Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
monitor op het podium

Hoi Philip en anderen,

ik heb een vraag van misschien wel fundamentele aard. Na een jaar van flink optreden dien ik deze toch te stellen.

Ik gebruik als bassist mijn versterker als monitor. Deze zet ik dan uiteraard op een bepaald volume om boven alle andere muzikanten uit te komen en mezelf goed te kunnen horen.

Nu heb ik gehoord dat je versterker puur dient om de geluidsman zijn werk te kunnen laten doen. Hij prikt er een DI in en dan moet je versterker vervolgens zo zacht staan dat je er eigenlijk geen geluid uit hoort komen.
De monitor voor je (waar ook je zang uit komt) dient vervolgens als basmonitor (waar zon vreselijk schel geluid uit komt, waardoor ik onzeker wordt of mn bas wel net zo rot in de zaal klinkt als zoals ik m hoor, met al die attacks en bijgeluiden).

Wat ik nu de meest gebruikelijke of normale manier ? Ik heb verschillende optredens mijn basversterker als monitor gebruikt.Ik moet hem dan wel eens harder zetten als ik mezelf niet goed hoor.
(Gisteren was de situatie trouwens zo dat ik over mn amp speelde, met een DI erin, maar zonder microfoon ervoor. Voor me had ik dus een monitor voor alleen de zang.)


Graag een reactie.

Groetjes Joris.

Re: monitor op het podium

Hoi Joris,
Hmmmm, misschien heb je je in het verleden een beetje laten inpakken door een wat al te assertieve geluidsman, dat je genoegen nam met een vreselijk podium geluid. Het is de bedoeling dat als je op het podium staat, je geluid helemaal naar jouw wens is, zodat je maximaal geïnspireerd raakt erdoor. Hoe kun je nu goed bassen als je het basgeluid dat je hoort vreselijk vindt? Lijkt me heel erg lastig, ik neem er geen genoegen mee. Kortom, hier past toch een wat meer macho gedrag t.o.v. de geluidsman. Natuurlijk moet je versterker mee het podium op, natuurlijk moet je geluid op het podium zoveel mogelijk uit je eigen versterker komen en natuurlijk moet je jezelf optimaal kunnen horen. De geluidsman dient zich met zijn PA geluid gewoon hieraan aan te passen en als je niet oerendhard gaat staan op het podium, kan dat echt prima. Kom op zeg!
Groet Philip

Re: monitor op het podium

Hoi,

Een leuk onderwerp! Ik ben het volmondig eens met Philip dat je niet ***** genoegen moet nemen met een belaberd podiumgeluid. Spijtiggenoeg is een goed podiumgeluid niet altijd te realizeren door de PA technieker, mede afhankelijk van de grote van het podium/zaal. In het ideale geval is het podium geluid totaal gescheiden van het zaalgeluid.
1) Zaal: Het zaalgeluid komt uit de 2 grote luidspreker-stacks links/rechts van het podium. De zaal hoort enkel en alleen deze luidsprekers. De geluidsman doet zijn werk door een goede balans tussen de instrumenten in te stellen, en door te zorgen dat elk instrument individueel goed klinkt. Als het effe kan, word ook de zaal-acoustiek gecompenseert. Als muzikant zelf - op het podium - hoor je hier idealiter niks van!
2) Podium: Het podiumgeluid komt door een side-wall, monitors, individuele versterkers,... Op een groot concert, heb je een monitormixer, met een hele grote monitormengtafel, die zich enkel en alleen bezigheid met het podiumgeluid. Deze persoon is jouw aanspreekpunt als je jezelf niet behoorlijk kan horen! Niet zozeer klankkwaliteit is hier van belang, danwel balans. Voorbeeld: de zang hoort graag gitaar, maar geen drum,... blablabla... jij wil alleen bas en drum,... In het ideale geval heeft dus elke muzikant zijn eigen monitor, en zijn eigen voorkeursgeluid. Het is jouw zaak en verantwoordelijkheid, om je eigen versterker ook nog te gebruiken. Als het podiumgeluid goed is afgeregeld, is dit feitelijk nergens voor nodig.

