Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
sd systems pickup

hallo,
ik wil een pickup voor mijn contrabas kopen, en zag op de site van musicstore köln een sd systems pu-4. dat is zo'n piezoding met vier microotjes die je op je brug monteert. het kost maar 120 euro dus dat leek me wel leuk. heeft iemand ervaring met dat element of met soortgelijke dingen?
je kan het bekijken op http://www.musicstore.de/nl/global/0_0_G_0_PAH0001158-000/0/0/0/detail/musicstore.html

bedankt,
jef

Re: sd systems pickup

ik heb nog es wat verder rondgekeken ondertussen, en in dezelfde prijsklasse kan ik ook een
-fishman bp-100
-k&k double big twin (of gewoon big twin)
-shadow sh 950

op dit moment heb ik een schaller 10/70, maar die heb ik niet durven monteren (ik wil liever niet boren in mijn bas). ik vrees ook dat die nogal niet-akoestisch gaat klinken, aangezien het een magnetische pick-up is, die dus gewoon de vibratie van je snaar omzet in elktrische signalen, net als bij een e-bas.

Re: sd systems pickup

en daar ook nog bij: heb je sowieso een voorversterker nodig? of kom je er wel met een stevige basversterker waar een voorversterker zit ingebouwd (het is wel een versterker voor basgitaar). of kan ik mijn contrabas gewoon rechtstreeks in de pa leiden?

Re: sd systems pickup

Je laatste vraag kan ik een soort antwoord op geven: er valt weinig tot niets over te zeggen. Het meest treffende voorbeeld kwam ik vorige week tegen bij een Mark Eden basversterker. Mijn gitaar klonk er super op, werkelijk, die heeft nog nooit zo mooi geklonken, maar mijn contrabas klonk er vreselijk op, die heeft zelden zo beroerd geklonken. Op het ding dat ik nu heb, de Markbass minicombo, klinken ze allebei erg mooi, maar dat praktische ding (16 kilo) heeft bij nader inzien toch te weinig laag naar mijn zin. Het zelfde geldt voor PA's: soms klink je er prachtig op, soms vreselijk. Dus gewoon maar de boel naar muziekwinkels slepen en alles uitproberen dat voorhanden is, er zit niet anders op.
Het is niet zo dat je per se een voorversterker nodig hebt. Ik neem de laatste tijd wel een mengpaneel mee dat ik voor mijn versterker zet, daar klinken mijn bassen wat ronder en voller door en het is heel praktisch als ik zowel op mijn twee basgitaren als de contrabas speel, want ik kan vooraf het volume en de sound instellen en als ik van instrument wissel, hoef ik alleen maar het ene kanaal op mute te zetten en het andere aan te zetten. Heel praktisch, de oplossing van een probleem waarmee ik jaren heb geworsteld. Maar er zijn genoeg versterkers waar beide instrumenten prima op klinken hoor.
Wat was dat trouwens voor een griezelberiucht over die Schaller? Waar moet je precies in boren in de bas?
Groet Philip

Re: sd systems pickup

YES, nog eens een technische vraag...

Of je een voorversterker nodig hebt hangt af van de lengte van de kabel. Het signaaltje van zo'n piezo-pickup (of elke ander microfoon eigenlijk) is heel zwak. Een voorsversterker doet niks anders dan dit zwakke signaal versterken (van 50mV naar 500mv ofzo) zodat het minder gevoelig word voor storingen.

Bij een microfoon heb je een gebalanceerde signalloverdracht (3-pinnige XLR), en dan heb je dit niet nodig voor kabels onder de pakweg 100 meter. Als je graag knutselt kan je dus een XLR aansluiting voorzien op zowel je bas als versterker, en dan heb je echt geen apparte voorversterker nodig. Een DI-box doet dit voor je (signaal gebalanceerd maken).

In de meeste voorversterkers zit natuurlijk ook een uitgebreide toonregeling, maar als je al een degelijke versterker hebt, is dit feitelijk ook niet nodig. Subjectief gevoel van controle over je geluid, want veel knoppen...

