Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Verstelbare kam

Hoi Allemaal!

Ik kom zo hier en daar op dit forum (en op andere) vragen tegen over de hoogte van de snaren en het afstellen van de kam enzo. Nu kan ik me voorstellen dat er geen "ideale" snaarhoogte bestaat. Voor Rockabillyslappen is een beetje hoogte wel lekker en voor Jazz mogen ze wel wat lager staan. Zo zijn er wel meer argumenten te bedenken om de snaren hoger of lager te zetten. Ik kom regelmatig verstelbare kammen tegen. Vlgs mij kun je die stelwieltjes zelfs los kopen om in een bestaande kam te laten bouwen.

Ik kan me zo voorstellen dat dit niet bevorderlijk is voor de klank. Alles wat je tussen de snaar en de klankkast plaatste beïnvloedt toch de klank? Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr. Ronald

Re: Verstelbare kam

Ik ben ooit de topic "klank contrabas" begonnen, met deze tekst:

***
Ik vond net een interessante link over het verschil in klank tussen 6 verschilende materialen van stel-wieltjes van een kam van een contrabas.

http://iwk.mdw.ac.at/Forschung/english/dbb/dbb.htm
***

Het beinvloed dus wel degelijk de klank. Als je een goed instrument hebt, ga je hier volgens mijn weinig van merken, en is het voordeel (gemakelijk instellen van de snaarhoogte) groter dan het nadeel (minder sustain en ander balans boventonen).