Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Een nieuwe electrische bas

Hoi Philip & co,

Ik ga binnenkort een nieuwe electrische bas kopen met een budget van €1300-1500. Ik weet hoe hij moet klinken, namelijk lekker puur: jazzy, warm, naar hout met knor. maar ik weet niet waar ik moet beginnen! Ik heb al wat geprobeerd in de muziekzaak en tot nu toe vallen Warwick jazzman en Fender jazzbass het meest in mijn categorie, maar ik ben bang dat ik dan te veel geld afsta aan de merknaam alleen.

Hoe zou ik mijn keuzeveld kunnen verkleinen? Ik ben benieuwd naar jullie mening

Re: Een nieuwe electrische bas

Hoi Paul,
Ik ben zelf heel tevreden met mijn basgitaren van Ferdinand Rikkers. Zit net iets boven je budget, maar niet veel, kijk maar:
http://www.rikkersgitaarbouw.nl/gitaarbouwprijzen.htm
Voordeel is natuurlijk dat je de bas kunt laten inrichten naar je wensen.
Groet Philip

Re: Een nieuwe electrische bas

Ik heb zelf twee Sandberg bassen (http://www.sandberg-guitars.de/). Met dat geld kan je er heel goed terecht. Als de kwaliteit nog dezelfde is als zo'n tien jaar geleden krijg je wel erg veel bas voor je geld.
Maar nu het gekke. Ik heb ook nog een meer dan twintig jaar oude Squier Jazzbass (met Bartolini's en wat electronica), € 500,- en een beetje. Voor de meer jazzy gigs gebruik ik eigenlijk het liefste die bas. Het geluid past gewoon beter bij die muziek.
Ik bedoel maar te zeggen, dat het bedrag niet altijd bepalend is.

Als het mag nog even een voorbeeldje. Een vroeger bandlid van mij had een Kasuga Telecaster gitaar, prijs iets van € 100 of 150. Daar kon geen Fender tegenop. Maar je moet er wel tegenaan lopen. Als je zelf zoiets koopt is het meestal kachelhout.

Re: Een nieuwe electrische bas

Hallo Paul,

In Nijmegen zit een bas speciaal zaak (Paul's Bass Matters, www.bassmatters.nl). Daar hangen echt top bassen, in veel gevallen ruim boven je budget. Echter, soms zijn er bassen in de aanbieding die misschien binnen of niet te ver buiten je budget vallen. Misschien aardig om in de gaten te houden.

Martijn

Re: Een nieuwe electrische bas

Ik heb enkele Godin(bas)gitaren. Zeker de moeite waard om te proberen en onder je budget.

Re: Een nieuwe electrische bas

Thanks!

Ik ga maar n middagje bij Paul's bassmatters hangen, en daarna bij allerlei andere winkels kijken. Dan moet het zeker lukken. Ik heb ook een keer gehoord dat sommige squier gitaren beter kunnen zijn dan strats. En ik weet ook dat je hoofdzakelijk betaald voor het merk. Daarom vind ik Custum bouw wel een optie, maar ik heb weinig verstand van elementen, houtsoorten en halzen, etc. etc. Dus hoe moet ik zo'n bouwer nu uitleggen wat ik wil? En wat als het tegen valt als de bas eenmaal klaar is?

Re: Een nieuwe electrische bas

Begin 80-er jaren verschenen de "Japanse Fenders" onder de naam Squier. Het hangt mij bij dat ze gemaakt werden bij Kasuga.
Fender had al enige tijd "echte" Fenders gemaakt in Japan, naast de USA-Fenders. Er werd toen een hele strijd gevoerd tussen de puristen en de alternatieven. De eersten meenden dat alleen de USA-Fenders het echte werk waren, de anderen meenden dat de Jappen net zo goed waren, maar wel een stuk goedkoper. Later zijn de Fenders ook nog geproduceerd in Mexico.
Squier was het uiteraard helemaal niet. Maar de eerste exemplaren die op de markt kwamen waren zeker zo goed als de "echte" Fenders. Ik heb zelf een Squier Jazzbass (by Fender) uit die periode, inmiddels al meer dan twintig jaar. Ik gebruik 'm nog zeer regelmatig, zoals je zult begrijpen tot volle tevredenheid.
Kort daarop kwam de massaproductie echt op gang en zakte de kwaliteit enorm in elkaar. Ik heb een (ogenschijnlijk) identieke bas in handen gehad, die gewoon niet te bespelen was. En dan weet ik niet eens hoe hij zou hebben geklonken.
Wat ik voor de geest heb is dat het enkele jaren duurde voordat de kwaliteit weer fatsoenlijk was.
Volgens mij is toen de productie verplaatst naar Korea, en later naar China en Indonesië.
Hoe het toen verder is gegaan met Squier weet ik niet, ik heb het verhaal verder niet meer gevolgd.

