Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Wat is de afkomst van je bas?

Hallo allemaal!

Even een vraagje: maakt het wat uit waar je bas gebouwd is? Natuurlijk, elk instrument is uniek, maar zijn er dan ook echt helemaal geen grote lijnen te trekken? Italiaans, Roemeens, Tjechisch? Is er bijvoorbeeld een lijn te trekken tussen het land van herkomst en de muziekstijl die je wilt spelen?

Ben benieuwd!!

Groeten,

Martijn.

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Ik vind vooral het model van de contrabas belangrijk voor de stijl die je wilt spelen. Binnen de klassieke muziek bestaat er vaak een voorkeur voor Italiaanse bassen met hoge, bolle schouders. Die bassen klinken misschien vaak wel mooi, maar ik vind ze flink onhandig als je - zoals veel jazzbassisten willen - af en toe eens in de duimposities wilt spelen. Dan zijn afhangende schouders prettiger, je glijdt gewoon wat makkelijker in die posities, je hoeft nergens 'omheen'. Als je dat wel moet, is je houding behoorlijk onnatuurlijk en roep je m.i. blessures over jezelf af. Een bas met hoge schouders is geen ergonomisch verantwoord model voor een jazzbassist.
Groet Philip

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Hoi Philip en Martijn,

Philip, de ideale jazzbas zou dan dus eigenlijk een contrabas met cutaway moeten zijn. Is dat een model dat je veel tegenkomt in de jazz?

Ik kan me overigens voorstellen dat wanneer een land een eigen muziektraditie heeft waarin de contrabas een belangrijke rol speelt dat de gemiddelde bas uit zo'n land dan ook meer geschikt zijn voor die bepaalde muziekstijl (klassiek, zigeunerjazz, coutry/hillbilly, folk, etc.) Mijn eigen bass komt uit het voormalige Tsjechoslowakije en heeft afhangende schouders. Ik heb hem oorspronkelijk gekocht om er op te slappen (psycho-/rockabilly). Tegenwoordig pluk ik voornamelijk. De muziek van mijn huidige band kent een ratjetoe aan invloeden (waaronder ska, rock, afrikaanse pop en country/folk) wat niet altijd meevalt voor iemand met een middelmatige muzikaliteit en rock'n'roll-georiënteerde achtergrond

groet,
Sander

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Hihihi, een cutaway, geinig idee, hoe zou dat klinken? Maar laten we wel wezen; we hebben natuurlijk ook veel voordeel van de kast; we kunnen zo in een keer een E, F, G of A pakken op de G snaar zonder bang te zijn of we wel zuiver spelen, omdat we weten waar die noten zitten in vergelijking met het begin van de kast.Sommige elektrische contrabassen hebben alleen een rechte toets, zodat je dat houvast mist. Lijkt me heel lastig spelen!

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Alleen hierom lijkt het me al leuk om aan de workshop deel te nemen, om te kijken wat voor contrabassen iedereen heeft.

En Philip wat betreft je opmerking over elektrische en cutaway contrabassen: ik heb op de zijkant van mijn akoestische, cutawayloze met gespierde schouders contrabas zelfs merktekens gezet op de plaats waar de frets horen te zitten.
Ja ik weet dat dat heel erg is, maar ik ben maar een eenvoudige bassist/gitarist.

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Als dat je helpt, vind ik het juist heel verstandig. Alle hulpmiddelen zijn toegestaan, weg met de taboes! Je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik wil juist voor je applaudiseren dat je iets gevonden hebt wat je in staat stelt om beter te spelen. Eigenlijk is dat een gedachte die ik enorm wil propageren: als iets je helpt om beter te spelen, dan is het toch fantastisch dat je het ontdekt hebt! Ikzelf heb niet zoveel kracht, dus ik heb moeten leren om heel economisch met mijn krachten om te springen en veel van de inzichten die ik in mijn baslessen verkondig zijn een gevolg van die beperking - juist door die beperking ben ik dus tot bepaalde inzichten gekomen waarvan ik hoop dat andere mensen er ook iets aan hebben, en gezien de talloze positieve reacties, is dat gelukkig ook zo. In de beperking herkent men de meester. We hebben natuurlijk allemaal beperkingen, de een wat meer dan de ander; maar als we daar goed rekening mee houden en naar manieren zoeken om ondanks onze beperkingen toch zo goed mogelijk te spelen en het lukt om ons niveau omhoog te brengen, dan is dat toch een geweldige overwinning? Vind ik wel!
Groet Philip

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Ze bestaan wel, die cutaways, maar de enige keer dat ik er een hoorde, was het zo uitversterkt dat ik niks bijzonders hoorde. En de persoon die haar bespeelde speelde vooral in 1e positie...