Tot zover de therorie... de praktijk is meestal anders omdat je meestal geen perfecte acoustische scheiding meer hebt tussen zaal en podiumgeluid. Op een klein podium bijvoorbeeld, lopen de geluiden in elkaar over. De drummer hoort iedereen slecht, maar is zelf goed hoorbaar op het hele podium, de snoeiharde gitaarversterker op het podium hoor je tot ver in de zaal... Mestal is er dan ook geen plaats/geld voor een apparte monitormix, en gebeurt alles vanad de FOH (zaal mengtafel). Een typisch zaalmengpaneel heeft 6 "aux" aansluitingen, waarvan je er snel 2 kwijt bent voor effecten allerlei. Blijven dus nog 4 "aux" over voor de monitors. Een ietwat grotere band met slechts 4 monitors is dus altijd een compromis... De drum, zang en keyboard krijgen elk hun eigen monitor en het overblijvende kanaal is dan voor gitaar, bas en de rest. Een typisch zaalmengpaneel heeft ook geen gescheiden toonregeling voor zaal/monitor. Het blijft dus altijd een beetje behelpen. Nog rampzaliger wordt het indien niet alle instrumnten in het mengpaneel geprikt worden. In een kleine pub, heb je bijvoorbeeld geen verterking voor de drum, waardoor niemand die houthakker nog zachter/luider krijgt. Als de bas ook niet via het mengpaneel gaat, maar alleen via jouw basversterker de zaal/podium ingaat, valt er al helemaal niets meer af te regelen voor de PA technieker. Hoe harder het podiumgeluid hoe problematischer alles word trouwens! Je microfoon voor je contrabas gaat dan ook de drum oppikken, enzoverder....

Besluit: Hoe kleiner het podium, hoe slechter de acoustische scheiding, en dus ook hoe moeilijker (lees: onmogelijk) het word om een goed podiumgeluid te krijgen.

Re: monitor op het podium

Zeker een interessant onderwerp.
Ik denk dat het juiste antwoord een beetje afhangt van het instrument, de band, de muziek en het podium. Maar laat ik het niet te ingewikkeld maken.

In z'n algemeenheid is het zaak dat je een lekker geluid hebt voor jezelf. Dat hoeft niet persé hard te zijn, harder dan de rest. Het is in de eerste plaats belangrijk dat je je eigen geluid kunt onderscheiden en herkennen in de totale 'kakofonie'.

Een hoog volume heeft vooral het nadeel dat de PA-man in de zaal weinig mogelijkheid heeft om nog iets aan jouw geluid te doen qua kleur en balans in het geheel. Daarnaast, als je een tape-je laat meelopen op de mengtafel zul je in dit geval ontdekken, dat je er zelf bijna niet opstaat. Eigen schuld.

Ik heb veel gespeeld met 15"-combo's, waar je met je achterwerk zo ongeveer tegenaan staat als je op een klein podium staat. Mijn ervaring is, dat het geluid teveel onder je door gaat en dat het geluid pas goed wordt gevormd op pakkumbeet anderhalve meter voor het combo. Maar die ruimte heb je vaak niet. Je hoort jezelf beroerd en de rest van de familie klaagt over je volume. Het achteroverleggen van de kast geeft wat verbetering.
Het gebruik van een 4x10" kast maakt het al wat hanteerbaarder, eventueel met een 15" subkast eronder.
Het beste resultaat echter heb ik gekregen met een goede losse top (Hartke) waarop ik als speaker een floor-monitor (Laney) aansluit waarin ik een 300W 15" speaker (Trace Elliot) heb geschroefd. De oorspronkelijke hoorn heb ik laten zitten. Ik gebruik de monitor als echte floor (naast de aparte zang-monitor), die ik zelf helemaal naar behoefte kan instellen en die ik niet hoef te delen met andere geluiden (zang en wat ik er verder nog op wil hebben). Hij is goed te onderscheiden en goed van klank. Hij straalt in mijn richting en niet in de zaal, wat ik een enorm voordeel vind.
Als ik deze setup in bescheidener bands wil gebruiken, waar geen grote PA wordt gebruikt, kan ik de floor ook achter me leggen, waardoor hij ook een beetje meer naar de zaal gericht is, of helemaal rechtop zetten, waardoor hij recht op de zaal is gericht. Ik zet 'm dan meestal op een statief, om er zelf ook voldoende geluid aan te hebben.
Kortom, een heel flexibel systeem, dat ik zelf geheel in de hand heb.