Een actieve electriche bas, is gewoon een bas met zo'n ingebouwd voorversterktje. Voorbeeld Agiular heeft die dingetjes ook los. De OPB-3 bijvoorbeeld kost 150 EUR denk ik. Wel ergens een 9V batterijtje voorzien. http://www.aguilaramp.com/products_preamps.htm

Om op je vraag over "rechtreeks naar de PA" te antwoorden: geen goed idee dus zonder voorversterker of DI-box.

Re: sd systems pickup

Interessant Erwin!
Heb ik het goed begrepen dat als ik de jackplug van mijn elementen vervang door een XLR plug en de XLR aansluiting van mijn mengpaneel gebruik, dat ik dan opeens een stuk beter geluid heb? Is dat een ingewikkelde operatie, zo'n plug vervangen (sprak de nitwit op dit gebied)?
Groet Philip

Re: sd systems pickup

Philip,

Het is niet zo eenvoudig dat je gewoonweg van een 2-pins jack naar 3-pins XLR kan. Het signaal moet ook gebalanceerd worden, en daar komt een transfootje of wat electronica aan te pas (een opamp met 4 weerstandjes). Zo'n trafo is werkelijk het enige wat in een passieve DI-box zit. Sommige basversterkers hebben dit trouwens ingebouwd. Bij farnell vind je zo'n transfo voor 15,5 EUR (neen, geen typefout). Voorbeeld: Neutrik NTE10/3. Neutrik is trouwens ook een bekend merk van XLR-pluggen. Als je een schema wilt zal ik je dat wel doorsturen met @mail. De vraag is of je hier plaats voor hebt in je bas. Je kunt het ook extern in een kastje inbouwen (heb het ooit ingebouwd in een oud blik mais...), maar dan kan je natuurlijk ook gewoon een DI-box kopen Alleen met lange kables heb je een beter geluid. Als je een gewoon standaard 3 meter kabeltje gebruikt is er geen verbetering - eerder een verslechtering vermits die trafo ook iets doet natuurlijk.

Erwin

Re: sd systems pickup

Hoi Erwin,
Bedankt voor de info, ik ga onmiddellijk over op een drie meter kabel (ik gebruik inderdaad standaard 6). Ben benieuwd!
Groet Philip

Re: sd systems pickup

Philip,

Verwacht nu niet meteen veel verschil tussen die 3 en 6 meter... Het maakt allen een hoorbaar verschil als je er pakweg 20 meter kabel tussengooit. Als je dus je contrabas rechtsteeks verbind met de PA ergens achteraan de zaal merk je het wel. Er is echt geen reden om je 6 meter kabels weg te gooien hoor. Het zou alleen een reflex moeten zijn om altijd de korst mogelijke kabel te gebruiken. Sowieso bij een actieve-bas is er nooit een probleem.

Ik zal het zo samenvatten:
- microfoon: altijd 3-aderige XLR gebruiken.
- gitaar, bas, piezo element: zo kort mogelijke kabel. Eventueel DI-box en/of voorversterker gebruiken.
- actieve bas: alles is goed.

Re: sd systems pickup

dat boren was in je vingerbord (noem je dat zo? nouja, dat wat het fretboard is, maar don zzonder fretten natuurlijk). zo helemaal op het uiteinde, en dan kwam die pickup daar meteen onder te hangen. niet iets wat je graag doet, dacht ik zo.
als ik het goed begrijp heb ik dus met een piezo-element zeker een voorversterkertje nodig.
als ik voor rond de 175 euro een element koop, wat is dan een aanrader. ergens in zo'n duitse winkel kon ik wel een realist-element versieren voor 180 euro, dat is misschien ook wel interessant. en de fishmanpiezo stond daar ook in promotie...

Re: sd systems pickup

Er zijn allerlei hele goede en professionele muzikant die zweren bij het realist element! Dat heb ik van die andere elemeten die je noemt (nog?) niet gehoord.

