Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Te korte snaren?

Ik heb onlangs een zelfgemaakte contrabas van iemand gekocht, die hem zelf weer van iemand anders had gekocht. De mensuur is 107 cm, en de totale lengte is 187 cm. Ik heb hiervoor nieuwe snaren gekocht van het merk Belson. De snaren worden verkocht voor 3/4 en 4/4.
Op de verpakking staat A 115. Is dat de maximale mensuur?

Mijn probleem is dat bij de topkam het katoen(?) de kam raakt, kan ik dat er een beetje afhalen, of gaat het dan helemaal los?
En kan iemand me vertellen of ik een 3/4 of 4/4 contrabas heb?
Ik heb zelf met een topkam gemaakt, weet iemand of die ook verkocht worden, want de mijne is niet geweldig. Waar ik geïnformeerd heb in ieder geval niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben helemaal nieuw in de contrabaswereld. Ik heb deze voor een prikkie gekocht met gebroken hals en zelf gerepareerd, om te kijken of het iets voor me is.

Re: Te korte snaren?

Ik ga even uit van deze tabel mbt de mensuur:
1/1 1100 mm
7/8 1080 mm
3/4 1060 mm
1/2 975 mm
1/4 900 mm

Een mensuur van 107 cm is dus helemaal niet zo gek. Daar zouden de gebruikelijke snaren geen moeite mee moeten hebben. De vraag is even of het staartstuk misschien wat te kort is of de afstand van het staartstuk tot de kam te groot is ?
Wat A 115 betekent weet ik niet, maar het goede antwoord zal hier wel verschijnen ;)

Re: Te korte snaren?

Bedankt voor het antwoord, ik heb zoals ik al vertelde de contrabas in stukken gekocht. De kam had ik op de oude afdrukken geplaatst, bij nadere beschouwing bleken er een heleboel oude afdrukken te zijn, ik heb de kam nog een beetje naar beneden verplaatst, en heb nu een mensuur van 107 cm, dan heb ik zeker een 13/16 instrument :o). Ik heb maar wat katoen er afgehaald,'t is wel een beetje rafelig, maar wat wil je met een setje van 25 Euro.

Ander vraagje:
Is er een formule om te berekenen waar de kam moet staan, ik heb nu een verdeling van 107cm voor en 30 cm na de kam, of iets t.ov. van staartstuk en topkam?
Ik zou het logisch vinden als hij ter hoogte van de stapel zou staan i.v.m. de druk, maar ik ben maar een eenvoudige bassist/gitarist.
De stapel zit echter een stuk lager, maar ja het is een zelfbouwsel.

Re: Te korte snaren?

Bedankt voor het antwoord, ik heb zoals ik al vertelde de contrabas in stukken gekocht. De kam had ik op de oude afdrukken geplaatst, bij nadere beschouwing bleken er een heleboel oude afdrukken te zijn, ik heb de kam nog een beetje naar beneden verplaatst, en heb nu een mensuur van 107 cm, dan heb ik zeker een 13/16 instrument :o). Ik heb maar wat katoen er afgehaald,'t is wel een beetje rafelig, maar wat wil je met een setje van 25 Euro.

Ander vraagje(Mag dat wel hier?)
Is er een formule om te berekenen waar de kam moet staan, ik heb nu een verdeling van 107cm voor en 30 cm na de kam, of iets t.o.v. van staartstuk en topkam?
Ik zou het logisch vinden als hij ter hoogte van de stapel zou staan i.v.m. de druk, maar die zit centimeters lager, maar ik ben maar een eenvoudige bassist/gitarist.

Re: Te korte snaren?

Sorry voor de dubbele boodschap, maar als ik op "post message" klik kom ik steeds op een pagina met een foutmelding, dus heb ik het verschillende keren geprobeerd. Blijkbaar wordt de "message"toch verzonden.

Re: Te korte snaren?

Hoi,

Je kam staat normaalgezien netjes tussen de inkepingen van de f-gaten. Let ook op dat je kam niet ondersteboven staat. De vlakke kant moet horizontaal haaks op het bovenblad staan. De bovenkant van de kam is dan lichtjes gekromd.

Erwin

Re: Te korte snaren?

Inderdaad behoren de inkepingen aan te geven waar de kam zou moeten staan. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur durven steken dat dat dan ook altijd klopt, zeker bij eigenbouw..
De kam staat in ieder geval enkel cm's meer naar boven dan de stapel. De positie van de kam en de stapel onderling zijn ook nog eens bepalend voor de klank, maar het gaat mij even boven mijn petje hoe dat dan precies zit.
Overigens een setje bassnaren van € 25,- is wel errug goedkoop. Ik vrees dat ik voor die prijs nog geen losse G-snaar koop.

Re: Te korte snaren?

Inderdaad Hans,
Wauw, 25 euro voor een set! Ik heb zelf eens een goedkoop setje gekocht (dat was zelfs nog iets duurder dan dit), maar horen en zien verging je werkelijk van de lelijkheid. Eens maar nooit weer. Maar als dit goed klinkt, sta ik natuurlijk vooraan in de rij om het aan te schaffen. Is het niet van die Oost-Europese bagger?
Philip

Re: Te korte snaren?

Snaren ca. 2 weken gekocht via Duitse E-bay, voor 24,99 euro + 5,01 verzendkosten = (Oh wonder!) 30,00 euro.
Nu worden ze aangeboden voor 19,99 euro + 6,51 euro verzendkosten. http://cgi.ebay.de/KONTRABASS-DOUBLE-BASS-SAITEN-STRINGS-BASS_W0QQitemZ7383488636QQcategoryZ84680QQrdZ1QQcmdZViewItem

Ik weet niet hoe goed een triplexcontrabas kan klinken, maar de D en G hebben nog een aardige klank, maar de A en vooral de E klinken meer als de bekende kartonnen doos waarover ik mensen hoor klagen (Ik weet niet meer of het op deze site was of een andere).
Ik weet niet of dit instrument beter zou klinken met snaren van 200 euro.
Ik hoop binnenkort te weten hoe hij versterkt klinkt, want er zat ook nog een element/pick-up bij, maar voorlopig mag ik niet mopperen(anders deed ik het wel ) voor de ca. 125 euro die me dit alles gekost heeft

Re: Te korte snaren?

