Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
3/4 of 1/1 of iets anders ?

Wat ik me ineens afvraag (naar aanleiding van de vraag over snaarlengte van Gitaresco):
Volgens mij is de 3/4 contrabas toch zo ongeveer het populairst in de 'moderne' muziek. Of is dat een fout beeld van mij?
Zelf gebruik ik deze in elk geval. Maar ik pieker er wel eens over om wellicht naar een 1/1 over te stappen om wat meer sound te halen. Of is dat ook al een verkeerde gedachte ?
Ik las ergens dat een 3/4 zo goed functioneert als je kleine handen hebt. Ik vind dat zo'n raar argument.

Wat gebruiken jullie ?

Re: 3/4 of 1/1 of iets anders ?

3/4 wordt inderdaad het meest gebruikt. Ik heb er zelf ook zo een. Ik heb eerlijk gezegd nooit zo goed begrepen waarom je op een 4/4 zou gaan spelen, het is helemaal niet gezegd dat dat kolossale geval, dat niet of nauwelijks in de auto past, beter klinkt. Dus ik ben benieuwd of hier reacties komen van bassisten die op een 4/4 spelen!
Groet Philip

Re: 3/4 of 1/1 of iets anders ?

Ik heb een 4/4. Ik wou "de grootste hebben"
Toen ik hem kocht was er wel een verschil in klankvolume vergeleken met de 3/4 die er stonden, vooral in de lage regionen. Maar om te zeggen dat het nu zo'n verschil maakt ...
Dat van die kleine handen kan kloppen hoor. De afstand tussen de noten is groter bij een 4/4 ( vanwege de langere arm) waardoor die minder snel bespeeld kan worden, zeker voor personen met kleinere handen (zeggen ze). Ik vind dat dus juist een uitdaging, hehe.

groetjes,
Sam