Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
schroefjes in kam, toonvastheid E snaar

Hoi Philip en anderen,

Zo, ik heb weer eens een vraagje, en wel over verschillende dingetjes.
Ik heb mijn oude snaren van mijn bas afgehaald en heb er nu nieuwe opgezet.
Een vreselijk, blikken en ijzerig geluid van die nieuwe, de doffe en warme klank van de oude snaren was veel mooier ! (maar door veel vuil tussen de windingen niet langer toonvast).

1.Ik heb een vraag over de kam waar de snaren inliggen (dus aan het einde van de body). Daar zie ik van die dingetjes inzitten waar de snaren opliggen en de miniscule schoefjes die daar inzitten kun je schijnbaar verdraaien. Kun je er dan zelf gewoon voor zorgen dat de snaren er dichter of verder vanaf komen te liggen ? Is dit wel of niet schadelijk voor de hals als je dit doet ? Wat doet het met de strakheid/spanning van je snaren ?

2. Ik heb ook een vraag over mijn E snaar: het stemkastje geeft gewoon keurig aan dat hij gestemd is (groen), maar als ik heel goed luister en de toonvastheid bepaal van de E snaar, klinkt hij in het begin wat hoger en daarna komt hij in de buurt van zijn goede toon, maar dat hij nu echt E klinkt...dat niet. Hoe komt dit....heb ik de snaar er niet goed opgelegd, heb ik hem verdraaid...dit probleem had ik wederom toen ik er weer een nieuwe set oplegde.
Of komt het gewoon doordat de bibbering van de snaar te groot is waardoor de snaar zoemt tussen verschillende klankgebieden.

Hopelijk kan ik iets met je antwoord, waardoor ik kan bepalen wat er aan de hand is; een rare gitaar (naar de luthier dan maar), of iets met de snaren zelf. Ik kan dan de juiste vervolgstap kiezen.

Bedankt !

Joris uit Helmond.

Re: schroefjes in kam, toonvastheid E snaar

Hoi Joris,
1. Daar kun je rustig mee experimenteren tot de hoogte naar smaak is. Als je ze hoog zet, komt er meer spanning op te staan en zal de toon korter worden. Te laag geeft teveel bijgeluiden.
2. Een kwestie van de lengte van de snaar in orde maken. In dezelfde kam zit waarschijnlijk ook een schroefje per snaar waarmee je dat kunt instellen. De truc is: vergelijk met je stemapparaatje de hoogte van de losse snaar met die van de flageolet op het oktaaf op dezelfde snaar, dus waar de dubbele puntjes staan. Kijk ook of de ingedrukte snaar op het oktaaf dezelfde hoogte heeft. Een flageolet maak je door je vinger op de snaar te leggen, en de snaar los te laten op het moment van aanslaan. Blijf de lengte veranderen totdat het klopt.
Groet Philip

Re: schroefjes in kam, toonvastheid E snaar

Wat die zwevende E betreft... daar is weinig of niks aan te doen. Als je aan je snaar trekt/plukt gaat die trillen, maar dit kan alleen doordat de lengte iets toeneemt. Hoe meer uitslag, hoer meer lengte toename je hebt. hierdoor gaat je toon iets omlaag. Na een fractie van een seconde is dit trug gestabiliseert (afhankelijk van de sustain natuurlijk). De E-snaar heeft hier wat meer last van dan de ander. Bij een 5-snarige B is dit effect nog groter, maar omdat die toon zo laag is (ongeveer 32Hz) is dit toch moelijker te horen. Straf dat je dit hoort, want de meeste mensen horen dit absoluut niet. Sowieso is dit verschil maar een paar cent (er zit 1200 cent tussen een octaaf).

Re: schroefjes in kam, toonvastheid E snaar

Nou hangt het zweven van de snaren en met name de e-snaar ook wel sterk af van de snaren die je hebt gekozen (het merk en de soort), maar vooral ook van de dikte van je snaren. Een dikke snaar heeft een veel hogere spanning en heeft er minder last van. Als je dikkere snaren neemt moet je niet alleen de snaarhoogte en lengte afstellen, maar misschien ook wel de halspen. Zelf laat ik dat dan doen door een luthier. Als de basisinstelling eenmaal goed is doe ik de 'fijnafstemming' zo nu en dan zelf nog wel eens.

En als je toch terugwilt naar je oude snaren is het misschien een idee om ze uit te koken, dat geeft voor enige tijd weer een verfrissend geluid.

Re: schroefjes in kam, toonvastheid E snaar

Waarschijnlijk heb je het al gemerkt, maar contrabassnaren klinken meestal de eerste drie dagen heel metalig. Na een paar dagen neemt dat af en is de volle sound er weer!

:)

Re: schroefjes in kam, toonvastheid E snaar

Hmm, bij mijn 'd Addario's duurt het wel drie of vier weken voordat ze lekker gaan klinken, zodat ik heb beslotten om ze zoveel mogelijk in augustus te verwisselen, als ik toch vrijwel geen optredens heb. Ze gaan trouwens voor mijn doen vrij lang mee, dat scheelt weer.