel mijn contrabas als basgitaar perfect. Nadeel is inderdaad dat je veel geld betaalt. Ik heb er twee boxen bij. Als ik alleen contrabas speel, ruk ik met 1 box uit (weegt ongeveer 20 kilo), voor de gitaar gaat er een extra box met 15 inch speaker mee voor nog meer laag. Maar het kan dus , een installatie die voor beide instrumenten perfect klinkt.

Re: basversterker

Hoi Philip. Misschien bleek uit mijn verhaal niet helemaal dat ik niet met een basgitaar, maar met een gewone gitaar over de bassman speel. En dat wordt dus toch een lastig verhaal om één versterker te vinden voor beide instrumenten. Ik heb geen basgitaar (misschien toch 'es eentej kopen). Het ziet er naar uit dat ik vastzit aan de Bassman (ook overigens destijd niet de goedkoopste). Misschien moet ik er eens een wat handzamer box aan hangen. Ik zou het ook jammer vinden om afscheid te nemen van dat ding. Ik ben gek op het geluid, maar dat heeft natuurlijk vooral te maken met mijn voorkeur voor muziek. vooral rockabilly.

Re: basversterker

Oh ja, beetje traag van begrip was ik. Grappig trouwens, die bassman, dat was mijn allereerste basversterker, waar ik al op speelde ten tijde van de prehistorie. Oei, wat vond ik hem mooi. En oei, wat een vreselijk gesjouw met die kolossale box elke keer. Later heb ik nog zo'n loodzwaar monster gehad, zo waren ze vroeger allemaal, een Trace Elliot was dat. Het is echt ongelooflijk prettig om van al die overbodige kilo's verlost te zijn. Vind mijn zwakke rug ook.

Re: basversterker

Ergens in de kast van de repetitieruimte van de band waarin ik speel staat nog zo'n Yamaha combo. Die heeft iets weg van de Fender Twin, maar dan met transistors. We gebruiken heb eigenlijk alleen voor geval van nood, zowel voor de bas als voor de gitaar als voor de keyboards.
Dat is ook zo'n twee-kanalen bak.

Het is natuurlijk allemaal niet top, maar het werkt altijd. Ik vraag me af, nu ik dit zo zit te typen, of een Fender Twin dat ook niet zou kunnen.

Tussen haakjes, ik heb hier een enorme keuze aan versterkers staan, te weten een Trace Elliot top, een Hartke top, een Peavy combo, een Peavy oefenversterker en een Roland. Het is inmiddels bekend welke mij voorkeur heeft op dit moment.

Re: basversterker

Hoewel ik in deze rubriek eerder melding maakte van mijn tevredenheid over het Peterson bascombo, heb ik dit prachtige combo uiteindelijk weer verkocht. Ik heb er eerst nog met veel plezier nog een flightcase omheen gebouwd. Dat verdiende die notenhouten kast van de Peterson echt, maar daarmee werd het geheel weer wat volumineus en ook zwaar. De bekende G and K vind ik te vlak en ook veel te weinig vermogen bieden.
Wat nu gedaan?
Ik wilde vanwege het ronde geluid een buisje in de voorversterker. Bij Lucas Suringar heb ik toen een prachtig "Suringar 12 inch" bascabinetje a euro 400 gekocht dat 400 watt vermogen biedt en dat aan een handvatje zo meegenomen kan worden. Het cabinetje wordt aangestuurd door een Eden WT 400 basversterker.
Met het ingefreesde Highlander element in de kam van de contrabas vormt het geheel een sterke combinatie. Ik heb een aanzienlijk volume, met een buizengeluid en dat zonder hinderlijke feedback! Als ik uitsluitend backline speel, gebruik ik een 210 XLT cabinet van Eden. Bij gebruik van een PA - dat is bijna standaard het geval- speel ik over de Suringar 12 incher.

eden 600 top

Wie weet precies hoe het zit?
Ik heb een eden top van 2 x 300 watt over 4 ohm. Ik bridge deze versterker zodat hij 600 watt gefft op 8 ohm. Deze sluit ik aan op een 4 x 10 swr Goliath 3 van 700 watt of een 2 x 10 eden xlt. Regelmatig komt het voor dat de versterker's output limit lampje brandt en dat het geluid overstuurt. Het gain lampje brandt echter niet, dus ga ik er van uit dat ik het signaal niet te hard instuur. Ik heb niet het idee dat de versterker zijn volle 600 watt geeft wanneer hij overstuurt. Wat is er mis? kabel, buizen? Alvast bedankt voor de tip, Marco

