Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
De ziel

Hallo,

Ik heb met grote belangstelling de video van Preyer bekeken die Martijn in de thread "AARGH" opgegeven heeft, en ik zag 'm bezig de stapel of ziel te verzetten om de klank aan te passen. Nu vraag ik me af of iemand weet wàt er nu juist gebeurt wanneer je de ziel verschuift. Wat gebeurt er als je naar boven of beneden schuift? Krijg je een diepere klank zus, of een zuiverder zo, ... ?

Of is dat beroepsgeheim van de bouwers?

Groetjes,
Sam

Re: De ziel

Ik heb er weleens bijgestaan toen een vioolbouwer de stapel telkens een beetje verschoof. Het gaat om kleine, maar wel duidelijk aanwezige verschillen. Soms klinkt hij een beetje voller, soms klinkt hij net iets anders.
Groet Philip

Re: De ziel

Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen om zelf aan de stapel te schuiven. Of je moet eerst goed de spanning van de snaren afhalen. Wanneer de snaren op de gewone spanning staan en de stapel zou bij het verschuiven per ongeluk omvallen, dan heb je kans dat de druk van de snaren de kam door het bovenblad drukt. En dan ben je verder van huis.
Ieder zijn vak, zou ik zeggen. En de basbouwer ziet vaak ook nog andere dingen aan je bas die met de klankt te maken hebben. En wat is er nou heerlijker dan een beetje rondstruinen in de werkplaats van een basbouwer?