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Ik heb zelf een goedkope chinese bas met afhangende schouders. Natuurlijk is er van alles aan te merken op de gebruikte materialen (triplex) maar toch vind ik de klank alleszins acceptabel. (je moet ergens op beginnen). Laatst kreeg ik een massieve bas te leen omdat die van mij moest worden afgesteld en die klonk beduidend minder goed dus dat zegt ook niet alles.

Ik heb ook wel eens een paar keer een bas met een cutaway gezien. Voor zover ik kan nagaan was dat allemaal custom build of een aangepaste normale bas. Ik heb het idee dat het voornamelijk een cosmetische kwestie is, ik kan me bijna niet voorstellen dat je zo vaak zo hoog speelt dat het echt nodig is een stuk uit je bas te zagen ;-.) Op http://www.rockabillybass.com/pictures.htm heb ik er een paar gezien.

Ook ik heb in het begin stippen aangebracht naast de toets en dat heeft me enorm geholpen de weg op de hals te vinden. Ze zijn er inmiddels afgesleten maar het heeft me wel op weg geholpen. Om zo af en toe de zuiverheid te checken heb ik een stemapparaat dat je met een klemmetje op de kam kan zetten. Kan geen kwaad zo af en toe. Natuurlijk moet je het ook kunnen horen maar het verschil tussen zuiver en nét niet is voor mij soms lastig, vooral door een beginnende doofheid.

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Volgens mij komen de cutaway bassen ook voornamelijk voor bij de amerikaanse folk: hillbilly, grassroots, etc. Of ze daarin zo vaak hoge noten spelen weet ik niet, maar wellicht is het gewoon makkelijk om een glas bier op te zetten

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Philip,

Nog even een opmerking over de bolle schouders en de eventuele blessures die deze teweeg kunnen brengen wanneer je in de hoge posities speelt. Is het niet zo dat strijkende bassisten meer achter hun bas staan dan plukkende, min of meer vergelijkbaar met een cellist? Ik strijk zelf niet, maar dat idee heb ik vaak als ik een klassieke contrabassist zie. Ik kan me voorstellen dat in zo'n geval de bolle schouders geen obstakel meer zijn en wellicht zelfs meer ondersteuning aan de onderarm geven wanneer je in de hoge posities speelt.

gr,
Sander

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Dat geloof ik niet; ik heb de manier waarop ik achter mijn bas sta geleerd op de klassieke manier, maar die bolle schouders blijven toch ergonomisch onverantwoord vind ik...
Groet Philip

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Contrabassen met cutaway zijn regelmatig (of misschien zelfs wel altijd) te vinden op www.ebay.de.
bijv.: http://cgi.ebay.de/3-4-Kontrabass-Rohling-in-der-CUTAWAY-VERSION_W0QQitemZ7400885789QQcategoryZ84680QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem.

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Die hillbilly's zijn net Victor Frankenstein... dode objecten nieuw leven inblazen...
Wel erg grappig om te zien, dat wel.

Zelf speel ik een Roemeense bas en speel in een frans/ierse folkgroep. Ik heb niet specifiek naar een Roemeense bas gezocht toen ik'm kocht.. het leek me prijs/kwalitatief gewoon een goede zet.
Ben overigens erg benieuwd naar het nieuwe schijfje Speeldoos... ik zal straks eens die mp3'tjes die hier op de site staan luisteren.

Re: Wat is de afkomst van je bas?

Ik kocht een plywood bas uit eind jaren 40 in Hilversum zo'n 6 maanden terug en het leuke is dat ik het verhaal achter de bas ken, met foto's etc. Alleen ken ik het land van herkomst niet. Ze klinkt enorm luid,is ongeveer 2cm dikker dan alle bassen die ik voorheen had en ook iets groter, maar géén 4/4 en heeft 'rechte schouders'. De kleur is ook zeer apar, een bruin/orange sunburst; Helaas geen label of inscriptie binnenin.
Cutaway bassen komen meer voor dan jullie wel denken. Onder andere Framus maakte er in de jaren '50 of '60 en zijn nu vrij duur. De cutaway bassen die te koop zijn op eBay lijken nergens op, behalve als decor. Ze klinken net als een kartonnen doos en zijn van minderwaardige makelij, net als de op verschillende veiling sites aangeboden bassen van enkele honderden euro's.

Voor de rockabilly-slappers onder ons, kijk uit naar de cutaway King Double Bass die uit zou komen dit jaar 2006!!!