Volgens mij is de onder-text "by Fender" al snel van de Squiers verdwenen. Ik weet niet of dat nog een indicatie kan zijn over wat je in je handen hebt.

Maar in alle eerlijkheid, Een Fender Jazzbass, en zeker een Squier, is natuurlijk wel een andere klasse. Het zijn echte werkpaarden, net een Opel Kadett. Je kunt ze overal voor gebruiken, maar net dat beetje extra ...

Re: Een nieuwe electrische bas

Die van mij is er nog een uit Amerika, zo'n ding uit de goede tijd, maar heeft een hele geschiedenis achter de rug die hem minder authentiek maakt. De vorige eigenaar had in de zestiger jaren een fretloze Precision bass hals op de jazzbass kast gezet. Die hals was echter gemaakt van veel te zacht hout, de toon smoorde er helemaal in. Toen heb ik er maar frets op laten zetten en ook andere elementen. Tjonge, wat ziet die gitaar er afgeragt uit! Hij klinkt overigens prima. Maar wat speelden die dingen zwaar en wat waren ze ook zwaar van gewicht, vergeleken met de huidige gitaren. Niet goed voor mensen met een zwakke rug (zoals ik)...

Re: Een nieuwe electrische bas

Weet iemand nog iets te vertellen over houtsoorten en geboortejaren van een electrische bas? Hoe komt het bijvoorbeeld dat een groot deel van de bassisten zoiets heeft van 'hoe ouder die fender, hoe beter'? Ik kan me bijna niet voorstellen dat die Jazz Deluxe bassen zoveel verkeerder klinken...

Re: Een nieuwe electrische bas

'hoe ouder die fender, hoe beter'

Ai, dat is zo'n onderwerp dat met een hoop mystiek is omgeven. Ik zal niet beweren of dat waar is of niet.
Waarom is een Stradivarius zo'n prachtige viool?

Het enige gevoel dat ik bij zo'n stelling heb is, dat een instrument meer karakter krijgt als er lang en veel op is gespeeld. Daarentegen, een instrument waar niet op wordt gespeeld gaat in kwaliteit achteruit. (Zie ook mijn advertenties bij "te koop".) Qua leeftijd heeft een oude Fender dus al een kleine voorsprong.
Maar er zijn beslist ook andere bassen die de moeite waard zijn. Het blijft toch een kwestie van smaak en gevoel. Van je eigen smaak en gevoel dan wel. Laat je niet gek maken, zou ik haast zeggen.

En wat betreft de houtsoorten, harder hout geeft een wat fellere klank met meer sustain. En vaak ook een stabielere toon.
Maar ik heb ook een basgitaar die alleen maar een soort "tjoemp"-geluid weet te produceren. Voor sommige stijlen / nummers is het een heerlijk ding. (Voor de meeste niet ).
Met die hele harde houtsoorten krijg je misschien wel een beetje veel hi-fi geluid. Sommigen vinden dat wat te weinig karakter geven.
Dat is misschien de reden dat ik uiteindelijk toch steeds weer naar mijn Jazzbass grijp.

Re: Een nieuwe electrische bas

Doet me denken aan die "vibrationsentdämpfung", of wat was het ook alweer: het principe dat een instrument beter gaat klinken naarmate de onderdelen meer gezamenlijk gaan trillen. Een beetje zoals een bejaard koppel dat al vijftig jaar samenleeft Die raken op elkaar "afgestemd". Een ouwe bas waar nooit is op gespeeld zal dus nog steeds niet goed klinken. Da's ook de reden waarom ik getrouwd ben, hehe.

Re: Een nieuwe electrische bas

Wow, dus je wilt zeggen dat ik nog leuker wordt als ik ga trouwen...!?