Re: basversterker

Marco,

Inderdaad, als je 2 versterkers bridged, mag je het vermogen optellen, de minimum impedantie die de bridged versterker aankan moet je echter ook optellen. Zoals je correct vermeld, 600 W aan 8ohm. Ik vermoed dat je luidsprekers een lagere impedantie hebben. Met een een gewone DC ohmmeter (in elke doe-het-zelf zaak te vinden) kan je de impedantie niet juist meten. Om toch een idee te hebben... effe nameten op de luidspreker aansluitingen. Je zou pakweg 12 ohm ofzo moeten meten. Meet je lager (pakweg 6 ohm) heb je te maken met een 4ohm luidspreker, en dan ben je goed bezig je versterker op te blazen!

Wat ook je overstuurd geluid kan verklaren is een kappotte tweeter (hoge tonen luidspreker). Dit gebeurt meer dan je vermoed. Somige luidsprekers hebben een tweeter ingebouwd voor een zogezegd betere hogetonen weergave. Deze tweeter is meestal slechts 50 Watt ofzo, omdat het aandeel hoge tonen bij basgitaar meestal beperkt is. Als je veel slapt of met gitaar over je versterker speelt, kun je dus heel gemakelijk die tweeters opblazen. Een keer pech hebben met feedback (fluittoon) is soms ook al genoeg... Als je niet zeker bent of die tweeter stuk is kun je hem er gewoon effe tussenuit halen. Als dan dat overstuurd geluid weg is weet je het wel.

Hoe lang is het geleden dat je je buizen hebt vervangen? Je kun ook effe zonder voorversterker, rechtstreeks je bas in dse eindverster inpluggen (effect - "return" bijvoorbeeld). Als je vervormd geluid dan weg is, is je voorversterker de oorzaak.

Voor de techneuten onder ons: Een eenvoudige test om te zien of je versterker nog in orde is: Je sluit een functiegenerator (pakweg 100hz sinus, 100mV) aan op de ingang van je vewrsterker. Op de uitgang hang je een dummy weerstand van 1000 Watt ofzo (of een strijkijzer als je echt niks anders vind). Dan draai je je volume op 1/4. Nu zet je zowel inganfg als uyitgang op je osciloscoop. Als alles goed doet moet er nu 2x een sinus te zien zijn. Als je de volumeregelaar opendraait zou de amplituse moeten veranderen, maar je zou geen vervorming mogewn zien. Met een opampje kan je snel een verschilschakeling maken. Met een spanningsdeler van 100k en 1k regelbaar kun je de niveaus matchen. Dit verschil is de vervorming en zou idealiter niks moeten zijn...

Re: basversterker

Stom natuurlijk... als het output-limit lampje brand is er waarschijnlijk niks mis met je luidsprekers en/of tweeters... Ik vermoed dat je gewoon te luid speelt! Een vreemde equalizer setting (alle schuifjes naar boven of alle knopjes rechtsom) kan ook een-en-ander verklaren. Je eindversterker is zodanig gekozen, dat als de ingang niet overstuurd (gain zodanig regelen) de eindversterker zelf ook niet overstuurd. Dit heet ingangsgevoeligheid. Bij sommige eindversterkers kan je dit instellen (0dB, -20dB, of vermelding 750mv,...). Als je nu met je equalizer de volumes omhooghaalt, overstuur je gewoon de ingang van je eindversterker. Eenvoudig remedie: zet de toonregeling neutraal...

