Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vibrationsentdämpfung

Hallo allemaal,

Op Ebay.de worden wel eens Kontrabassen met Vibrationsentdämpfung verkocht, of ze kunnen tegen meerprijs Vibrationsentdämpft worden. Weet iemand was das bedeutet, en is het de 150 euro waard?

Re: Vibrationsentdämpfung

Tja, ik vind het een nogal hoog Jomanda-gehalte hebben. En als je 330 gulden uitgeeft wil je misschien niet gauw toegeven dat het eigenlijk niet heeft geholpen.
Ik zou dan liever even doorsparen en een goed / beter instrument kopen. Liever dan geld uit te geven aan mystieke wonderdingetjes, ookal zullen er altijd mensen zijn bij wie het ongelofelijk heeft geholpen.

Re: Vibrationsentdämpfung

OK, maar wat houdt het in, nieuwe schokbrekers of zo?

Re: Vibrationsentdämpfung

Is het niet iets als een gitaar twee dagen laten trillen of zwieren of slingeren? Dat zou het instrument bepaalde eigenschappen moeten geven


Ik zou er mijn geld niet aan hangen. Als het zo goed is, waarom doen de grote musici het dan niet?

groet,

Sam

Re: Vibrationsentdämpfung

Het antwoord kun je vinden op de Duitse contrabaswikipedia(http://www.doublebassguide.com/4_lexikon.html). Een contrabas gaat in de loop van de tijd (dit kan soms tientallen jaren duren) beter klinken omdat de onderlinge onderdelen (voor- en achterblad, stapel, basbalk enz.) samen gaan resoneren en zo ieder beter bijdragen aan de totaalklank.Daarom klinken oude bassen ook zo mooi. Sommige bassisten proberen dit proces te versnellen door hun contrabas naast een luuidspreker te plaaten. Een andere manier om dit proces te versnellen is op een mechanische manier, en dat heet Vibrationsentdämpfung. Hieronder volgt de uitleg in het Duits:

Die einzelnen Bestandteile eines Basses haben eigene, unterschiedliche Resonanzen, die sich gegenseitig "im Weg" sein können. Mit der Zeit schwingen sie sich aufeinander ein. Diesen komplexen Vorgang der "akustische Entdämpfung", den ein altes Instrument durch jahrzehntelangen Gebrauch erfahren hat, lässt sich inzwischen mit Hilfe mechanischer Geräte (Gleichstrommotoren mit Unwucht) nachzuvollziehen, indem das Instrument gezielt in Schwingungen versetzt wird. Durch dieses Verfahren der "Vibrationsentdämfung" (abgekürzt auch "VED"), dass Prof. von Reumont in den 1970er Jahren entwickelt hat, lässt sich der Einspielvorgang bei Musikinstrumenten beschleunigen, und so eine Klangverbesserung erzielen.

Willard

Re: Vibrationsentdämpfung

Herzlich Dank!!

Re: Vibrationsentdämpfung

Blijft de vraag: wat doet het nou in de praktijk ? Is het die € 150,- waard ?
En geldt het dan ook voor andere instrumenten ? Ik denk in de eerste plaats aan de (bas-)gitaar.

Als je een prima instrument hebt, zou je dan zo'n experiment aandurven ? En als je een leuk (maar niet perfect) instrument hebt, gaat deze truuk dan wonderen verrichten of is het dan toch beter om naar je ultime instrument op zoek te gaan ?