Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Dilemma

Beste Allemaal,

Na iedereen het beste voor het nieuwe jaar gewenst te hebben, zou ik het volgende dilemma eens willen posten.

Ik maak op dit moment gebruik van een huur bas (prijs indicatie 1600 euro, voor wat het waard is) en ben hier over behoorlijk tevreden zowel wat betreft klank als bespeelbaarheid maar twijfel toch of ik tot kopen van de bas over zal gaan. De bas heeft uiteindelijk toch niet echt helemaal het geluid heeft wat ik graag zou willen, ik hou heel erg van een 'lyrisch'/zingerig transparant geluid a la Hein van de Gein (www.baselinemusic.nl --> sounds geeft een goed idee).

Wat is nu eigenlijk het dilemma zou je je af kunnen vragen? Ik vraag me af of het geluid dat ik zoek wel te vinden is in de prijsklasse die ik me kan veroorloven (< 2000 euro). Ik heb een aantal half-massieve/triplex bassen gehoord (en een goedkope massieve bas) en ze hadden het eigenlijk geen van alle, bij de eerste antieke bas was het wel meteen raak maar ja dan hebben we het ook over een bas van een aantal maal mijn budget. Dus wat zijn jullie adviezen?

Martijn

Re: Dilemma

Hoi Martijn,
Hein heeft natuurlijk een prachtige bas, maar zijn geluid heeft ook met de hoogte van de snaren en zijn aanslag te maken. Als je de snaren wat lager zet, krijgt je bas meer sustain en gaat hij meer zingen (en ook meer knorren trouwens). Heb je daarmee al geëxperimenteerd met deze bas? Als dat niet zo is, kan ik je echt aanraden om dat wel te doen, voordat je naar een andere bas gaat uitkijken. Zet ze dewoon wat lager; zo aan de sound van Hein te horen heeft hij ze laag staan, maar ook weer niet héél erg laag. (Zijn E sdnaar staat misschien een ietsiepietsie hoger dan zijn andere snaren?!)
Want helaas is het niet zo dat als je maar meer geld betaalt, je ervan verzekert bent dat je de bas krijgt die je zoekt. Was het maar zo makkelijk,,,,, zucht. De bas vinden die preciers zo klinkt als jij wilt, is zoeken naar een naald in een hooiberg en het is ook niet zo dat je er noodzakelijkerwijs veel geld uit hoeft te geven. Je moet gewoon erg veel mazzel hebben en het instrument ook nog eens aan je wensen laten aanpassen.
Is dit nu goed nieuws of slecht nieuws? Iets ertussenin, geloof ik.
Groet Philip

Re: Dilemma

Dag Martijn,

Wat mij opvalt bij mijn bas, en Philip heeft het er in zijn lessen ook over, is dat hij de ene keer enorm krachtig en laag klinkt, en de andere keer dan weer heel zangerig. Daarom maak ik me er weinig zorgen over. Veel hangt af van de ruimte waarin je speelt, denk ik. Hoor je veel boventonen? Wordt het geluid versterkt door de akoestiek van het lokaal?

De mijne heeft 2250 euro gekost, en is volledig massief. Ik heb een hele goeie koop gedaan vind ik. Wel een enthousiaste handelaar, die duidelijk liefde koestert voor de instrumenten die hij verkoopt... Ik woon in West-Vlaanderen (BE). In Antwerpen kost een bas als de mijne ongeveer een derde meer

Tussen haakjes, het hangt er ook vanaf via welk medium je luistert. Op een pc hoor je veel meer boventonen dan op een hifi-installatie. Ik vermoed door het mindere bereik qua frequentie. Ik heb me daar in het begin laten door misleiden...

Prettig nieuwjaar !

Sam

Re: Dilemma

Hallo Sam en Philip,

Alvast bedankt voor de adviezen. De kam van 'mijn' bas is volgens mij nog geheel onaangepast (en nog geheel symmetrisch) dus het zou inderdaad de moeite waard zijn om er eens met de bas bouwer te praten over wat voor mij goede aanpassingen zouden zijn. Het feit dat het een huur bas is compliceert de zaak wel wat, wat dat betreft.