Re: sd systems pickup

Beste Jef,
Als oudere vergrijsde jazzbassist (speel al ruim 40 jaar op een oude Rubner 5-snaars, een dijk van een bas met veel laag)heb ik zolangzamerhand heel wat pick-ups gebruikt, gehaat en geliefd.
Maar de Schaller moet je maar gelijk in je prive-muzeum storten, die maakt van je mooie bas een goedkope basgitaar. Wel veel sustain, maar erg vlak en saai.
De Realist is fantasties, maar geeft veel laag en klikt op mijn bas snel 'wollig' en het grote nadeel (vind ik) is dat het net lijkt of de bas verder van je vandaan staat. Je mist de lekkere pitch van het aanslaan van de snaar en de 'knor' van je bas gaat goeddeels verloren. dat komt vooral door de positie van de pickup (onder de poot van de kam) waardoor er meer 'kast' en minder 'snaar' wordt opgepikt.
Voor strijken is dit element perfect.
De Wilson, die is eigenlijk perfect, zingt ook bijna niet rond, maar is in verhouding veel te duur.
Eigenlijk vond ik de Underwood nog steeds het fijnste element, maar de fabriek is met een overstroming onder water komen te staan en daarna nooit meer opgestart.
Shadow maakt dit element na SH 951 (twee piezo's) of de 950 (met een piezo). Met de 950 heb ik geen ervaring, maar de 951 is vergelijkbaar met de Underwood.
Maar nu de grap:
Ik kwam op een duitse site (GEBA) een forum tegen, waarbij iemand zelf een soort Undewood geknutseld had en ik heb dat kunstje uitgeprobeerd.
Bij Conrad heb ik twee piezo elementjes gekocht (40 cent per stuk!). Daar heb ik per elementje twee draadjes aan gesoldeerd en die draadjes vervolgens aan een jackplugvrouwtje.
De pizo's heb ik voorzien van siliconenkit en er aan boven en onderkant een koperen plaatje opgedrukt. Na droging van de kit netjes rondom afgesneden en de elementjes op de 'underwood manier' in de kam geklemd.
En raad eens wat!
Het is het beste element wat ik me kan bedenken.
Verbijsterend! En dat voor nog geen Euro!
Als je hier meer over wil weten, mail me maar.
Over voorversterkers:
Ik speel op een cube van Gallien Krueger, daar zit al een voorversterker in. En de meeste goede basversterkers hebben een voorversterker. Ik heb nooit behoefte gehad aan een aparte voorversterker gehad, alleen in de tijd van de oude Barcus Berry elementen, die je met een dotje plakgum op de kam moest plakken, maar daar hebben we het gelukkig niet meer over...
Ik hoop dat ik je wat geholpen heb.
Groeten,

Re: sd systems pickup

Man, mocht dàt eens op de site van Philip kunnen gezet worden, met een schetsje en een knutselhandleiding... (tip tip tip!)

Re: sd systems pickup

Ja Jak,
Dat lijkt mij ook een prachtig stukje!
Groet Philip

Re: sd systems pickup/ GB-100

Hoi,

ik zou de fishman GB-100 vermijden: snel feedback, dun geluid (maar wel op te piepen met voorversterker, of in mijn geval met een BOSS gitaar equalizer). Zeker op de door de fabrikant voorgeschreven monteer methode (op de brug). Ik heb hem zelf omgebouwd op bovengenoemde manier, maar dan met hout. Ook tussen de "vleugel" van de brug. Klonk al beter. Uiteindelijk heb ik hem (Voorzichtig, met mijn oude bas) tussen body en kam gedaan, dat klinkt wel echt goed, en veel minder feedback.
Maar als ik het over mocht doen zou ik voor de realist gaan, of eventueel een Revolution solo, ook een in-de-brug piezo element.

Re: sd systems pickup

Sinds gister heb ik de Shadow sh 950. Eerste indruk is niet verkeerd. Wel denk ik dat een voorversterking / mengpaneeltje niet verkeerd zou zijn, zodat ik zelf de klank kleur kan bepalen ipv afhankelijk te zijn van de geluidsman. Voorversterking lijkt me niet verkeerd omdat ik nu m'n versterker op standje "niet vriendelijk voor de buren" had staan en het volume niet overeen kwam.
Als iemand een tip voor een voorversterkend mengpaneeltje (met volume pedaal) heeft, hoor ik die graag!

Tijdens mijn zoektocht ben ik deze pagina tegen gekomen: http://www.posterart.nl/gitaarversterker.htm
Scherpe prijzen en inhoudelijk kundig advies. Hij bied 'custom' oplossingen aan voor o.a. de contrabas.

Re: sd systems pickup

Ik ben nog eens aan het rondneuzen gegaan... en zit met 'n vraagje. Als je een zgn 'effectenbak' gebruikt, fungeert deze dan ook als pre-amp? Of blijft het signaal zwak. Heeft iemand bijv. ervaring met de BFX-708?

