Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
kamhoogte - dikte arm

Dag allemaal, en Philip in het bijzonder!

Ik ben nog een "bleu" op gebied van bassen. Heb me een volle massieve Chinese contrabas gekocht in september, hij klinkt als een klok (met Spirocores - dankzij deze site!), en ik amuseer me te pletter. Ik heb een verzamelingetje mp3's aangelegd waar ik vrolijk op meepingel (misschien tot wanhoop van mijn huisgenoten :)).

Mijn vraag is: hoe kan je uitvinden of de hoogte van de kam en de dikte van de arm geschikt is voor jou? De handelaar die me mijn bas verkocht vertelde me dat je kam en arm zelf kan "afwrijven" tot op de gewenste hoogte. Maar wat je afwrijft kan je er nadien niet meer opkleven, vermoed ik zo...

En Philip, je weet niet half hoe dankbaar ik je ben voor je fantastische site!

Een Belg die een Nederlander dankbaar is, waar gaan we dàt schrijven?!


Groetjes,

Sam

Re: kamhoogte - dikte arm

Dank Sam,
Maar ik moet je wel dringend afraden om zelf te gaan schuren aan je kam of hals - dat zijn echt dingen waar je verstand van moet hebben, en niet zo'n klein beetje ook. Een goede kam scheelt inderdaad wel voor je geluid - maar nu ook weer niet zo vreselijk veel hoor.
Groet Philip
PS: niet alle Nederlanders zijn dan ook kleinburgerlijk - al heeft jullie vice-premier zeker niet ongelijk wat onze ministers betreft, vind ik.

Re: kamhoogte - dikte arm

Ik zit al een paar dagen te piekeren over deze vraag.
Wat betreft de hals ben ik het wel met Philip eens. Er staan enorme krachten op je wilt ook nog eens een grote stijfheid houden. En waarschijnlijk beïnvloedt het ook de klank, hoewel ik me daar wat minder zorgen om zou maken. Verpest je het experiment dan heb je een dure reparatie.

Met de kam heb ik toch minder moeite. Als je met hele kleine stapjes werkt kan je daarmee best wel wat proberen. Maar je moet inderdaad goed beseffen wat je doet. Haal je er teveel af dan gaat de zaak wel vervelend kletteren. Kijk in ieder geval eens hoe hooog je snaren liggen in vergelijking met een andere bas. Als ze erg hoog liggen zou ik de uitdaging wel aangaan.
En wat kost nou een nieuwe kam ? Eén probleem blijft, als je van voren af aan moet beginnen, dus met een nieuwe kam, moet je weer gaan vijlen en schuren ... Maar je weet dan al wanneer je te ver bent gegaan.

Re: kamhoogte - dikte arm

Dat laatste klopt niet helemaal; een contrabasrepasrateur kan het te grote gat, ontstaan door teveel wegvijlen, wel weer opvullen, zodat je niet meteen een nieuwe kam hoeft te kopen als je teveel hebt weggehaald.
Groet Philip