Re: basversterker

Volgens mij heb ik hem gevonden. Bij mijn basleraar (tevens dealer) stond een Kustom Groove Bass. Een stuk kleiner dan de Bassman die ik inmiddels voor een heeeeele nette prijs hem verkocht (snik, deed toch wel een beetje pijn). De Kustom is overigens nog wel zwaar(toch nog een dikke 40 kilo,) maar voorzien van wielen dus alleen het in de auto tillen is even afzien. Ik had eerst een Groove Bass met twee 10" speakers. Later eentje met met één 15" geprobeerd en direct omgeruild, klonk een stuk vetter dan die 10"-es. Hij is voorzien van een apart regelbare tweeter en een 9-bands equalizer (30 Mhz-6,4 Khz). Hierdoor kan hij ook prima met mijn gitaar uit de voeten. De maximale output van 600 watt is wel wat overdreven. Overigens vond ik op zolder nog mijn oude (1961)Dynacord Halljazz buizenbakje, voor de gein de bas er even ingeprikt en ik werd blij verrast door de droge vintage sound ervan, die 12 wattjes zijn natuurlijk volstrekt onvoldoende, maar prima voor ondersteuning!

Re: basversterker

ik gebruik een behringer b1200
270 euro net zo goed als als die dure dingen mits je een goede element gebruikt.
Rest komt uit je vingers!!

www.wazabe.com

Re: basversterker

@Philip:
Je gaf aan dat je een Hevos 400D versterker hebt en nog 2 Hevos speakers (ik neem aan dat dit de Compact set betreft). Ik zit er zelf over te denken om ook een 400D aan te schaffen i.c.m. de 12" Compact kast of evt. de Donar. De prijzen zijn echter nogal aan de hoge kant, dus ik vroeg me af of je misschien kon aangeven het volgens jou met name de versterker is die voor het gewenste geluid zorgt of juist de speakers.
Heb je beide weleens met andere versterkers/speakers gecombineerd en zo ja, wat was het resultaat daarvan?

Re: basversterker

Hoi Sander,
Oei, ik weet eerlijk gezegd niet hoe die versterker klinkt met andere boxen. Ik was meteen zo verliefd op de sound die ik met deze combinatie kreeg, dat ik hem zo gekocht heb. Wel moet ik zeggen dat ik als ik met de contrabas speel, ik genoeg heb aan de 12 inch speaker. die andere box blijft thuis. Mijn fretloze basgitaar heeft niet zo'n vol geluid, dus als de zaal wat groter is, neem ik die andere box ook mee. Aangezien ik tegenwoordig vooral met contrabas optreed, komt dat niet zo vaak voor en als je op een bas speelt die van zichzelf al veel laag heeft, is die kleinere speaker voldoende.

Re: basversterker

Vind je dan de prijs/kwaliteit van de Hevos goed?
Ik heb hem in Frankfurt gezien, maar vond het volume toch maar pover, zeker toen de verkoper zei dat er maar 1 box was aangesloten en ik opmerkte dat er 2 waren aangesloten, toen vroeg men mij om de stand te verlaten. Anders had ik er een set gekocht, nu Markbas en SWR box.

Re: basversterker

Grappig, ik ben juist van Mark Bass naar Hevos gegaan. De Hevos heeft meer diepte en kleurt het geluid wat minder dan Mark Bass, die een heel eigen Mark Basssound heeft, vind ik – wat natuurlijk geen enkel probleem is als je daarvan houdt (ik was in eerste instantie erg enthousiast, maar bleek er na een paar jaar toch genoeg van te krijgen). Die Hevos van mij kan ijzingwekkend hard; eigenlijk veel harder dan ik ooit zou willen spelen, dus het volume was geen criterium voor me. Rare, nare ervaring had je bij die stand zeg. Tegen mij zijn die jongens eigenlijk altijd heel aardig en coöperatief geweest.

Re: basversterker

Dat vind ik ook, de Markbas heeft zijn eigen geluid, en samen met een SWR box 2X10 houd ik er wel van, ik vond de Markbas box 2X10 naar mijn smaak niet fijn klinken.
Bij Hevos, dat vond ik ook raar, mischien was die man al gestresst. Ik had al veel lof gehoord over dit merk, maar toen vertrouwde ik het niet meer, tja als het vertrouwen er niet is dan is het moeilijk kopen.
Ik speel wel in een rock/pop band en daar mag het laag iets luider.
Al bij al hoor je niet dikwijls dat iemand zijn Hevos verkoopt.

Re: basversterker

Klopt, ik ben heeeeel erg blij dat ik nu eidenlijk een installatie heb waar ik in alle opzichten tevreden over ben. He he, eindelijk, pffffff. Deze blijft!

