Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
muziek: contrabas + zang

Hoi,

Twee jaar geleden ben ik begonnen met contrabassen; mijn ultieme doel is om zelf liedjes te schrijven, spelen en te zingen (nederlandse teksten). Vaak een beetje in cabareteske/kleinkunst stijl. Natuurlijk hoor je vaak dat je hiervoor beter gitaar of piano kunt leren spelen: ik ben eigenwijs en geloof in de veelzijdigheid van de contrabas. Ik ben opzoek naar audio voorbeelden van mensen (potentiele idolen) die contrabas spelen en er zelf bij zingen (liefst met zo min mogelijk begeleiding). Mag ook best wel niet nederlandstalig. Bestaat dat eigenlijk wel, is er een gegronde reden voor? Zou daar verandering in moeten komen ?


tot nu toe ken ik:
- Maarten van Roozendaal en Egon Kracht (piano, contrabas)
- de Berinis (nog geen CD van gevonden)

Re: muziek: contrabas + zang

Hoi Matthijs,

Als je op http://www.cabaretweb.nl/ kijkt staat daar een berg aan filmpjes, waaronder ook de berini's. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit een contrabas echt solo gezien met zang, er zit toch eigenlijk altijd wel een gitaar, piano etc bij. Is ook net allemaal wat completer qua muziek. In de jazz hoor je eigenlijk nooit alleen zang en contrabas, tenzij bij een mooie intro. Superbe voorbeeld daarvan vind ik nog altijd Aretha Franklin, die vroeg in haar carrière een paar sublieme jazz opnames heeft gemaakt. Haar versie van Love for sale is magistraal, vooral ook door de heftige intro met contrabas (en een beetje gitaar).
Luister maar op:
http://www.amazon.com/gp/product/B0000062F2/sr=1-7/qid=1155417012/ref=sr_1_7/002-2042547-2979222?ie=UTF8&s=music

of rechtstreeks: http://www.amazon.com/gp/music/clipserve/B0000062F2001006/0/ref=mu_sam_wma_001_006/002-2042547-2979222

Enjoy!
Melvin 1

Re: muziek: contrabas + zang

Man Man Man
www.manmanman.be

De Schedelgeboorten
www.deschedelgeboorten.be

Kommil Foo
www.kommilfoo.be

Re: muziek: contrabas + zang

Bedankt voor de reacties! Leuke Belgische cabaret sites. Ik woon in Eindhoven, dus ik ga binnenkort eens kijken. Prachtig stuk van Aretha Franklin; wat een stem zeg. Ik doe nog even een duit in het zakje:

Hein van de Geyn + Paulien van Schaik; Tenderly (contrabas+zang) en "in Summer" (contrabas+zang+trompet:Bert Joris). "in summer" heb ik: prachtig album. Over "Zen en de kunst van het bassen" gesproken. Fragmenten zijn te beluisteren via Hein's site: www.baselinemusic.nl

Rene Stevense: speelt contrabas en zingt tegelijk! Dat is dus wat ik eigenlijk zou willen leren ;-) (site ligt er helaas uit, maar dit is 'm: www.reneestevense.nl) Ik heb nog geen optreden van haar gezien; hoorde gister van vrienden dat zij met haar optreden in Nijmegen een grote club fans heeft gemaakt!

Technisch gezien lijkt "klankvullend bas spelen" en tegelijkertijd zingen mij een flinke uitdaging. Waar ik bang voor ben is dat het metrum van je zangtekst dan niet meer gelijk kan vallen met je baspartij. Aan de andere kant ontstaat er misschien juist weer aandacht voor de zang omdat je enkel appregio's kan spelen. Persoonlijk hou ik er nooit zo van als een gitarist akoorden loopt te rammen door zijn zangtekst heen: het kampvuurliedje effect. Ik ben heel benieuwd!

groetjes,

Matthijs

Re: muziek: contrabas + zang

Beste Matthijs.
Er is toch echt meer mogelijk op de bas dan 'enkel arpeggio's' spelen. Tweeklanken klinken al heel vol op de contrabas – bijna als akkoorden op de gitaar, wat volheid betreft en ook drieklanken klinken soms geweldig op ons enigszins weerbarstige, maar oh zo mooie instrument. Als je twee- of drieklanken speelt, kun je bovendien op de manier van de gitaar of de piano begeleiden, heel ritmisch en door af en toe een accent te plaatsen – mooi is dat! Soms doe ik dat als begeleiding van de solist en mij bevalt dat heel goed, al moet ik zeggen dat ik er überhaupt nog geen feedback op gekregen heb (blijkbaar moeten mijn medemuzikanten daar nog wat aan wennen!?).
Lijkt me dat het heel prachtig kan worden, als je je op het begeleiden van je eigen zang gaat toeleggen met de contrabas als enige begeleidingsinstrument – misschien is dat nog nooit gedaan!
Veel succes, groet Philip Baumgarten

Re: muziek: contrabas + zang

Hoi,

Wat betreft zang + contrabas solo, ken ik eigenlijk alleen het nummer "Ode to Billy Joe" van Patricia Barber. . Heb de CD, dus kan wel een mp3 rippen en doorsturen als je wil... Ik ben er van overtuigd dat met deze combinatie zeker mooie dingen te bereiken zijn - succes...

Erwin

Re: muziek: contrabas + zang

Er zijn heel wat muzikanten die contrabas spelen en erbij zingen in een band. Je hebt al gauw wat ondersteunende stemmen nodig in je bandje, dus waarom zou de bassist niet meezingen?
Als het gaat om zang en contrabas in de hoofdrol, denk ik aan www.esmeraldaspalding.com (speelt ook als bassiste bij Joe Lovano), www.belindaunderwood.com en www.kristinkorb.com . En vergeet ook Sting niet. Maar zij hebben er wel allemaal een band bij staan.
Bij contrabas en zang in de kleinkunst moet ik vooral denken aan Manke Nelis ('Oh kleine jodeljongen').

Alleen zang en contrabas lijkt me vrij kaal. En het probleem is dat je vrij statisch bent op het toneel, omdat je met je bas niet voortdurend heen en weer loopt. Om toch een beetje aantrekkelijke performance voor het publiek neer te zetten, zou ik toch eigenlijk denken aan minstens een duo (bijv. met gitaar of accordeon). Dan kun je werken met tegenstellingen (groot-klein, stil-bewegelijk), en dat is voor cabaret en kleinkunst toch wel een belangrijke motor. De Berini's waren (want ze zijn er inmiddels geloof ik mee opgehouden) wat dat betreft een klassevoorbeeld.

Re: muziek: contrabas + zang

Statischer dan een gitaar wellicht, maar daar kun je niet in klimmen...
Lee Rocker op zijn contrabas

...en over gitaar gesproken...
Lee Rocker

De afgebeelde Lee Rocker (o.a. Stray Cats) is een bassist die laat zien dat een contrabas geen beperking hoeft te zijn voor je performance.
En welke accordeonist kan in een break zijn instrument een rondje laten draaien?

Overigens is het binnen het psychobilly genre (maar ook rockabilly) niet ongebruikelijk dat de contrabassist tevens de lead vocals voor zijn/haar rekening neemt: Frenzy, Asmodeus, Nekromantix, Horrorpops. Met kleinkunst heeft het meestal niet zoveel te maken, met cabaret in bepaalde opzichten soms des te meer .

Re: muziek: contrabas + zang

Wauw Sander, wat een kostelijke foto's!

Re: muziek: contrabas + zang

Oké! Basspelen hoeft niet statisch te zijn. Ik stel voor een aparte thread aan te maken met dit soort plaatjes, want er moet vast wel meer van zijn.