Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Te korte snaren?

Ik heb onlangs een zelfgemaakte contrabas van iemand gekocht, die hem zelf weer van iemand anders had gekocht. De mensuur is 107 cm, en de totale lengte is 187 cm. Ik heb hiervoor nieuwe snaren gekocht van het merk Belson. De snaren worden verkocht voor 3/4 en 4/4.
Op de verpakking staat A 115. Is dat de maximale mensuur?

Mijn probleem is dat bij de topkam het katoen(?) de kam raakt, kan ik dat er een beetje afhalen, of gaat het dan helemaal los?
En kan iemand me vertellen of ik een 3/4 of 4/4 contrabas heb?
Ik heb zelf met een topkam gemaakt, weet iemand of die ook verkocht worden, want de mijne is niet geweldig. Waar ik geïnformeerd heb in ieder geval niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben helemaal nieuw in de contrabaswereld. Ik heb deze voor een prikkie gekocht met gebroken hals en zelf gerepareerd, om te kijken of het iets voor me is.

Re: Te korte snaren?

Ik ga even uit van deze tabel mbt de mensuur:
1/1 1100 mm
7/8 1080 mm
3/4 1060 mm
1/2 975 mm
1/4 900 mm

Een mensuur van 107 cm is dus helemaal niet zo gek. Daar zouden de gebruikelijke snaren geen moeite mee moeten hebben. De vraag is even of het staartstuk misschien wat te kort is of de afstand van het staartstuk tot de kam te groot is ?
Wat A 115 betekent weet ik niet, maar het goede antwoord zal hier wel verschijnen ;)

Re: Te korte snaren?

Bedankt voor het antwoord, ik heb zoals ik al vertelde de contrabas in stukken gekocht. De kam had ik op de oude afdrukken geplaatst, bij nadere beschouwing bleken er een heleboel oude afdrukken te zijn, ik heb de kam nog een beetje naar beneden verplaatst, en heb nu een mensuur van 107 cm, dan heb ik zeker een 13/16 instrument :o). Ik heb maar wat katoen er afgehaald,'t is wel een beetje rafelig, maar wat wil je met een setje van 25 Euro.

Ander vraagje: