Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vanwaar het touw?

Hoi,

Alweer een vraag: ik zie op foto's dat zowel Haden als Carter een touw of lint rond de kast van hun bas hebben. Nu ik zelf met een gespleten bas zit valt me dat op, en vraag ik me af of die mannen hun bas met een touw moeten samenhouden

Of is er een andere verklaring? Man man man, hebben wij nog veel te leren...

Anyone?

Sam

Re: Vanwaar het touw?

Volgens mij is zo'n touw of lint bedoeld om aan de achterkant van de bas een lap vast te houden, zodat de bas niet tegen kleren schuurt. Zou dat kunnen?

Re: Vanwaar het touw?

Ik heb weldegelijk een aantal bassisten gezien met touw of spanbanden om de boel bij elkaar te houden. Zeker in de droge wintertijd. Chris Mentens bijvoorbeeld, een onwijs kundige en vriendelijke bassist uit Vlaanderen: http://www.chrismentens.be/
Melvin 1

Re: Vanwaar het touw?

Ik ben toch blij dat mijn bas niet met een touwtje bij elkaar gehouden hoeft te worden. Wat een gammele gevallen moeten dat dan zijn ...

Re: Vanwaar het touw?

Maar het antwoord op het mysterie ???
Vanwaar het touw ?

Het is mij nog nooit opgevallen. Ikzelf gebruik de beeldspraak "touwen" als ik snaren bedoel. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet ?

Re: Vanwaar het touw?

@ Melvin1:
Zijn er dan andere, in Vlaanderen ?

@Hansmiv:
Geen snaren, inderdaad, maar een touw rond de kast...
En ja: waar blijft het enige echte antwoord??

Vlaamse Sam

Re: Vanwaar het touw?

De oplossing van Theo is het niet; ik heb nog even naar foto's van Haden gekeken, maar dat touwtje zit te laag om voordeel van een doek te hebben. En ik kan me toch niet voorstellen dat zo'n beetje de meest succesvolle jazzbassist van dit moment op een bas speelt die middels een touwtje bij elkaar gehouden moet worden. Al weet je het nooit natuurlijk ... Misschien moeten we het hem zelf maar eens vragen. Eens kijken of ik achter zijn e-mail adres kan komen.
Groet Philip

Re: Vanwaar het touw?

Misschien via z'n management:

hadcam@charliehadenmusic.com

Intussen ben ik nog op zoek naar een foto van zijn bas-met-touwtje.

Re: Vanwaar het touw?

Ah, ik ben nu ook in beeld:

http://www.charlieparkerresidence.net/jazz/images/img013.jpg

Mijn vrouw suggereert dat het wel gemakkelijk is om de bas te kunnen tillen. Soms zijn oplossingen werkelijk simpel

Overigens zie je over de kast nog een tweede touwtje lopen, schuin links omhoog. Misschien is de suggestie van het kussentje nog niet zo gek. Het ene touwtje voor de bovenkant en het andere voor de onderkant.

Die bas van 'm is overigens wel een enorme joekel !

Re: Vanwaar het touw?

Of het is een piepklein mannetje natuurlijk.

Re: Vanwaar het touw?

YES!

Ik mailde naar Ron Carter vanop zijn site en dit was het snelle antwoord (mijn mail onderaan):
---------------------------------------------
sam,
while i cannot answer for charlie haden,
the "bass rope" that you refer to in my photos
is in fact a"band" of cloth (rope) that holds the
"bass bib" i use.
this "bib" prevents any buttons on my shirt or
suit jacket or vest from rattling or buzzing as they
touch the E string side of the bass.
i hope that this explanation is clear and helpful.
thanks for the inquiry....
regards,
ron carter

On Feb 11, 2006, at 2:43 PM, |--> s A m <--| wrote:


Hello Mr. Carter, or whoever reads this message,

We are a bunch of Dutch and Belgian double bass players, and we discuss a lot on the website forum of Philip Baumgarten (www.baumgarten.nl).

Now we ask ourselves:why the heck is there a rope around the bass of Ron Carter and Charlie Haden (on some pictures on the internet)?

Is there a simple, poetic, technical or romantic answer to this question?

We would be thankful to know :)



Belgian greetings of an admirer of one of the greatest players in the world,



Sam

This message is being sent from the Ron Carter website .
---------------------------------------------
De wereld is toch klein met internet...
Theo zit er (althans voor wat Carter betreft) toch niet ver naast

Philip, al iets van Haden gehoord??



Sam

Re: Vanwaar het touw?

Hoi Sam,
Dat heb je mooi gedaan, het mysterie is opgelost. Ik was nog niet achter het e-mail adres van Haden, maar dat hoeft nu ook niet meer, lijkt me!
Groet Philip

Re: Vanwaar het touw?

Nou, gefeliciteerd met het resultaat. Het lijkt me een prima oplossing van dit mysterie.

Re: Vanwaar het touw?

Ik zie dat jullie er ook achter zijn gekomen, het is echt een beschermdoekje tegen het tikken van je jasje met name de knoppen, hoe weet ik het zo zeker? proefondervindelijk, meestal heb je je knoppen aan de rechterzijde zitten van je jasje, soms aan de binnen zijde links, een van de vorigen optredens dat ik speelde, was er tijdens de pauze een vraag die rond ging in het publiek, waar komen die tikken toch vandaan, Ik hoorde het zelf niet goed maar merkte wel op dat er wat was, ik stapte onmiddelijk naar Arnoud (van De Wegwijzer in nieuw en st joosland) een heel prettig theater om te musiceren, Het zouden de knoppen van de sax of de pick up van de viool kunnen zijn want die was wat raar bevestigd, nee dat kunnen we zo niet laten... En wat bleek het was mijn jasje, ik heb het de laatste set uitgedaan, en merkte het dus op, Ron Carter spreekt misschien dat het ook tegen lak baschadiging kan zijn, hij speelt op een zeer dure bas, alleen was het vreemd dat je dit alleen in sommige omstandigheden pas mee versterkt, het heeft met de microfoon keuze te maken, meestal gebruik ik een ATM microfoon die je klemt op de zijkant van de bas, die heeft een zwane halsje waar je de micro zelf naar de goeie plaats kan buigen, deze mic pikt zulke bijgeluiden niet gauw op, maar ik was hem vergeten.
Verder neem eens een kijkje op mijn site www.tango-bands.com

Re: Vanwaar het touw?

Hey Sam,
Ik woon ik het vlaamse Antwerpen....en speel 20 jaar c-bas bij verschillende (ter ziele gegane) bands. Van waar ben jij?

Re: Vanwaar het touw?

Dag Ron Bullfiddler,

Ik ben van "de Westvloanders"... Jij hebt een half leven podiumervaring, ik nog geen halve week

hehe