Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
7 van Melodisch Mineur

Ik heb nog ff n vraagje na het lezen van les 30.

Hoe akkoorden gebouwd kunnen worden op de melodisch mineur toonladder is me duidelijk. Maar bij het lezen van dit:

'Ook de toonladder die je over dit akkoord (7 van melodisch mineur) speelt (dat is dus de melodische mineur van een halve toonafstand hoger) klinkt heel spannend.'

en dit:

'bijvoorbeeld Dmi7 – G7 – Cmi7. Je kunt nu, als de melodie het toestaat, deze akkoorden gaan vervangen door een aantal akkoorden die we net besproken hebben. Bijvoorbeeld: Dsusb9 – Galt – Cmimajeur7. Op het eerste en laatste akkoord speel je dan in C melodische mineur en op de G7alt in Ab melodische mineur. Je speelt dus in Ab melodische mineur, omdat het alt akkoord gebouwd wordt op de zevende trap van een melodische mineur toonladder.'


Raak ik de weg toch even kwijt. Waarom wordt de 5 een gealtereerd akkoord? Het was toch de bedoeling dat de 7 dat zou worden? En waarom kun je een verlaagde melodisch mineur spelen over een 7"(dus de B, ipv G)?

chao

Re: 7 van Melodisch Mineur

Hoi Paul,
De grap is dat Galt klinkt als een dominant akkoord en erom vraagt om opgelost te worden in een of ander C akkoord. Dat is de enige reden waarom je het in een akkoordenschema kunt gebruiken als substituut voor een 'normaal' septiem akkoord, het akkoord dat op de vijfde trap van een toonladder wordt gebouwd. Want inderdaad, het is het akkoord dat op de 7e trap van een melodische mineur gebouwd wordt - dus op de 7e trap van Ab melodisch mineur. Je kunt dus profiteren van hoe dat akkoord klinkt om er in je solo eens een andere toonladder tegenaan te gooien als je weer eens een twee-vijf-een tegenkomt; i.p.v. bijvoorbeeld G mixolydisch speel je nu Ab melodische mineur.
Wat je bedoelt met die verlaagde melodische mineur begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Realiseer je wel dat in de toonladder van Ab melodisch mineur een Cb zit, wat op de piano dezelfde noot is als de B. (Bedoel je dat?)
Groet Philip

Re: 7 van Melodisch Mineur

Nog even een aanvulling: als je de theorie volgt zou je eigenlijk inderdaad een Bb verwachten als terts van het akkoord op de 7e trap van een melodische mineur. Hier volgt de praktijk de theorie niet: er wordt bij Galt altijd een B gespeeld, wat dus eigenlijk een Cb is en je als een kwart zou moeten beschouwen, omdat het de kleine ters van Ab is. En als er staat g7alt#9 bedoelen ze een Bb met die #9, wat dus eigenlijk helermaal geen #9 is (dat zou de A zijn), maar een kleine terts. Behoorlijk onlogisch en verwarrend allemaal dus. Maar zo is het wel...
Groet Philip

Re: 7 van Melodisch Mineur

Mmm dat was weer n openbaring. Ik heb even dat schema geprobeerd dsus4b9 / G7 met Bb / Cmima7. Ik moest in het begin wel even wennen aan die As en de Des (dissonant). Ook mimajeur7 akkoorden zijn best gewaagd eigenlijk. Doe ik het wel goed? C, Eb, G, B = mimajeur7. Toch? En Ab melodisch mineur = Ab, Bb, Cb, Db, Eb, F, G, Ab over Galt = G-Bb-D-F. (Dit is dus wat ik bedoelde met het spelen van een (vanuit de G gezien) semitonos-verlaagde melodisch mineur over een 5).

ff voor de duidelijkheid: Een gealtereerd akkoord is dus altijd een akkoord dat gebouwd is op de 7e trtap van het melodisch mineur?

En dat er op G-alt #9 een Bes moet komen vind ik eigenljk wel logisch. G-A = 9 en die verhogen = A# = Bb. En waarom moet ik de Cb zien als n kwart?