Re: basversterker

Ik sta telkens weer van te kijken hoe Hevos er in slaagt om zulke tegenstrijdige reacties op te roepen. Uit alle recenties begreep ik dat Hevos het helemaal was en de 1300 euro moeizaam bij elkaar gespaard voor de 400 D versterker. Toch voor het kopen nog even uitgeprobeerd bij Hevos dealer Ad van de Berg met een Eden 210 XLT box. Spijtig, maar ik vond het geluid uit mijn contrabas veel te clean en te weinig doorkomen in het laag. Het geluid zat dicht in de buurt van Gallien and Krueger. Ik miste "ballen" en dat verschijnsel kwam ook niet tevoorschijn na het opdraaien van het volume. Het buisje in de voorversterker doet in mijn beleving te weinig met de klankkleur. Ik speel in een jaren 30/40 band met blazers, een boogie woogie piano, een gitaar en stevige drums, dat is toch anders dan een cleane jazzy sound met een ruisend drummetje op de achtergrond. Het geld speelde geen rol meer,die 1300 euro`s had ik virtueel al uitgegeven, maar het geluid was het niet. Ik vind mijn geluid wel terug bij SWR en Eden versterkers.
Overigens zegt het geringe aanbod aan tweedehands Hevos spullen wel veel over de tevredenheid van de gebruikers. Dat gebrek aan gebruikte Hevos hardware is echt opvallend.

Re: basversterker

ik kan je toch aanraden om deze versterker nog even uit te proberen met een paar vette boxen van Hevos. Best mogelijk dat de Eden versterker beter klinkt bij Eden boxen, maar ik vind eigenlijk dat je daar geen conclusies aan mag verbinden. Overigens: heerlijk juist dat deze versterker niets verandert aan het basisgeluid, dat was altijd al mijn ultieme wens wat de versterking betreft; dat het gewoon harder werd in plaats van een klankkleur toe te voegen! Ik snap heel goed waarom je dat toevoegen mooi kan vinden, heb ik ook gehad, maar mijn wens nu is een versterkt min of meer akoestisch geluid van de contrabas – maar ook van mijn fretloze basgitaar. De vergelijking met de G & K vind ik heel erg onterecht; toevallig kwam ik zo'n ding tegen nog niet zo lang geleden. Als je er dubbel- of drietonen op speelt vervormt dat ding. Geen probleem als je dat niet doet, dan klinkt hij heel aardig, maar een ramp als je dat steeds wilt doen zoals ik. De Hevos heeft daar he-le-maal geen moeite mee. Heerlijk!

Re: basversterker

Foutje bij mijn tweede zin, ik bedoelde: best mogelijk dat de eden versterker beter klinkt dat de Hevos versterker met Eden boxen, maar vergelijk eens de Hevos versterker met Hevos boxen met de Eden versterker met Eden boxen. Wedden dat het verschil opeens heel groot wordt in het voordeel van Hevos?

Re: basversterker

Het kan zijn dat vooral de combinatie bepalend is. Echter, mijn swr 350 klinkt ook op de Eden box geweldig. De Eden wt 400 plus en de swr versterker klinken ook op de Lucas Suringar 12 inch box als een klok.
Als Hevos vooral goed klinkt op Hevos, blijft het budget niet beperkt tot de 1300 euro voor de versterker.
Ik bespeur inmiddels een heel ander verschil en dat is het verschil in ontwikkeling. Waar jij het pure geluid op prijs stelt en virtuoos met twee of drieklanken speelt, ben ik maar een eenvoudige bassist die in enkele tonen denkt en speelt. Mogelijk is de parallel met beeldende kunst te trekken. Ook daar heb je een stukje ontwikkeling nodig om het beeld op de juiste waarde te schatten. In de beeldende kunst zie je ook de ontwikkeling van gecompliceerd naar basic terug.
Voor een moeder met vier kinderen is er geen onhandiger auto dan een Porsche!
Ik kom een keertje luisteren, dat lijkt me de moeite waard. Waar kan ik wat vinden in data, plaatsen en tijden?