Of kun je beter een Aguilar apparaatje gebruiken zoals:
http://www.aguilaramp.com/products_preamps_db924.htm

Re: sd systems pickup

Paul,

Een "effectenbak" fungeert ook als voorversterker, dus je zwakke basgitaar-signaal word opgekrikt naar "line"-niveau.

Erwin

Re: sd systems pickup

Mijn effectenbak heet boss gt-6b, maar die vind ik eigenlijk iets lelijks doen met het contrabas geluid, dus wat mij betreft is hij alleen bruikbaar voor de basgitaar.

Re: sd systems pickup

Hallo, omdat ik maar een beginner ben heb ik ook zitten te zoeken naar een pickup. Hierbij ben ik op een duitse forumsite gekomen waar ook het probleem met de prijs en het geschikte merk. SELF MAKEN!!
Op conrad "Piezo" opzoeken. (ik ben de link kwijt). Meteen paar meer bestellen in verband van 'verprutsen'.De elementen worden met een gesoldeert klein plusdraatje geleverd. Hieraan het "plus"-centerkabeltje van het audiokabel solderen en aan de rand van het plaatje het minus "jasje" van het audiokabel solderen. Met de lijmpistool iets op de kant van de kabelverbinding op het plaatje leggen, en een klein stukje stevige plastik knippen en op de nog hete lijm plakken en tot de gewenste dikte tezamen duwen. Rondom schoon snijden - klaar. Het elementje goed strak in de zij van de brug persen en ook een keer draaien naar alle richtingen om het gewenste resultaat te bereijken. Gewoon beetje alles uitproberen. Bij de contrabas van mij werkt het perfekt!
(beter als 170.-euro uitgeven)
Hopende jullie hiermee een beetje te hebben geholpen.
Groetjes Tim

Re: sd systems pickup

Zelf maken... yep, dan kan natuurlijk ook. Wie weet ga ik me daar nog eens aan wagen. Tot nu toe ben ik best blij met m'n shadow element.. 2de hands uit België laten komen en voor niet al te veel centen. :)

Nu dus nog een voor versterker iets.. De GT6B van Boss leek me wel een heftig speleding.. ook voor de contra. Wat er over in de basles werd geschreven sprak me wel aan. Maar misschien toch wat meer richten op wat ik ik nodig heb, en dat is een voorversterker met toon regelaar. Heeft iemand ervaring met de Aguilar DB924?

Re: sd systems pickup

Hi, Ook ik ben nog steeds op mijn zoektocht naar de "ideale" pickup. Ik heb een tijdje gespeeld op een Higlander IP I, die moet in de kam worden gefreesd. fantastisch geluid meer met twee nadelen: doordat deze in de kam is gefreesd (best wel een klusje) is 'ie niet gemakkelijk over te plaatsen op een andere kam, voorts is het een heel gedoe om er ook nog een een slap pickup bij te zetten, je zit dan met allerlei bekabelngsproblemen. Ook heb ik een Shadow SH950, wel gemakkelijk over te zetten maar ik ben niet zo tevreden over het geluid.

Nu lijkt de K&K Bassmaster RB (Rockabilly Slap Special) een ideale oplossing omdat slap pickup en kampickup beide over één voorversterker lopen. Ik heb echter geen idee hoe die klinkt. En om hem nu zomaar te bestellen...........

Heeft iemand ervaring met deze pickup, of met de K&K Bass Max?