Ai n hoop vragen weer, maar ja ik vind t interessant dus dan krijg je dat

Re: 7 van Melodisch Mineur

Hoi Paul,
Je hebt gelijk, het is een behoorlijk dissonante bedoening. Je toonladder van Ab melodisch mineur klopt helemaal, evenals je akkoorden en het altered akkoord is inderdaad het akkoord dat op de 7e trap van een toonladder wordt gebouwd - al heeft het eigenlijk meestal een dominant functie gekregen in de huidige jazz, als subsituut akkoord voor een 'normaal' septiem akkoord.
Maar we moeten het nog effe over G7 alt moeten hebben. Kijk nog even naar de toonladder van Ab mel. mineur. Begin even bij de G en tel door tot de Cb. Dat is dus de vierde toon, een kwart, en niet de derde, een terts. De terts is eigenlijk de Bb, een kleine terts. Toch wordt in de G7alt de B (oftewel de Cb) gespeeld door oe huidige jazz beoefenaars. Daarmee wordt het dus eigenlijk een soort kwart akkoord.
Een altered toonladder over G7 alt spelen klinkt inderdaad erg spannend, maar het klopt wel zo. Op de terts en de septiem na zijn alle noten die je erbij kunt pakken verhoogd of verlaagd. Als je zoiets ziet staan als G7#9b5, kun je altijd de altered toonladder spelen.
Mineur akjkoorden met een majeur 7 zijn onderhand geaccpeteerd in de jazzwereld. Toen Horace Silver met Nica's dream kwam, een nummer dat in de eerste zes maten alleen mineur majeur zeven akkoorden heeft, sloeg dat in als een bom. Iedereen wilde dat een tijdlang spelen. Ik heb het vanmiddag ook nog gespeeld, tijdens een optreden van Fee-5-fo-fun in Pieterburen. Echt een leuk nummer, en een leuke manier om met het mineur majeur septiem akkoord kennis te maken.
Groet Philip

Re: 7 van Melodisch Mineur

Hoi Paul,
Oei, zie ik toch mog een foutje bij je staan, n.l. de opsomming van de noten van G7 alt. Dat moet zijn: G B Db F. Er zit standaard een b5 in dat akkoord - al mag je ook een #5 spelen, een Eb. Dat is het grappige van een alt akkoord, als het zinvol is en n.a.v. wat je medemuzikanten spelen, kun je alle noten erbij gebruiken uit de toonladder van de melodische mineur een halve toon hoger die je maar wilt.
Groet Philip

Re: 7 van Melodisch Mineur

Hallo Philip,

Wat een interessante en leerzame discussie! Ik heb nu als het goed is ook door hoe het altered akkoord is opgebouwd (7de trap van de melodische mineur waarbij de terts een kwart wordt, Bb -> Cb).

Je zegt in een van je replies dat de altered toonladder op de grondtoon en septiem verhoogde of verlaagde tonen bevat. Is dit dan naar eigen smaak of zijn hier regels voor i.e. kun je bijvoorbeeld een b2 maar ook een #2 spelen?

Martijn

Re: 7 van Melodisch Mineur

Foutje! I.p.v. grondtoon en septiem, schreef je terts en septiem.

Martijn

Re: 7 van Melodisch Mineur

Je kunt bij die G7alt gebruik maken van alle tonen van Ab melodisch mineur, dus Ab, Bb, Cb, Db, Eb, F, G, Ab . Als je dat afzet tegen de G, zie je gewoon dat alle intervallen verminderd of vermeerder zijn, behalve de 'normale' grote terts en mineur septiem die standaard in een 'normaal' G7 akkoord zitten. Individueel zijn al die noten natuurlijk sinds de bebop wel bij een 'normaal' G7 akkoord geplaatst. Ab zou een jazzmuzikant 'normaal' waarschijnlijk opvatten als een b9, Bb als een #9 (dan zou hij eigenlijk A# heten), Db als een b5 en Eb als een #5 (dan zou hij eigenijk D# heten). Het leuke van het G7alt akkoord is dat je vrij bent om gebruik te maken van al die verminderde en vermeerderde noten uit de vorige zin, de enige maatstaf is je oren en je smaak.
Groet Philip