De laatste jaren speel ik echter voornamelijk in een BigBand. Naar mijn overtuiging is het hier zaak om zoveel geluid van jezelf te maken, dat een versterker slechts een steuntje in de rug geeft. Mijn top/monitor oplossing is dan wel wat veel overkill, en bovendien een heel gesjouw.
Ik gebruik nu voornamelijk een Roland CB100. Dat is wel erg veel versterker voor een bescheiden investering en is erg compact. Je zet 'm gemakkelijk op elke plaats waar je nog een beetje plek hebt en maakt het eigen basgeluid lekker af. Alle gadgets als chorus, reverb, wah en zo staan op nul, de toonregeling ook en de gain en volume staan in de laagste versnelling.

Wat betreft de PA, ik heb afgeleerd om te proberen een oordeel te vormen over het geluid in de zaal. Dat is een verloren wedstrijd. Ik laat de PA-man (of -vrouw) z'n gang maar gaan. Wil hij met een microfoon werken voor de bas of voor de speaker, prima. Wil hij met een DI werken, ook goed. Hij kan ook een (uitstekende) lijn krijgen van mijn Cube, waar hij volgens mij het meeste aan heeft, maar hij ziet maar. Ik gebruik voor de piezo's wel een los voorversterkertje. Als hij met een DI wil werken, dan toch niet rechtsreeks op de piezo's.

Maar zoals gezegd, het is wel afhankelijk van jouw situatie. Mijn huidige setup gaat in een hardrockband en met een basgitaar natuurlijk niet werken.

Wel, ik hoop dat dit iets toevoegd aan de discussie.

Re: monitor op het podium

Wat een mooie bijdragen weer van Erwin en Hans, bedankt! Ook allemaal zeer herkenbaar, gestoeld in de praktijk. Toch voel ik nog een behoefte om even door te blijven zeuren. Gelukkig, het is mijn site, dus als iemand hier een potje mag zeuren, ben ik het wel.
Ik treed nu 30 jaar op (inderdaad, ik ben onderhand zo oud als Metusalem) en in die tijd heb ik maar een beperkt aantal keren met een PA en geluidsmensen hoeven werken. Meestal treed ik op in wat kleinere zalen en wordt er jazz gespeeld op een bescheiden volume, zodat er alleen een kleinere zanginstallatie wordt gebruikt voor een zangeres of soms voor een blazer. Maar ja, ook als speel ik dan gemiddeld maar een keer of vijf per jaar met een PA, 5 maal 30 is 150, dus ik heb nog heel wat meegemaakt op dat gebied. Veel ellende ook, vooral in het begin, toen ik me veel minder assertief opstelde dan nu.
Ik vind dat elke muzikant de verantwoordelijkheid heeft om zijn podiumgeluid perfect in orde te krijgen, zodat hij lekker speelt, en zijn zaalgeluid ook, want hij wil toch aan het publiek laten horen hoe hij wil klinken. We leveren als muzikant allemaal een unieke bijdrage, we klinken zoals we willen klinken en we spelen zoals we willen spelen. Dan moeten we dat ook laten horen natuurlijk en net zolang blijven werken met de geluidsman totdat we (zoveel mogelijk) onze zin hebben gekregen.
De praktijk is weerbarstig. Vaak zijn geluidsmensen al zo over hun toeren van al die kabels die ze moeten aansluiten dat ze het maar net voor elkaar kunnen krijgen en er weinig tijd (en geduld) meer over is voor een zeurende bassist. Dan moet ik soms even door een muur heen. Nou ja, dat is dan maar zo. Het moet goed of in elk geval zo goed mogelijk en voor minder doe ik het niet.
Waarom zou je überhaupt met een PA spelen? Dat is niet alleen een volume kwestie. Een zaal van het middenformaat kun je desnoods best aan zonder PA, maar een PA zorgt niet alleen voor meer volume, maar kan het geluid ook heel mooi 'breed' maken in zo'n zaal. Een PA kan echt een grote bijdrage leveren aan de kwaliteit van het geluid in de zaal. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de PA en de geluidsmensen een geweldige bijdrage leverden, dat het geluid in de zaal subliem was en dat het podiumgeluid ook erg goed was. Het kan dus wel, hier past geen fatalisme.
Zoals ik al zei, ik herken alle argumenten van Erwin en Hans helemaal. Maar ik hoop nog steeds dat deze website een kleine bijdrage kan leveren aan de mondigheid van de bassist. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meeste bassisten die ik ken zijn aardige, maar ook wat bescheiden mensen, niet echt haantje de voorste. Dat is de bas ook niet, dus de keuze voor dit instrument past bij ons karakter. Maar er zijn nu eenmaal een aantal situaties waarin we assertief en doortastend MOETEN zijn om muzikaal aan onze trekken te komen en dus ook het publiek optimaal van ons te laten genieten. Dit is er zo een.
Dit is geen oproep om met elke geluidsman ruzie te gaan staan maken, maar eerder om om net zolang (zoveel mogelijk) in eendrachtige samenwerking met hem door te gaan totdat jij tevreden bent over je podiumgeluid en het publiek in de zaal je te horen krijgt zoals jij vindt dat je hoort te klinken. Waarom zou je met minder genoegen nemen? Het lijkt misschien makkelijker om je over te geven aan de grillen van een geluidsman, naar dat is het niet. Ik word er tenminste behoorlijk depressief van om de hele avond te klinken als een andere bassist met een lelijk geluid. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Philip