Ik denk dat het inderdaad zo is dat de akoestiek van de ruimte waar je speelt je geluid kan maken of kan breken. Ik experimenteer hier zelf ook vaak mee. Als ik bijvoorbeeld in het midden van de kamer waar ik oefen ga staan mis ik echt het laag en krijg ik uit de E en A geen volle tonen. Ga ik wat dichter bij een muur staan dan verbeterd dit echt enorm.

Een ander punt is nog dat naar mijn beleving mijn snaren heel strak staan als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met de bas van mijn leraar. Hij speelt overigens op darm snaren. Ik heb ook al eens overwogen om snaren bedoelt voor solo stemming aan te schaffen en ze dan te stemmen volgens de standaard stemming, zoals ook in een van de snaren lessen beschreven. Ik speel nu overigens op snaren met onder rode en boven paarse omwikkeling, het merk is mij niet bekend.

Martijn

Re: Dilemma

Hoi Martijn,

Aangezien ik niet weet of er nog andere merken/typen zijn met dezelfde kleurencombinatie kan ik alleen zeggen dat de mijne dezelfde omwikkeling hebben en dat zijn snaren van Tomastik, type Spirocore en dan de light (Weich) versie.

gr,
Sander

Re: Dilemma

Hoi Martijn,
Zo aan Hein te horen speelt hij op metalen snaren. Met darmsnaren krijg je dat jaren 50 basgeluid van de vorige eeuw. Denk maar aan de sound van Paul Chambers.
Groet Philip

Re: Dilemma

Nog even een vraagje Martijn: weet je ook hoe oud je snaren zijn? (Misschien zijn ze zo dood als een pier.)
Groet Philip

Re: Dilemma

Hallo Philip,

Hoe oud de snaren precies zijn daar kan ik alleen naar raden. Als er tussentijds (tussen het laatste verhuur en de verhuur aan mij) geen nieuwe opgezet zijn dan minimaal 1 - 1.5 jaar.

Martijn

Re: Dilemma

Dan is het echt heel interessant om er een nieuw setje op te zetten. Ik denk niet dat veel huurders bereid zijn om daar in te investeren, goede snaren zijn duur; dus als ik het goed begrijp kunnen ze er ook best veel langer op zitten. Op een gegeven moment gaan oude snaren heel dof klinken, vooral omdat ze hun helderheid en boventonen kwijtraken. Best kans dat er een wereld voor je opengaat met nieuwe snaren - d.w.z. vooral een aantal weken nadat je ze erop hebt gezet, want na een aantal weken gaan ze opeens (nog) mooier klinken.
Echt doen!
Groet Philip

Re: Dilemma

@ Sander: Ik heb ook Tomastik - Spirocore maar dan de "Stark"-versie. Die zijn rood van onderen en groen van boven.
Grappig wel, ik heb me dat nooit zo gerealiseerd. Het zijn anders wel beste kabels, maar voor mijn gebruik voldoen ze uitstekend.

Oorspronkelijk zaten er snaren op, die maar half zo dik zijn, twee stuks rood aan beide kanten en twee stuks paars aan beide kanten. Ik dacht even dat het dezelfde waren als waar Martijn het over heeft, maar dat is dus niet zo.
Het waren van die cash-and-carry-snaren, die er af fabriek opzaten. Ik heb ze nog enige tijd gebruikt omdat vervanging natuurlijk een behoorlijk investering is. Maar het klonk allemaal erg dun.
Uiteindelijk is de D-snaar gebarsten, nota bene tijdens een concours . Sindsdien heb ik de Spirocores er op zitten, tot volle tevredenheid.

Het is overigens pas de tweede keer dat ik een snaar breek. Eén keer op de basgitaar en nu dan deze. En ik heb al heel wat vlieguren gemaakt ...

Re: Dilemma

@hansmiv

Stalen contrabassnaren breken Dan heb je volgens mij heel erg agressief zweet of je strijkt met een zaag!

Re: Dilemma

Ik heb het ook gehad een keer op de contrabas, n.l. met de Nerenberger Kunstlersaite of zoiets, nota bene toen ik een nieuwe D snaar er op draaide, ik had er niet eens op gespeeld. Pang! Nou ja! Heb ik een nieuwe gekregen.
Groet Philip

Re: Dilemma

Ik heb het een paar keer gehad op de electrische bas. De E-snaar nog wel. Bleek dat er een braampje in de kam zat. Weggeveild en opgelost!