Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Componeren.... (Hoe) doen jullie het?

Ik ben er de laatste tijd best veel mee bezig. Ik heb een laptopje, een geluidskaart een sequencer.

Soms heb ik een melodietje of een akkoordenschema of sampletje, waar ik dan al gelijk een chorus of couplet van maak. Daarna verzin ik de rest, tot er een structuur overblijft: A (couplet),B(chorus) soms C (bridge). In dat laatste proces blijf ik de laatste tijd nogal steken en kom er niet meer uit.

Hoe pakken jullie het aan?

Re: Componeren.... (Hoe) doen jullie het?

Dag paul,

Volgens mij ben je een heel eind, met een couplet, een refrein en een bridge. Volgens mij zijn dat de basisingrediënten van 99,9% van de nummers.

Volgens mij moet je gewoon een lap tekst gaan schrijven zodat je de boel kunt gaan herhalen.

Tenzij je natuurlijk symfonische pretenties hebt...

GreetZ!

Re: Componeren.... (Hoe) doen jullie het?

Ja idd... misschien is het een gebrek aan inspiratie ofzo. Komt wel weer goed ;)

Ik was ook benieuwd of er nog andere collega's aan t componeren waren, in bandverband of gewoon thuis?

Re: Componeren.... (Hoe) doen jullie het?

Aha, op die manier! Ik speel in een band en wij proberen allemaal op regelmatige basis de componist uit te hangen ;-) Meestal schrijven we thuis individueel het coupletje, refreintje, de bridge EN de tekst natuurlijk...Dan zetten we de boel vervolgens collectief in elkaar en dat werkt heel erg goed. Soms komt er heel iets anders uit dan je zelf thuis bedoeld had...meestal is het beter! Het valt nu eenmaal niet mee om als drummer/zanger/gitarist etc. te denken als je eigenlijk alleen maar kunt bassen - en zelfs dat matig ;-) Have fun!

Re: Componeren.... (Hoe) doen jullie het?

Ik ben de oudste van een nogal muzikale familie, en nu en dan componeren we samen plezante dingen voor één of ander feest. Niks waar we meer lol aan hebben dan aan het gezamenlijk schrijven van teksten om eens goed te lachen met het slachtoffer van dat moment. De muziek pikken we meestal van een bestaand nummer dat we naar onze hand/mond/voeten zetten. De één speelt mondharmonica, low whistle en klarinet, de ander piano, accordeon, keyboards en slagwerk (die heeft al voor een paar CD's voor kinderen gecomponeerd), een andere gitaar, nog ene zingt (die kan je vinden op deze link - hehe, sluikreclame) en ik speel gitaar, piano, low whistle en bas. En dan wisselen we graag nog eens van instrument

Het is erg boeiend om te zien hoe een nummer vorm krijgt door de inbreng van alle "groepsleden". Ikzelf vind altijd wel wat als ik alleen aan het spelen ben, maar ik heb het karakter niet om erop te gaan "werken". Meestal blijft het bij toevallige melodietjes, die ik naderhand zelfs niet meer kan herhalen. Zeg maar improvisatie zonder gevolgen... Wel verrassend!

Ik kan wel wat noten lezen, maar dan in de solsleutel (ben nu opnieuw aan het "meeleren" met mijn zoontje die piano leert - ik probeer soms de baspartijen mee te spelen in de fa-sleutel, met wisselend succes ) Het helpt waarschijnlijk wel als je de melodieën in je hoofd op papier kan zetten, maar dat is voorlopig nog te hoog gegrepen voor mij...

Ik vraag me wel af hoe je op een eenvoudige manier samples van jezelf kan opnemen met je pc. Dat zou het mogelijk maken om je eigen "brouwsels" te bewaren/bewerken. Is dat mogelijk zonder versterker (want die heb ik niet)? Ik heb een leuk stukje freeware gevonden waar je wel wat mee aan kan : Audacity (klik hier); je kan er verschillende sporen mee opnemen. Zijn er nog?

Groetjes,
Sam

Re: Componeren.... (Hoe) doen jullie het?

Interessant... Ja zo gaat het bij ons in de band meestal ook. Vaak heeft iemand al een stukje, en daar wordt dan gezamelijk aan gesleuteld. Vaak lopen we even vast als we een´goed c-stuk of intro moeten verzinnen, vaak jammen we dan en kijken wat er uit komt. Echter, er ff voor zitten en iets bedenken werkt beter ;)Heel soms gebruiken we een schemaatje (bijv. Stratus van Billy Cobham) en daar maken we ons eigen ding van. Als ik zelf dingen maak, vind ik het tmakkelijk om eerst een beat te bedenken. Daaroverheen komt meestal melodie of akkoordenschema en dan het leukste gedeelte; een groovy baslijntje inspelen :p

Sam, Het is niet echt verstandig om je bas direct in te pluggen in de microfooningang van de geluidskaart van je computer. Zeker niet als ie actief is. Ik zeg niet dat het niet kan, maar je zou je ingangen op kunnen blazen. Je zou er eigenlijk een mixertje tussen moeten hangen.