Re: monitor op het podium

Philip, ik ben het volledig eens met je stelling dat je geen genoegen moet nemen met een slecht podiumgeluid! Met een beetje goede wil van zowel bassist als PA technieker kan er al heet wat bereikt worden. Blijft wel een feit dat je bijzonder weinig kan doen aan het zaalgeluid vanuit je positie op het podium. Zelf al veel meegemaakt dat ik op een klein optredentje een leuk geluid regel voor mezelf, en als ik dan met een lange kabel het podium afstap en nog eens luister klinkt het toch niet zo geweldig meer. Wat mij betreft zijn dit 2 gescheiden werelden.

Re: monitor op het podium

klopt Erwin. Ik loop ook altijd met zo'n lange kabel de zaal in. En als ik dan niet tevreden ben (90% van de tijd), ga ik gewoon nog een potje zeuren. Ik zal wel niet erg geliefd zijn bij die mensen, hihihi.
Groet Philip

Re: monitor op het podium

Zelf heb ik wel heel veel met PA gewerkt. Maar daarbij moet ik wel zeggen, dat de man achter de knoppen wel heel vaak dezelfde is. Hij weet wat jij wilt en je weet wat hij maakt.
Natuurlijk ben ik tijdens de soundcheck ook wel het podium afgestapt, maar een lege zaal klinkt anders dan een volle, dus een absolute maat is het niet.

Maar misschien ben ik toch te weinig assertief en te goed van vertrouwen en moet ik me je opmerkingen aantrekken.

Ik ben intussen wel nieuwsgierig geworden naar de reactie van Joris. Kan je wat met deze wijsheden ? En misschien zijn er nog anderen die creatieve oplossingen hebben gevonden.

Re: monitor op het podium

Hoi Erwin, Hans en uiteraard Philip,

Ik ben er in ieder geval in geslaagd om weer een leuke uitwisseling van visies en gedachten op gang te brengen. Dat is wel vaker gebeurd bij bepaalde vragen van mijn kant, wat zelfs een leidde tot een nieuwe basles alhier. Op een of andere manier zorgen mijn vragen toch voor de nodige herkenning en de roep bij anderen om uitgebreid te reageren. Leuk !

Tja, wat is mijn reactie na het lezen van jullie reacties ? Aan de vaktaal die in elk stuk doorschemert, merk ik dat ik te maken heb met de zgn. ervaren lichting in de muziek. Ik begrijp lang niet alles en bepaalde uistapjes zijn voor mij op dit moment nog niet goed te begrijpen of snappen, wie weet over 5 jaar wel.
Ikzelf ben 24, heb afgelopen week mn 19e optreden gehad en kwam dus met die hele fundamentele vraag.
Ik merk iets op het podium en ga daar op reflecteren....

De reacties van jullie zijn zeker interessant en hebben me in ieder geval op het pad gebracht waar ik wilde komen: Ga uit van hoe je jezelf wilt horen op het podium, pin je niet vast op hoe het in de zaal zou klinken en speel gerust over je eigen versterker.
Tenminste, dat was mijn eigenlijke vraag.

Ik kan dus gewoon op mijn eigen versterker spelen, zonder dat ik gebruik maak van mijn mointor voor me ? Mijn mede-muzikanten waren verbaasd afgelopen zaterdag toen ik zei dat ik altijd over mijn eigen versterker speelde en niet op een monitor. Uiterst raar eigenlijk, want de gitarist naast me heeft al die optredens toch moeten zien dat er GEEN monitor voor me stond en heeft toch moeten horen dat er duidelijk basgeluid uit mn eigen versterker kwam.

