Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Frequentie vervangen snaren

Beste medebassisten,

Ik las ergens dat snaren voor een contrabass na een 7-tal maanden moeten vervangen worden. Is dit zinvol of is het vooral een dure misvatting? Ikzelf vervang mijn D'adario Helicore Hybride om de 3 jaar ofzo.

Erwin

Re: Frequentie vervangen snaren

Lijkt me een dure aangelegenheid, om de 7 maanden vervangen...

Ik heb Spirocores, liggen er bijna een jaar op, en m.i. geven ze nog geen tekenen van sleet. Ik denk dat je gewoon je snaren moet vervangen als ze niet meer goed klinken

of is dit een domme opmerking?

groetjes,

sam

Re: Frequentie vervangen snaren

Ik vervang mijn d'Addadario's na een jaar. Dat moet wel, op het eerste gezicht klinken ze nog best goed, maar de boventonen beginnen steeds minder hoorbaar te worden en als ik die mis ga ik meer valse noten spelen. Brrrr!

Re: Frequentie vervangen snaren

Sam je hebt helemaal gelijk. Howel het kan voorkomen dat de snaren nog wel klinken maar zo stug zijn geworden dat er nauwelijks nog op te spelen valt.

Re: Frequentie vervangen snaren

En dan hebben we het nog niet eens over het vervangen van de gitaarsnaren gehad. Dat moet een stuk vaker (wat iets minder erg is – die snaren zijn véél goedkoper, het prijsverschil is zo groot dat ik het nauwelijks kan bevatten), maar toch... als ik veel gitaar speel, moet ik ze na 3 maanden vervangen. Oefenen op de basgitaar doe ik tegenwoordig nauwelijks meer, ik speel eigenlijk alleen tijdens optredens op mijn gitaren, want als ik oefen op mijn contrabas, weet ik uit ervaring, oefen ik tegelijk ook op mijn gitaren. Spaart dus een boel geld, tegenwoordig doe ik wel een jaar met mijn gitaarsnaren.