Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Pick up

Goedenmiddag,
Ik heb nu sinds kort (half jaar) een 40jaar oude Duits gebouwde triplex contrabas.
De bas speelt redelijk en zingt (voor een triplex bas) vrij mooi.

Ik zit alleen met het volgende probleem; Versterking.
Er zit op het moment een merkloos piëzo element op, die ik in de zijkant van mn kam heb geklemd.

Helaas pikt deze Piëzo voor mijn gevoel nog teveel snaar op, en zit er een heel erg dominante Treble in de sound. Nu kan ik met de versterker wel wat knutselen, maar er is gewoon te weinig body.

Ik beschik zelf over een Hartke 7000 Top en een Eden 4x10 speaker. IK heb gemerkt dat dit geen ideale combinatie is voor contrabas.

Maar ik denk dat een andere pickup mij ook wel zou kunnen helpen.
Ik ben een student, en mijn budget is tot de 150 euro, en het liefst zo goedkoop mogenlijk. Ik zoek niet de creme de la creme (want daar is mijn bas ook niet naar) maar gewoon een degelijke pick up. Ik heb verders alleen ervaring met Fishman, maar dit vind ik niet echt mijn ding..

Ik heb van iemand de tip shadow elementen gekregen, en The Realist contrabas pickup. Een bekende van mij heeft er ook een sadowsky Preamp tussen gezet om de ingangsimpendantie op te peppen, dit zou ook helpen. Maar ik vind dat nogal een dure grap...
het gaat erom dat ik een redelijke sound uit mn versterker kan halen. Ik speel jazz. Akoustisch klinkt de bas verders prima.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze pickups?
en weten jullie evt waar ik deze kan kopen?

In ieder geval bij voorbaat dank!!

Re: Pick up

Ik denk dat een aantal van je vragen goed beantwoorden in de thread SD systems pickup, ieys lager op deze forum pagina. Ook vertellen veel bassisten over hun ervaringen met elementen in een flink aantal baslessen over dit onderwerp op deze site.

Re: Pick up

PS: er is ook nog een thread over de shadow elementen op de overzichtspagina van het basforum.

Re: Pick up

ik kan je een shadow SH951 leveren voor 75 euro IPV 105 euro winkelprijs.
Nieuw, uiteraard.
http://www.shadow-electronics.com/viewpro.html?id=36

Re: Pick up

Ik heb overigens sinds kort een handgemaakte Piezo van Jak van Waarde in mijn bezit en ik ben er erg over te spreken!

De eerste keer dat ik hem inplugde merkte ik meteen dan dit element veel meer laag oppakte dan mijn oude piezo.
De piezo brengt veel hoog en midden (400HZ) met zich mee, wat op een eerste gezicht (spelend over een hartke versterker) een beetje een kartonnen doos geluid gaf.

Echter, na wat EQ'en blijkt dat de piezo het laag lekker strak en stevig weergeeft. Ik denk ook dat dit mede komt omdat de piezo lekker stevig vast zit in in mijn kam. Het hoog dat de piezo oppikt (treble/snaar) vond ik eerst hinderlijk. Het gaf mijn slordigheden iets teveel weer. haha, maar dit heb ik ook verholpen met het gebruiken van mijn EQ. Ik hou er ook meer van om een lekkere volle bas-sound te hebben dan definite. Dit mede omdat ik dan mijn rol als bassist zijnde (in mijn ogen) beter uit kan voeren. namelijk, het aanleggen van fundament.

echter, als ik soleer blijft het geluid ook duidelijk en mis ik het hoog (wat ik eruit gedraaid heb op mijn versterker) niet.

Ik ben er blij mee! Dit is zeker een blijvertje
Jak nogmaals Bedankt, en ga zo door!

Gr. Lex

Re: Pick up

Volgens mij het ik ditzelfde bericht net in een ander topic gelezen (en erop gereageerd) ??!?!

Re: Pick up

Lex,
Fijn dat de pick-up naar tevredenheid is!
Om je sound nog wat meer 'body' te geven, zou je eens een proefje kunnen nemen met een eenvoudige pre-amp, bijvoorbeeld een Fishman BII. Hiermee wordt de impedantie van de piezo beter gematched aan de versterker. Ook experimenteren met de plaatsing van de pick-up. Soms maakt een kleine verschuiving een wereld van verschil, omdat de spleet tussen de vleugels van de kam nooit helemaal exact recht zal zijn en de druk op de piezo daardoor niet helemaal precies in het middelpunt komt.

Re: Pick up

Een Fishman BII ! Wel, die heb ik nog liggen uit de periode dat ik mijn geluid ook steeds maar niet goed kon krijgen.
Voor mij was dat de oplossing niet, dus ik heb die PreAmp weinig gebruikt. Voor een schappelijk prijsje mag je hem overnemen (in originele verpakking) !