Re: Een nieuwe electrische bas

Zeg Hansmiv,
Hoeveel basgitaren heb jij eigenlijk? Wat ik ervan begrijp is dat het een flinke collectie is! Hoeveel bassen neem jij mee naar optredens? Ik neem tegenwoordig vaak mijn contrabas + 2 basgitaren mee (vrijwel mijn volledige collectie), maar dat is wel een gedoe i.v.m. de ruimte, waar meestal te weinig van is. Met name de contrabas vreet ruimte, al heb ik hem rechtop in een standaard staan, dat scheelt weer. Ook kost het wisselen tijd, maar dat valt mee nu ik een mengpaneel gebruik, zodat ik sound en volume van tevoren kan instellen – al laat het ding me om het optreden in de steek door om onbegrijpelijke redenen ineens een minuut uit te vallen. Zo'n vreselijke kwaal waarmee je niet naar een reparateur kan, omdat hij het natuurlijk onafgebroken perfect doet zodra hij daar staat. Om het zo nu en dan te begeven als ik hem weer terug heb. Grrrrr.
Groet Philip

Re: Een nieuwe electrische bas

Ook nog even een reactie op het verhaal van Sam. Ik heb nu twee jaar een contrabas van Pedrazzini uit 1920. Toen ik hem gekocht had, rees bij mij het vermoeden dat het instrument het grootste deel van zijn leven in de kast had gestaan, om er heel af en toe uitgehaald te worden om met een diatonisch instrument in C samen te spelen, aangezien dat de enige toonladder was waarvan de tonen op het toetsenbord enigszins ingesleten waren en er vrijwel geen kras op de bast zat (i.t.t. mijn vorige contrabas, die ongeveer 80 jaar oud was en een en al kras was). Toen ik hem kreeg, begonnen de noten al kort te klinken bij de Eb op de G snaar, maar de andere noten klonken zo goed, dat ik dat accepteerde. Vooral omdat Rikkers me vertelde dat het instrument waarschijnlijk ingespeeld diende te worden en na een tijd heel anders zou klinken. Hij had helemaal gelijk. Tot de hoge D op de G snaar klinkt de bas nu so wie so perfect, met een prachtige, voller sustain, eigenlijk helemaal niet alsof ik in de duimposities speel. Daarna begint het een ietsiepietsie minder te worden, maar klinkt hij nog steeds acceptabel. De plek waar hij plooink plooinkerig wordt, blijft nog steeds verschuiven naar boven naarmate ik er langer op speel, ik heb nog maar een terts te gaan. Heel opmerkelijk. Zelfs de kleur van het hout is veranderd, de kleur is dieper en voller geworden, net als de toon. Het verschil mnet het moment van aanschaf is zo groot, dat je zou denken dat het om een nieuwe bas ging en niet eentje van Pedrazzini. Dat ik belazerd zou zijn of zo. Daar spreekt tegen dat ik niet betaald heb voor een bas van Pedrazzini, ik heb 7000 euro betaald voor het instrument, wat echt niet veel is voor een bas van dit kaliber. Ik bedoel te zeggen: veel spelen op je bas verhoogt je kwaliteit als bassist enorm. Niet alleen jij gaat beter klinken, maar je (contra)bas ook.
Groet Philip

Re: Een nieuwe electrische bas

Heet dat niet topic-hijacking, Philip, als we het topic van Paul kapen?
Even een heel kort antwoord dan maar:
Vijf basgitaren, twee contrabassen, drie combo-versterkers, twee losse tops. Ik neem mee: één contrabas en indien nodig één basgitaar (maar welke ... ? ) en één combo of één top met een monitorbox.

Re: Een nieuwe electrische bas

Topic Hijack toegstaan... leuke verhalen van collega's zijn nooit weg

Mooie bassen heb je daar staan trouwens Hans! Ze zien er uit alsof ze veel body hebben. Wat ook nooit verkeerd is bij fretoos natuurlijk.

Maar om in detail te treden, wat moet ik nu met al die houtsoorten; essen, mahagoni, alder (erle)...?

Re: Een nieuwe electrische bas

Toevallig heb ik gisteren net een paar sites op de linkspagina toegevoegd waar het effect van de verschillende houtsoorten uit de doeken wordt gedaan. Ze staan onder Bas bouwen (hout1 en hout2).
Groet Philip

Re: Een nieuwe electrische bas

Coole link!