Re: sd systems pickup

Zelf als drummer met triggers in de weer geweest, en inderdaad voor 1 euro heb je al een piezo voor je bas.
Toen ik dus mijn contrabas wilde versterken heb ik zo`n zelfgebouwde(drum)trigger op de kam van mijn bas geplaatst gebruikmakend van lijnklemmen(tjes) zolang ze maat tussen de snaren dorgaan , geweldig geluid(Roland cube 100) daarna heb ik een shadow element aangeschaft (sh712 de goedkoopste 2x piezo), op die manier had ik twee piezo`s en kon ik het verschil beluitsteren tussen de 1 euri en 70 euri. Met 1 trigger geen verschil zelfde maat zelfde geluid. Met twee triggers kun je de sound bepalen omdat je de piezo`s kunt plaatsen waar ze het beste klinken (als je lijmklemmen(tjes)gebruikt). Je kunt dus proberen wat goed klinkt, bijv. kleine of grote piezo`s. Maar wat vooral verschil maakt is mijns inziens de plaatsing op de kam alsook de kracht waarmee ze op de kam gedrukt worden (verschillende maten klemmetjes proberen), als je een systeem koopt met klemmetjes zitten die meestal vooraan de kam tussen snaren E, A en D, G. Ik plaats mijn elementjes dieper op de kam, ongeveer op de helft. Het voordeel van de shadow is dat ze mooi afgewerkt zijn en betaalbaar. En met losse klemmetjes kun je altijd het juiste geluid bepalen, lichter of zwaarder....

Groet Robert

Re: sd systems pickup

@Ronald
Ik heb de bewuste K&K pickup en ben er behoorlijk tevreden over. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet zoveel meer slap, maar het slap element vooral gebruik om wat van de typische toetsgeluiden in het totaal te mixen.
In de bijbehorende voorversterker kun je een basisinstelling maken voor het hoog en laag per element. De fine tuning per locatie/nummer doe je vervolgens op je bassversterker. De voorversterker heeft verder de optie om het signaal van beide elementen gemixd (middels de 2 volumeknoppen) uit te voeren als 1 kanaal of gescheiden via 2 afzonderlijke kanalen/kabels.

Re: sd systems pickup

Hoi

Ik heb toen ik mn contrabas kocht ook gelijk een shadow element gekocht met 2 piezo's.
tijdje op gespeeld, maar vond het geluid en de feedback een groot probleem.
Ik ben met van alles in de weer geweest om feedback te elimineren.
dat lukte nooit,soms moest ik achter mn versterker staan.
Heb van een vriend een underwood element met 2 piezo's overgenomen.
En ik moet zeggen klinkt gelijk stuk warmer,wel minder output,moet mijn preamp verder open draaien.

Ik kan nu tenminste een meter voor mn versterker staan en alleen als ik de contrabas naar de versterker draai krijg ik feedback.

Mijn conclusie is dus dat de piezo's van underwood beter zijn
groeten jack

Re: sd systems pickup

Toevallig net vandaag heb ik elementjes geplaatst gekregen van Ferdinand Rikkers. In eerste indruk doen die het perfect. Ze hebben iets weg van de Fishman, maar dan zonder de bezwaren die hierboven al zijn genoemd. Ze hebben een mooi vol en rond geluid en van feedback heb ik nog niets kunnen bespeuren, hoewel we even op vol vermogen recht voor de peaker hebben gestaan / gespeeld.

Maar dit is alleen maar een eertse indruk, nog geen praktijktest ...

Re: sd systems pickup

Ik heb overigens sinds kort een handgemaakte Piezo van Jak van Waarde in mijn bezit en ik ben er erg over te spreken!

De eerste keer dat ik hem inplugde merkte ik meteen dan dit element veel meer laag oppakte dan mijn oude piezo.
De piezo brengt veel hoog en midden (400HZ) met zich mee, wat op een eerste gezicht (spelend over een hartke versterker) een beetje een kartonnen doos geluid gaf.

Echter, na wat EQ'en blijkt dat de piezo het laag lekker strak en stevig weergeeft. Ik denk ook dat dit mede komt omdat de piezo lekker stevig vast zit in in mijn kam. Het hoog dat de piezo oppikt (treble/snaar) vond ik eerst hinderlijk. Het gaf mijn slordigheden iets teveel weer. haha, maar dit heb ik ook verholpen met het gebruiken van mijn EQ. Ik hou er ook meer van om een lekkere volle bas-sound te hebben dan definite. Dit mede omdat ik dan mijn rol als bassist zijnde (in mijn ogen) beter uit kan voeren. namelijk, het aanleggen van fundament.

echter, als ik soleer blijft het geluid ook duidelijk en mis ik het hoog (wat ik eruit gedraaid heb op mijn versterker) niet.

Ik ben er blij mee! Dit is zeker een blijvertje
Jak nogmaals Bedankt, en ga zo door!