Re: Pick up

Ik speelde in september 2007 mee met The Torello`s op het rock and roll festival te Terschelling. Er zijn dan veel contrabassen aan het werk, maar ik heb weinig bassen goed gehoord. Allemaal zompen ze in het laag - midden, ondanks goede speakers en versterkers. Ik zie het slappen wel, maar hoor het vervolgens niet.
Bij contrabas kan de keten element-versterker-speakers geen zwakke schakel verdragen. De keten is zo goed als de zwakste schakel. Als je geen goed element hebt, koop dan vooral geen goede versterker en speakers, dat is zonde van je geld.
Niet actieve pickups zijn kwalitatief minder, dat geldt ook voor dure exemplaren als Wilson. In algemene zin is te stellen dat hoe verder het piezo element en de snaren van elkaar verwijderd zijn, en hetzelfde geldt voor element en pre amp, hoe minder het geluid te vormen is naar het midden en hoog toe.
Zi is Higlander is een actief element dat in de kam wordt gefreesd op 8 mm van de snaren en vervolgens actief versterkt wordt. Alles wordt keurig achter de slof weggewerkt. Geen feedback en een goed midden/hoog gebied. Een nieuw setje kost 225 euro, dat is ongeveer de prijs van een setje snaren.
Van de hierboven beschreven combinatie Hartke - Eden is Hartke nog een extra zwakke schakel.
Sparen voor goede spullen, denk aan een eenvoudige swr redface, het is het meer dan waard.
Tenzij je niet kunt spelen, is het buitengewoon jammer als je spel niet hoorbaar is.

Re: Pick up

Wat interessant, eem element dat ik helemaal niet ken. Probeer het te googelen, maar kom het alleen tegen op basgitaten, zowel elektrisch als akoestisch. Hebben die lui ook een site voorzover je weet? Geeft het de sound van je bas weer of doet het er iets mee? Voor de prijs hoef je het niet te lasten. Ik gebruik Wilson, waar ik overigens erg tevreden over ben, al geloof ik best dat het nog beter kan. Wilson kost meer in de aanschaf.

Re: Pick up

Skoezie, tikfoutje van mijn kant: het gaat om een Highlander pickup op:

http://highlanderpickups.com/install/instView.htm

Higlander is een element dat voor akoestische (bas)gitaren is ontworpen en het uitstekend doet op de contrabas. Het is een strengetje piezo dat bij een gewone gitaar onder de brug bevestigd wordt. Bij de contrabas wordt het element in de kam gefreesd over de hele breedte van de snaren. De voorversterker zit in een metalen pen, die mooi met het batterijtje en de ingang van het signaalsnoer, achter de slof wordt weggewerkt.
Voor de goede orde: de kwaliteit van de kast komt in dit systeem minder in de versterking door. De voordelen zijn groot: een sterk signaal, weining feedback en het belangrijkste: een breed geluidspectrum dat uitstekend uit te versterken is. Omdat het systeem intern wordt verwerkt is er ook geen gepruts meer met de drukgevoelige elementjes tussen de vleugeltjes van de kam.
Ik speel noodgedwongen altijd tegen mijn speakerkast aan - het is een grote band met 8 man en dus weinig plaats - en heb zelden last van feedback. Ik heb wel een triplex bas, anders is de feedback denk ik niet onder controle te houden. Ik speel er nu 13 jaar mee tot volle tevredenheid.

Re: Pick up

Ik heb zelf ook zo'n highlander in m'n contrabas zitten. Klinkt erg electrisch moet ik zeggen, hoewel ik er al weer 5 jaar mee speel zonder problemen. Ik had het er laatst over met Jurgen Preyer (contrabas bouwer). Zijn ervaring was dat elementen die dicht bij de snaren zitten, zoals de highlander, veel snaar geluid oppakken en weinig van de body. Geven dus op goedkope bassen een goed geluid. Elementen die meer bij de body gemonteerd zitten zoals de full circle, geven daartegen meer de klank van de kast weer (ook als die slecht is). Klinkt op zich logisch.

Ik vind de highlander optie ook wel redelijk ingrijpend. Je kan het element niet meer verwijderen zonder een nieuwe kan te laten plaatsen. Het systeem klinkt wel erg goed. Klasse A preamp dus ook geen problemen met impedantie matching richting versterker.

Maar volgens mij is het altijd behelpen. Piezo geeft de contrabas nooit helemaal mooi door maar heeft geen feedback. Microfoon klinkt vaak veel beter maar heeft weer feedback problemen.

Wat een mooi instrument is het toch zo'n contrabas.....

Re: Pick up

Bovenstaand verhaal klopt wel. Bij contrabassen worden keuzes gemaakt met de gevolgen die daarbij horen. Daar staat tegenover dat het veelal geproduceerde zompige laag in mijn beleving minder met de sound van een contrabas te maken heeft dan het goed doorversterken van het hele geluidsspectrum.