Anyway, bedankt voor jullie enthousiaste reacties.

Joris.

Re: monitor op het podium

Hoi Joris,
Ja leuk en informatief he, die stortvloed aan professionele adviezen op dit forum. Nogmaals bedankt, Erwin en Hans!!!
Als je jezelf al door je box hoort, is het inderdaad niet nodig om ook nog eens door de monitor te komen. Er zijn van die PA's waarbij je bij de geluidsman kunt bestellen wat je door de monitor wilt horen. Meestal is dat bijvoorbeeld niet de drummer (die hoor je toch wel) , maar bijvoorbeeld de zangeres/zanger of een dwarsfluit. Dat zijn echt heel prettige PA's!
Groet Philip

Re: monitor op het podium

Hoi Joris,

Monitoren worden, als anderen hier anders over denken dan hoor ik het graag, gebruikt zodat je je mede muzikanten kunt horen. Op grote podia bestaat de kans dat je niet goed kan horen wat je medemuzikanten spelen. Een geluidsman zal daarom proberen een mix maken over de monitoren zodat je hen beter horen. In principe zit daar dus je eigen instrument niet bij dus volgens mij is de keuze die jij maakte vrij normaal. Geluidsmannen hebben er inderdaad vaak een hekel aan als je versterker te horen is boven de PA installatie uit. Hierdoor zijn ze gebonden aan jou geluid en projectie (ik weet niet of dit begrip in deze context normaal gebruikt wordt) tenzij ze het volume opvoeren om over jou versterker heen te komen. Je bent er dus in principe het beste mee uit door bij redelijk laag volume te spelen. Mijn persoonlijk ervaring is dat zacht spelen sowieso wat prettiger is en tot betere resultaten leidt.

Martijn

Re: monitor op het podium

Ik denk dat Martijn het mooi samenvat. Monitors worden gebruikt om als muzikant je medemuzikanten te horen. Als je behoefte hebt als bassist om wat meer/minder bas te horen, kun je dus 2 dingen doen:
1) je eigen versterker harder/zachter zetten.
2) vragen aan de PA techniker om wat meer/minder bas in de monitor te draaien.
Het kan natuurlijk ook dat je helemaal geen monitor wil (zoals Joris aangeeft) en en dus alleen bas wil horen. Joris, hoe hoor je dan bijvoorbeeld de zang? Hoe weet je dan waar je zit in het nummer?

Ter info: Op een groot concert, word er nogal eens met in-ear monitoring gewerkt. Elke muzikant heeft dan zijn eigen persoonlijke oortelefoontje (in-ear monitor), warop alleen het geluid wat hij zelf wil horen word gezet. Echt een luxe om zo te kunnen spelen... Als je dan nog een versterker hebt staan op het podium is het enkel en alleen om de "sound" te doen (Marschall klinkt anders dan blablabla). Zalig gewoon! Je kan rondrennen op het podium (zie ik de typische jazzmuzikant nog niet doen) en blijft je eigen persoonlijke ideale geluid horen. Zoiets word ook wel "stil podium" genoemd.

Re: monitor op het podium

Een duidelijke aanvulling Martijn en Erwin,

Ik hoor mezelf op het podium best vaak wel goed en ook het geheel van de band. Hoe dat dan komt ? De drummer slaat met een flinke attack waardoor hij boven de rest uitkomt, en ook vanwege de podiumindeling, en de versterkers van de anderen.Ik hoor de solo's van de gitarist bijv. altijd prima.....maar geen monitor voor me.

Maar ik heb ook meegemaakt dat ik niet iedereen hoor, en dan kan ik de weg kwijt raken....

En idd, een monitor voor me houdt me dan op de goede weg, zodat ik met alle anderen in harmonie blijf. Ik zal de komende optredens in ieder geval bekijken welke manier van spelen op dat moment het juiste is om in ieder geval zeker te zijn van ieders geluid.