Re: sd systems pickup

Hoi Sander, zou je misschien voor mij een sampletje kunnen maken, acoustisch en over de K&K? Ik heb dan een idee hoe e.e.a. klinkt (vooral het verschil tussen mét en zonder pickup). Het hele concept lijkt me prima, vooral omdat het een alles in één oplossing is zonder allerlei gedoe. En je houdt ook nog ruimte over voor een zendertje. Dan zit er tenminste niet na een paar "kunstjes" 5 meter snoer om je endpin gewikkeld

Re: sd systems pickup

Bij die Fishman en de Underwood heb ik ook steeds veel EQ moeten geven. Ik heb zelfs een tijdje met een een speciale Fishman voorversterker ertussen gespeeld.
Nu met de elementjes van Rikkers heb ik alle toon-correcties op nul staan en ik heb een mooi vol en rond en heel natuurlijk contrabasgeluid.

Persoonlijk vind ik dat het zo hoort te zijn. Je toonregeling moet iets toevoegen als je dat wilt, maar het moet niet nodig zijn om je basisgeluid te maken.

Prima, Lex, als je op die manier een geluid maakt dat je aanstaat, maar in mijn conceptie is dat niet de manier waarop het moet gebeuren.

Re: sd systems pickup

@Ronald
Ik heb momenteel helaas niet de mogelijkheid om fatsoenlijke opnames te maken. Maar misschien zou je het eens na zou kunnen vragen bij Pleun Vermeulen van The Doghouse Slappers Society (site wordt helaas al geruime tijd niet meer onderhouden). Ik weet dat hij hetzelfde element gebruikt en volgens mij heeft ie ook wel redelijk wat opnames van de verschillende bands waarin ie speelt. Je vind z'n e-mailadres op de contactpagina.

Re: sd systems pickup

Ik snap eerlijk gezegd niet wat er tegen zou kunnen zijn op EQ!? Wat mij betreft gaat het erom of je klinkt zoals je wilt. Als je dat voor elkaar kunt krijgen door flink aan je knoppen te draaien, zie ik niet in wat daarop tegen kan zijn!

Re: sd systems pickup

Als het uiteindelijke geluid hetgene is dat je hebben wilt maakt het natuurlijk niet uit wat voor bewerkingen je er op los hebt gelaten. Ik kan me echter voorstellen dat het toch ook wel voordelen heeft wanneer het geluid dat direct uit je element komt al heel dicht bij het gewenste geluid ligt.

Je kunt namelijk bepaalde kenmerken van van het oorspronkelijke geluid versterken of afzwakken. Je kunt bepaalde eigenschappen ook helemaal eruit filteren, maar je kunt feitelijk niks toevoegen (anders is het natuurlijk niet meer het geluid van je bas). Effectief gezien kan het geluidssignaal dus alleen maar informatie verliezen wanneer je het bewerkt.

Vergelijk het met beeld: van een kleurenfoto kun je makkelijk een zwart/wit foto maken door de kleurinformatie weg te halen, maar andersom lukt niet omdat er dan simpelweg geen kleureninformatie meer bestaat in het beeld.
EQ lijkt wellicht nog het meest op contrast (denk ik). Bij het verhogen van contrast worden tussenliggende gradaties afgezwakt waardoor een deel van die karakteristieken simpelweg verloren gaat. Je geluid wordt dus wat schraler qua 'data'. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook schraler klinkt, maar het wordt wel minder kneedbaar.

Re: sd systems pickup

Bedankt Sander, ik had het niet beter kunnen zeggen.

Zelf had ik het al op deze manier verwoord: "Je toonregeling moet iets toevoegen als je dat wilt, maar het moet niet nodig zijn om je basisgeluid te maken."

Er is dus niets tegen EQ-en. Maar als je basisgeluid niet in orde is (door een matig instrument, een slechte afstelling, keuze van de snaren, soort en positie van de pickups, positie van de stapel en dergelijke) zou je je toch kunnen afvragen wat de goede volgorde in aanpak van je probleem is.

Re: sd systems pickup

Tja... Als je het geluid hebt dat je wilt hebben (hoe je daar ook aan gekomen bent), kan ik me echt niet voorstellen dat je vindt dat je een probleem hebt. Welk probleem dan?

Re: sd systems pickup

Tja, dat is een bekende methode, verklaren dat een probleem geen probleem is.

