Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Zak om strijkstok in te doen? (praktische tips gevraagt)

Vraagje.. ik wissel het plukken met strijken af en dat doe ik steeds vaker.. maar dat gaat niet zo vlot omdat ik geen makkelijke manier heb om de stok tijdelijk op te hangen / in te doen.
Ik heb weleens een bassiste gezien met een soort zak aan het staartstuk. Ik vermoed dat dit eigenmakelij is, of bestaan er kant en klaar 'zakken'? Het juiste woord hiervoor weet ik dus ook niet.. (contrazak ofzo )
Heeft iemand tips over hoe ik zoiets in elkaar kan zetten, of waar ze te koop zijn?

Re: Zak om strijkstok in te doen? (praktische tips gevraagt)

Hoi Paul,

Dat zijn standaard accessoires voor strijkende bassisten. In het Engels heten ze 'quivers'. De Nederlandse term ken ik niet (ben ook geen strijker). Op de site van Bob Gollihur kun je een vinden.

gr,
Sander

Re: Zak om strijkstok in te doen? (praktische tips gevraagt)

Hoi Paul,

Bijvoorbeeld bij Lemur vind je zo'n "quiver" voor 45 EUR.

Mischien kan je het beter zelf maken? Plooi een lapje leer van pakweg 30cm x 20cm tot een zakje en stik/naai de naad netjes toe. Dan nog een touwtje aan bevestigen (met zo van die oogjes bijvoorbeeld) en klaar is kees! Als je echt handig bent, kan je een voering binnen aanbrengen, enzoverder... Wel stijf leer gebruiken, want ik heb dat ooit eens geprobeert met gewone stof en dat viel altijd toe wat niet zo handig is ;-(

Re: Zak om strijkstok in te doen? (praktische tips gevraagt)

Lucas Suringar verkoopt ze ook.

Zie http://www.wfdb.nl/ onder "Miscellaneous" bij "Bow quiver".

Ik vind ze erg praktisch. Je kunt vliegensvlug van strijken naar plukken en omgekeerd gaan.

Willard