De contrabas is een instrument dat ontworpen is om het geluid zelfstandig te versterken en niet doorversterkt te worden. We doen het toch....

Re: Pick up

Ook ik heb een tijdje gespeeld met een highlander. Ze hebben zelfs een tijdje een set gehad die specifiek voor contrabas was ontwikkeld. De BassBag. De pickup was hetzelfde maar ze preamp zat was geen metalen pen maar een kastje dat in een zakje (de "Bag") netjes achter het staartstuk zat weggewerkt. Deze wordt echter niet meer gemaakt. Het geluid was prima en overtrof de meeste systemen. De klank was echter sterk afhankelijk van de inbouw. Een krappe sleuf gaf al snel feedback en een ongenuanceerd geluid, dus daar wel rekening mee houden. De door de fabriek opgegeven waarden voor de sleuf zijn ronduit te krap. De nadelen zijn al deels genoemd: door de manier van inbouwen is uitwisselbaarheid slecht. Daarnaast wordt de slap slecht uitversterkt, voor de plukkers onder ons geen ramp maar voor de slappers een probleem. dat geldt overigens voor bijna alle pickups (behalve dan de K&K Rockabilly slap special). Dit is overigens eenvoudig op te lossen door een losse piëzo achter de toets. Deze kun je dan apart over de PA laten lopen. Momenteel ben ik aan het experimenteren met een pickup van Lucas Suringar. Deze lijkt op de shadow maar de pickup die onder het "G" deel van de kam gaat is een stuk kleiner zodat het geluid beter in balans is.

Re: Pick up

Over welk element heb je het precies?
zie: http://www.wfdb.nl/

Re: Pick up

Ronald,
Bedoel je de FWF Systèmes B1 pickup ?
Ik heb daar zeer prettige ervaringen mee maar de elementjes zitten vrij los tussen de vleugels van de kam. Resultaat : elk optreden of repetitie de pickups opnieuw positioneren om het beste geluid te krijgen. Het maakt echt een wereld van verschil wanneer je de pickups een beetje verschuift. Iemand een idee of ik de elementjes kan vastlijmen ? Vaster zetten, door de ruimte tussen de vleugels meer op te vullen lijkt me geen goed idee omdat ik vermoed dat de druk op de pickups een grote invloed heeft op het geluid.
Groet,
Francis

Re: Pick up

Frans: Op de site staat helaas geen foto zodat identificeren lastig wordt. Qua beschrijving lijkt het nog het meest op de de door Francis beschreven FWF. Het is inderdaad een sterk op Underwood gelijkende pickup. Ik heb hem niet rechtstreeks via Lucas maar via mijn vaste basdealer/leraar. Hij laat me allerlei systemen uitproberen dus da's wel lekker om je een goed beeld te vormen.
Francis: Vastlijmen zou ik beslist niet doen, iets veranderen is dan niet meer mogelijk en het zou nog wel eens flink invloed op je geluid kunnen hebben. Opvullen is wat mij betreft de betere optie hoewel ook dat van invloed is op je geluid, naarmate ze meer klem zitten wijzigt ook je sound. Je kunt het proberen met een strookje fineer of van dat dunne hout zoals dat bij sigaren wordt geleverd om ze aan te steken. Dat is beide flinterdun maar zou genoeg moeten zijn om verschijven te voorkomen zonder je geluid drastisch te veranderen.

Re: Pick up

Als het gaat om de FWF Systèmes B1,dan heb ik daar een eenmalige ervaring mee. Gekocht, omdat er een probleem was met mijn highlander,een aardebrom die maar niet wegging. Bij Lucas dat element geprobeerd in zijn werkplaasts en inderdaad klonk het daar nog wel aardig. Voor het goede begrip: zonder andere instrumenten, zonder drums en met het speakertje op 2 mtr afstand. Inderdaad meer kast en minder snaren in het geluid, eigenlijk best wel aardig geluid.
Diezelfde avond opgetreden in een grand cafe en al bij de soundcheck kwam ik al achter dat het he-le-maal- niet goed zat. Enorme feedback- waar ik niet meer aan gewend was- en ik heb de bas na meewarige blikken van de bandleden voor de decoratie aan de kant gezet en die avond op mijn fretless Rikkers gespeeld.
Beide elementjes - die inderdaad in grootte verschillen - zijn met een rubber laagje bekleed, vastzetten met lijm is dan echt geen optie. Klemmen met stukjes fineer wel. Ik vond het echt prutswerk en heb meteen weer een nieuwe highlander gekocht.

Re: Pick up

Ik ben benieuwd wat de techneuten van dit forum van de volgende schakeling vinden:

http://scotthelmke.com/Mint-box-buffer.html



Zou dit ook voor contrabas piezo's kunnen werken?

Re: Pick up

Dit is nu eens een goed voorbeeld hoe je met eenvoudige goedkope componenten, veel zelf kunt bouwen. Mooi stukje techniek!