Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Leerzaam boek voor (so)leren

Beste basliefhebbers,
Via via kwam ik op de website www.jazz-improvisatie.nl uit. Je kan daar een boek met oefen-cd bestellen waar jazz-improvisatie in helder Nederlands wordt uitgelegd. Lijkt wat op jazz voor dummies. Leerzaam, zowel voor echte beginners als voor gevorderden. En voor een zacht prijsje. Ik maak niet vaak reclame, maar dit initiatief vind ik echt een buitenkans.
Groet,
Melvin1

Re: Leerzaam boek voor (so)leren

Dag Melvin,

Heb je het boek zelf gekocht? Kan je er als bassist wat uithalen? Het lijkt me inderdaad een interessante koop...

Groet,

Sam

Re: Leerzaam boek voor (so)leren

Het lijkt me inderdaad een prima boek. Ik heb de gok genomen om het aan te schaffen. We zitten hier in huis met twee muzikanten (sax en bas). We zullen er toch wel iets uit kunnen halen, toch ?

Leuk hoor, Melvin.

Re: Leerzaam boek voor (so)leren

Ik heb het boek inderdaad zelf ook. Als bassist kan je er denk ik ook heel veel uithalen. Je leert immers vooral hoe toonladders zijn opgebouwd en hoe akkoordschema's in de jazz werken. Je leert vrij eenvoudig hoe je II-V-I combinaties speelt, zowel mineur als majeur etc. Daarbij krijg je ook uitgelegd hoe die akkoorden nou in elkaar oplossen, en daar kan je juist ook je baslijnen naar spelen. Bovendien moet je als goede bassist ook af en toe soleren, en juist daar kan dit boek ook goed bij helpen.
Het is dus geen boek speciaal voor bassisten, maar je leert wel de belangrijkste finesses van de jazzmuziek. En dat allemaal in begrijpelijk Nederlands. Ik heb eerder boeken besturdeerd en workshops gevolgd, dit is 1 van de weinige keren dat ik het van a tot z begreep (althans denk te begrijpen, ha ha).
Greetz,
Melvin

Re: Leerzaam boek voor (so)leren

En hop! Bestelling geplaatst.

Als het niks wordt, dan wurg ik Melvin met een E-snaar

Groetjes,

Sam

Re: Leerzaam boek voor (so)leren

Sloop je hem dan wel van je eigen bas Sam
Melvin1

Re: Leerzaam boek voor (so)leren

Ik heb het boek (met cd) inmiddels ook een weekje in huis. In eerste indruk vind ik het een heerlijk boek, dat inderdaad uitstekend te begrijpen is.
Het is net zoiets als autorijden; je doet het al heel lang, maar hoe waren de verkeersregels nou toch ookal weer !
Je bluft je er wel doorheen zonder veel brokken te maken, maar zo'n opfriscursus werkt wel erg verhelderend.

Nogmaals bedankt voor de tip, Melvin

Re: Leerzaam boek voor (so)leren

Idem dito bij mij.

Ik ben erin beginnen lezen, en het is inderdaad een zéér goed geschreven ding. Erg begrijpelijk en compleet. Bijna zo goed als Philips baslessen

Groet,

Sam