Als je een kartonnen doos geluid hebt (zoals Lex zelf aangeeft) hetgeen je met je EQ-instellingen oplost van welk probleem is dit dan een oplossing? Ik zou zeggen van het kartonnen doos geluid.

Re: sd systems pickup

@Philip:
Als dat getweakte signaal altijd als eindpunt dient is er wellicht niks aan de hand. Maar als je vervolgens nog allerlei effecten op je geluid wilt loslaten (lekkere vette flanger terwijl je strijkt ofzo ), dan heb je dus te maken met een schraler, minder gedefinieerd, brongeluid. Daarmee worden de mogelijkheden met eventuele latere bewerkingen dus ook minder, ook als deze wat subtieler zijn als een flanger.

Re: sd systems pickup

eh... subtieler zijn dan een flanger.

Re: sd systems pickup

Oh ja, ik snap het, muchas gratias (ik ben net terug uit Barcelona). Mooie, leuke, vrolijke stad is dat. Ik ben ook nog even wezen kijken in de toonaangevende jazzclub daar, de Jamboree. Er speelde een trio; gitaar, bas, drums. Leuke gitarist, hele aardige drummer, iets mindere bassist. Viel me toch een beetje tegen qua niveau en ook dat er een publiek zat van 10 man in totaal was niet erg opbeurend. De vorige dag had ik een jazz trio (trompet, gitaar en percussie) op straat zien spelen van hoog niveau, dus ik had verwacht dat er in zo'n toonaangevende jazztent iets zou spelen van op zijn minst vergelijkbaar niveau. Nee dus...

Re: sd systems pickup

Ik heb ook sinds kort m'n eigen contrabas (na 2jaar e-bass) en zoek bij deze een degelijke versterking. Ik ben van plan voornamelijk te slappen. Wat me vooral aansprak is de methode om zelf elementen te maken. Nu heb ik al even zitten surfen maar ik vind niet echt een forum of dergelijke voor het zelf maken van deze dingetjes. Heeft misschien iemand nog de link ?

Dank bij voorbaat van een beginnende bassssser

Re: sd systems pickup

Dominique,
Mail me even over de selfmade-piezo. Werkt perfect als slap-pickup. Je kunt er ook een extra onder de toets monteren voor een scherpere attack.
(Je kunt ook eens kijken op www.tanno.nl)
Groeten.

Re: sd systems pickup

Heeft iemand ervaring met groot-membraan mic's? Ik zag pas Arne van Dongen in actie en die had een waanzinnig mooi bas geluid... Dit kreeg hij voor elkaar door een shure tussen z'n kam te klemmen met wat schuim rubber. Klinkt eenvoudig, maar klonk geweldig!
Heeft iemand nog aanraders?

Re: sd systems pickup

Toch nog even een opmerking over voorversterkers:
Als je met Piezo werkt heb je te maken met een element met een erg hoge impedantie (>1 meg Ohm) Als je dat aansluit op een standaard line /microfoon ingang van een versterker of mengpaneel zal je laag en hoogwegvallen doordat de impedantie niet matched. Je houd een kartonnen geluid over. Zet hier een voorversterker tussen die wel een hoge ingangsimpedantie heeft (of een goede DI box met hoge ingangsimp.) dan heb je opeens enorm veel mooi laag en definitie in het hoog. Luister maar eens op mij website naar de smaples van de fishman (op zich niet het beste element) onder de voet van de brug gemonteerd! zonder EQ!!! Meer heb je niet nodig. ZO'n voorversterker knutsel je makkelijk in elkaar voor 4 euro. Succes!!

Re: sd systems pickup

Ok, dat klinkt inderdaad niet gek! Denk je dat je het zelfde resultaat met je oude bas had gehad, als je de zelfde schakeling er tussen had gebruikt?
Jammer dat er zo'n volume verschil in de snaren zit... het laag klinkt iedergeval erg lekker

Re: sd systems pickup

Ja, ik ben nog aan het spelen met de plek van de pickup. Ik heb er nu 1 onder de E snar poot, vandaar het verschil tussen de snaren. Op de gewone contrabas werkt dat prima, omdat er meer resonantie van de kast komt, maar op de plank van de e-bass werkt dat niet helaas. Dat worden er toch twee uiteinelijk vermoed ik. Een onder elke poot.