Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Mingus en co: uitgeschreven of niet?

Philip,

Ik zie dat je met FEE-5-FO-FUN onder andere Mingus speelt. Als je die muziek speelt, speel je dan van het blad?

Ik heb hier een versie van Moanin' staan van hem die me "nogal ingewikkeld" lijkt. Als je dat wil leren, moet je dan partituren gaan zoeken? Hoe doe jij dat? Ik speel tot nu toe alles op het gehoor of met akkoordenschema's uit realbooks en zo...


Groet,

Sam

Re: Mingus en co: uitgeschreven of niet?

Hoi Sam,
Ik begin eigenlijk bijna altijd met van papier te spelen, al probeer ik die fase zo kort mogelijk te houden en zo snel mogelijk alles uit mijn hoofd te spelen. Er zijn echt ongelooflijk veel partijen op papier. De pianist van Fee-5-fo-fun, Donald Elzas, heeft een privé bibliotheekje vam standards aangelegd,met partijen van ruim 4000 standards. Daar zijn ook heel wat nummers van Mingus bij. Het is dus nogal makkelijk om te putten uit wat er op papier staat. Dat doe ik dus ook bijna altijd, tenzij ik een nummer echt héééél erg mooi vind en er geen bestaande partij voorhanden is, dan zoek ik het uit op gehoor, maar dat komt misschien eens per jaar voor of zo. Het is wel een goede gehoortraining natuurlijk!
Groet Philip

Re: Mingus en co: uitgeschreven of niet?

Hoi Sam,

als je intresse hebt ik Migus' muziek is het boek 'Charles Mingus - More Than a Fake Book' aan te raden. Ik ben zelf een groot fan van mingus' composities. Ik heb het boek zelf ook. Ik heb zijn muziek eigenlijk nog nooit heel serieus gespeeld (ik heb wel eens wat van hem gespeeld maar niet voor een langere tijd) maar het boek is echt te gek. Er staan iets van 55 originals van mingus in, met ook nog dingen over het stuk erbij verteld. En de partituren zijn heel overzichtelijk, erg fijn om te lezen als je het niet uit je hoofd kent. Het boek is te bestellen bij bijvoorbeeld amazone.com
Echt een aanrader!

Groeten Tbias