Gitaresco,
Volgens mij kun je inderdaad in het Guiness book of records met de goedkoopste contrabas met snaren. Die snaren van het merk Belson hebben een Amerikaanse naam, maar hun site, die niet meer bestaat, had de naam www.belson.ro. Waar zou ro voor staan - voor Roemenië misschien?
Ken je geen andere contrabassisten in de buurt van wie je even een goede E en A snaar op je bas mag draaien, om te kijken hoe hij dan klinkt? Goede snaren kunnen toch echt een enorm verschil maken hoor, vergis je niet! Dat goedkope setje dat ik heb gehad, klonk hoog een blikkerig, dus als jouw bas ook zo klinkt, dan weet je nu waar dat aan ligt.
Groet Philip

Re: Te korte snaren?

Niettemin, ook aan een zelfgebouwde contrabas kan je enorm veel plezier beleven.
Ik heb er zelf een gebouwd met een mensuur van (zo uit m'n hoofd) 87 cm en een kast van het formaat cello. Deze was eigenlijk alleen maar bedoeld om electrisch versterkt te bespelen. Hij speelt uiteraard bijzonder licht en is erg gemakkelijk mee te nemen.
Ik heb ermee gespeeld in rock 'n' roll muziek, maar zelfs ook in een Big Band. Helaas is er ooit een roadie over gestruikeld en wacht het apparaat al enige tijd geduldig op reparatie.
Dat ding kostte toen nog geen 200 gulden exclusief snaren. Het duurste was het ebbenhout voor de toets, ongeveer honderd gulden.

Re: Te korte snaren?

Mijn contrabas was bijna ge-eindigd als brandhout - zo beroerd was de klank... Heb er toen een setje D'addario Helicore Hybride (zowel strijken als plukken) op gezet en een goede luthier (Gert Shrijvers in Hasselt) heeft een nieuwe stapel geplaatst, want de oude was eigenlijk een-half-mieren-kuit-haartje te kort. Nu klinkt ie terug prima! Mijn ervaring is dat je dus best eens advies inwint (kost niks) van een ervaren luthier.

Re: Te korte snaren?

Bedankt voor de tip om even een goede snaar te lenen. Is het i.h.a. wel mogelijk om met alleen triplex, nog een beetje hoorbare E te krijgen? Moet die snaar dan zo dik mogelijk zijn, omdat die dan meer gespannen moet zijn, en dus meer klank geeft, of is dat een verkeerde redenering? Ik hoor nu echt bijna niets, het "flubbert" alleen wat heen en weer.

Nog even doorzeuren over 3/4, 4/4 enz. Als ik de kam verplaats kan ik zomaar van bijv. 3/4 naar 4/4 gaan, als alleen de mensuur bepalend is? De afmetingen van de kast ed. zijn toch ook bepalend?
En is er op een bepaalde contrabas maar één juiste plaats voor de kam?
(P.S. Excuses voor deze beginnersvragen)

Re: Te korte snaren?

Grappig genoeg (zou je niet verwachten) is het vaak makkelijker om laag te krijgen bij een triplex bas dan hoog. Ze klinken vaak zelfs een beetje al te laag, en dan gaat het van boem boem boem wat de sound betreft. Dus dat korte geflubber zal wel aan de kwaliteit van je snaren liggen.
De 4/4 bassen die ik tot nu toe gezien heb, hadden niet alleen een grote mensuur (wat trouwens went, ik heb ook een tijdlang op zo'n bas gespeeld en had er geen problemen mee, ondanks mijn kleine handen), maar ook een monsterlijk grote kast, wat natuurlijk vreselijk onhandig is.
Groet Philipo

Re: Te korte snaren?

Nog even vergeten om je vraag mee te nemen wat de kam betreft: er is één plek voor de kam waar je bas het beste klinkt (wat natuurlijk subjectief is). Een beetje schuiven met dat ding (millimeters) geeft een net iets andere sound... Maar hij moet wel goed staan t.o.v. de stapel, want die zorgt voor de tegendruk. Als je kam te ver af staat van de stapel, gaat het mis natuurlijk.

Re: Te korte snaren?

Die goedkope snaren zijn inderdaad bagger; ik wil dus andere kopen. Nu heb ik op internet een set Tomastik-snaren gevonden, het is echter voor 4/4 volgens de eigenaar. Het lijkt mij gezien het geringe verschil in mensuur tussen 3/4en 4/4 geen probleem, maar ik weet het niet zeker, daarom zou ik graag jullie mening hierover horen.
B.v.h.d.

Re: Te korte snaren?

P.S.
De mensuur is nu, na wat geschuif, ca. 103,5 cm.

Re: Te korte snaren?

Ik gebruik Thomastic S36 stark, resp. S37. Die andere heb ik even niet naar gekeken, maar die zullen wel S38 en S39 zijn ?
Volgens mij maakt het inderdaad niet uit of je die op een 3/4 of 4/4 zet.

Ik snap wel dat het een hele aderlating is, maar kan je niet beter nieuwe snaren kopen? Als ik het goed begrijp zijn het gebruikte.

Re: Te korte snaren?

Het gaat om nieuwe snaren, en ik heb het winnende bod gedaan. Dus ik ben benieuwd hoe het gaat klinken.