Re: basversterker

Er moet iets zijn met dat Hevos spul...
Ga er een van deze weken eens langs met een vriend. Hij is helemaal weg van de Midget combo. Mijn ervaring met topspul is de volgende : Enkele weken geleden kocht ik een Acoustic Image Contra II. Prachtig, draagbaar, versterkt de bas zonder iets toe te voegen. Ik wou erg "uitpakken" met m'n nieuwe speeltje op de repetitie, maar jongens wat viel dat tegen ! De AI ging gewoon niet luid genoeg (onze drummer was te luid met z'n hotrods) Met een extra baskast (een Behringer monitor notabene) ging het al een stuk beter. Waar zijn we na wat experimenteren geëindigd : Een oude Technics HIFI versterker en diezelfde monitor. Klonk tot m'n verbazing eigenlijk bijna even goed als de AI.
Daar sta je dan... Een tweedehands Technics + Behringer monitor kost 120€. Al dat HIGH-END spul van tegenwoordig is eigenlijk HIFI (zo lineair mogelijk). Sluit je CD-speler er op aan en het geluid is best aan te horen (in vergelijking met een Ampeg SVT of zo).
Alle respect voor HIGH-END producenten en gebruikers maar die dingen zijn a-sociaal duur en mischien zelfs hun geld niet waard. Een Hevos met een GK vergelijken gaat echt niet op hoor. Dat is appelen met peren vergelijken ! Eigenlijk komt het hier op neer : als het voor jou goed klinkt, IS het goed ! Al is het een oude lampenradio. Maar dat kan natuurlijk net zo goed een Hevos zijn.

Re: basversterker

Dat vond ik toch wel het leuke van de basdag.. dat je lekker wat kon uitproberen op de spullen die de standhouders hadden mee genomen.
De Acoustic Image viel mij toen ook iet tegen. Mooi geluid hoor, daar niet van, maar de prijs die er tegenover staat.. ik vond het het niet waard.
Hevos vond ik lekker clean klinken... maar heb ik zelf niet uit geprobeerd omdat de stand vrij populair was
Uiteindelijk ben ik mijn goedkope zoveelste hands set een stuk meer gaan waarderen.

Re: basversterker

Ik vind persoonlijk het beoordelen van een basversterker heel moeilijk. Het is ook allemaal zo subjectief allemaal. Veel mensen hebben in een luisterproef de neiging om het luidste ook het zuiverste te vinden. Ooit zo eens een hifi-luisterproef gedaan, met 2x dezelfde opstelling en aparatuur, maar de volumeregelaar een tikje veranderd. Grappig wat omnzin er allemaal naar boven kwam... Helemaal moeilijk word het als er een paar dagen tussen de verschillende testen liggen. Een ander humeur betekend ook een andere perceptie. Sowies is ons gehoor adaptief aan zijn omgeving. Als je bijvoorbeeld je radio-wekker s'avonds voor het slapen afstelt dat hij zachtjes speelt, staat het geheid veel te luid de volgende morgen! Veel hangt ook af van de acoustiek van waar je speelt. Bij de ene winkel ligt er tapijt, de andere heeft tegels op de vloer, etc... Je zou met je eigen instrument, een aantal (voor)versterkers met neutrale toonregeling aangslotem op dezelfde luidspreker moeten beluisteren op 1 plaats. Alleen dan krijg je een goed beeld van het intrinsieke geluid van een (voor)versterker. Daarna kan je met de toonregeling nog wat spelen, maar dat doet er eigenlijk weinig toe. Een vermogen-versterker moet soewieso neutraal klinken, dus dit mag ook niet meespelen in je beoordeling. Hierna is de luidspreker aan de beurt. Je kan alle combinaties van luidspreker/versterker uitproberen tot je iets vind dat goed klinkt. Goed mogelijk dat 1 luidspreker beter klinkt bij een andere versterker en een andere weeral bij nog een andere versterker. Moeilijk!
Ik laat me liever leiden door de kleur van de vertwerker... of nee, het aantal knopjes en schakelaartjes...

Re: basversterker

Hmmmm... Bij mij werkt het toch een beetje anders. Ik heb een aantal duidelijke criteria voor een versterker, die ik natuurlijk zelf gekozen heb, dus misschien ben ik wel de enige op de wereld die zulke eisen stelt – maar toch):
1. Een versterker dient onvervormd dubbel- of drietonen weer te kunnen geven op een volume dat ik (desnoods met een luidruchtige)drummer kan samenspelen.
2. Een versterker dient zo min mogelijk toe te voegen aan het geluid van mijn contrabas (en aan het geluid van mijn element, dat helaas ook iets doet met de sound van mijn contrabas).
3. De installatie dien genoeg laag te hebben, zodat ik mijn basgitaar (die nu eenmaal extra bas nodig heeft in vergelijking tot mijn contrabas) in elke zaal genoeg laag mee kan geven.
4. Het geluid dient voldoende definitie te hebben.
Als ik deze criteria toepas, blijft er bijna geen versterker over (wat ergens ook wel weer prettig is). Gelukkig heb ik toch nog een versterker gevonden (na 30 jaar zoeken) met de Hevos die ik nu heb...

Re: basversterker

Philippe,

1. Een versterker dient onvervormd dubbel- of drietonen weer te kunnen geven op een volume dat ik (desnoods met een luidruchtige)drummer kan samenspelen.
--> Dit is een kwestie van volume en vermogen. Een goede eindversterker met luidsprekers aangepast aan dit vermogen dus. De voorversterker heeft hier weinig mee te maken, op voorwaarde dat je de volumes/gain matigt. Vervorming onstaat enkel en alleen als een signaal boven zijn "headroom uitkomt". Dit is dus een kwestie van de volume/gain-regelaar niet te veel open te zetten. In zoat elke versterker zijn de andere types vervorming (crosover etc..) niet hoorbaar aanwezig,


2. Een versterker dient zo min mogelijk toe te voegen aan het geluid van mijn contrabas (en aan het geluid van mijn element, dat helaas ook iets doet met de sound van mijn contrabas).
--> Hier zit het grote verschil tussen versterkers!!! Een hifi of zelfs een PA-versterker dient om het signaal zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven, zonder iets toe te voegen. Alleen "luider" dus. Bij de meeste basversterkers word er juist wel iets toegvoegd - al was het maar comressie en/of toonregeling - om zo een "mooi" geluid te krijgen. Dit maakt dat elke versterker "anders" klinkt. Er zijn bijzonder weining basgitaren die inherent mooi klinken, vandaar dat een hifi-setje niet voldoet. Een heel persoonlijke keuze!

3. De installatie dien genoeg laag te hebben, zodat ik mijn basgitaar (die nu eenmaal extra bas nodig heeft in vergelijking tot mijn contrabas) in elke zaal genoeg laag mee kan geven.
--> Dit hangt enkel en alleen af van de luidsprekers. Met een toonregeling kun je wel het een en ander verhelpen/rechttrekken, maar als je luidspreker het niet aankan, is het resultaat toch meestal bedroevend. De laagste freqwuentie van een luidspreker vind je in de documentatie terug. Ter info: lage E-snaar = ongeveer 42Hz. lage B-snaar = ongeveer 32Hz. De A komt op exact 55 Hz (440Hz A, maar 3 octaven lager). Om deze redenen voldoet een typisch hifi-setje totaal niet.

4. Het geluid dient voldoende definitie te hebben.
--> Het hoge tonen gedrag van je luidspreker is hier van belang. Een 10" luidspreker heeft meer definitie dan een 18" exemplaar, maar een tweeter doet ook wonderen. Met de toonregeling kun je het gebied van pakweg 1,5kHz tot 5kHz wat omhooghalen voor meer definitie, maar dit is een soort lapmiddel. Als je microfoon of elementen goed zijn, is dit niet echt een versterker-criterium.

OK, en nu wachten of heftige reacties van eenieder die er niet mee akkord is...

Re: basversterker

Hallo,

Ik ben ook aan het zoeken naar een geschikte contrabas versterker. Maar aangezien ik een arme student ben zijn die hevos b.v. wel erg boven mijn budget. Ik zat zelf aan zo'n G&K te denken, maar het blijkt uit het voorgaande dat ze nogal te kort komen aan volume en plat klinken. Is het echt zo erg of is dat alleen omdat ze meestal met andere versterkers worden vergeleken, en weet iemand of er alternatieven zijn in een wat student-vriendelijker budget?

Re: basversterker

Een SWR redhead versterker van 350 watt met een buisje in de voorversterker kost op marktplaats 350 euro. Een nieuw 12 inch contrabas boxje kost bij Lucas Suringar 400 euro. Dan ben je klaar voor 750 euro. Dan beschik je over een kwaliteitsset.