Re: monitor op het podium

Iedereen mag natuurlijk denken wat hij wil, dus ik ook Een opmerking over iets dat Philip schreef: ik ben het niet met je eens, Philip, dat je verantwoordelijk bent voor het podium- en het zaalgeluid. het podiumgeluid wel enigszins, als je voor je zelf niet lekker klinkt kun je niet optimaal spelen. Als er monitoren op het podium gebruikt worden ben je nog maar deels verantwoordelijk voor jouw geluid in de oren van de andere muzikanten. Als zij jou geluid veranderen in hun monitor kun jij daar niets aan doen. Het geluid in de zaal is vind ik helemaal voor de rekening van de geluidsman. Ik heb daar geen controle over. Ik probeer ook al lang niet meer daar invloed op uit te oefenen, uit eigen ervaring heb ik geleerd dat dat zelden helpt.
Overigens speel ik zelf altijd zonder monitor. En als het kan zonder podiumversterking. Nu weet ik ook wel dat het afhankelijk is van de muziek die je maakt en je eigen speelstijl, maar ik geloof wel dat het een kwestie van wennen en "opvoeding" is, je kunt echt met veel minder monitor dan veel mensen denken. Leer het geluid daar vandaan te halen waar het vandaan komt, in plaats van het naar je toe te halen d.m.v monitoren.
Dit onderwerp is, moet ik toegeven, wel een stokpaardje van me, maar ik erger me vaak zelfs aan het volume van monitoren aan de andere kant van het podium. Het zou zo veel mooier kunnen zijn op een podium als iedereen gewoon in balans speelde.

Re: monitor op het podium

Erwin deumens schreef: Besluit: Hoe kleiner het podium, hoe slechter de acoustische scheiding, en dus ook hoe moeilijker (lees: onmogelijk) het word om een goed podiumgeluid te krijgen.

Je kunt het ook andersom zien, hoe kleiner het podium, hoe makkelijker het is om zonder monitor te spelen.

Re: monitor op het podium

Toch leuk dat dit topic weer eens boven komt drijven. Het blijft een interessante discussie. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de visie van BartT.

Het geeft aanleiding om het hele topic nog eens door te lezen. Ik blijf hangen op de opmerking van Joris: "Maar ik heb ook meegemaakt dat ik niet iedereen hoor, en dan kan ik de weg kwijt raken...."
Ik kom er niet uit. Is dat nou wel zo ? In een klein jazz-combo misschien, of een begeleidingstrio ? Ik heb heel wat uurtjes doorgebracht in diverse rock-, pop-, dans- en weet-ik-wat-voor-bands en ik kan niet zeggen, dat ik altijd iedereen even goed heb kunnen horen. Ook in de Big Bands waarin ik speel en speelde is dit niet bijzonder optimaal. Met name de sax-afdeling ligt wel erg ver buiten mijn bereik. Wij leggen met de ritme-sectie een zo strak en stevig mogelijke basis. Is het echt een nadeel, een beperking, als je niet alle anderen teruggekoppeld krijgt ?
Pieker, pieker, pieker ....

Re: monitor op het podium

Mijns inziens ligt dat aan je partijen en de stijl die je speelt. Als alles van tevoren vastligt, kan ik me voorstellen dat je het niet zo heel erg vindt als je niet alles perfect hoort: je doet je best om je eigen partij zo goed mogelijk te spelen en dan moet het maar genoeg zijn.
Echter: zodra je partij niet vastligt en die partij veel meer afhankelijk is van wat er spontaan gebeurt tussen muzikanten - omdat er wordt geïmproviseerd - wordt het onontbeerlijk om elkaar perfect te horen. Ik zou niet weten hoe ik echt lekker kon spelen als ik niet kon horen wat de akkoordenman en de solist deden. Natuurlijk, ik kan wel braaf (uitsluitend) het akkoorden schema volgen, maar er is méér mogelijk dan dat - namelijk de solist en de akkoordenman volgen en inspireren, en samen iets maken wat de individuele inbreng (verre) overstijgt!!!
Groet Philip

Re: monitor op het podium

Dat klopt Philip, maar dat werkt ook twee kanten op. Als de solist en de andere muzikanten jou niet kunnen horen moeten die zich dan ook niet afvragen of ze misschien te hard spelen? Ik heb het al eens eerder vermeld op dit forum, maar ik repeteer akoestisch met 2 bigbands. Ik wordt daardoor gedwongen hard te spelen en meer toon te ontwikkelen, en de rest van de band wordt gedwongen zachter te spelen en beter te luisteren. Alleen maar voordelen dus.

Re: monitor op het podium

Leuke discussie weer! Ik heb er zelf nogal een hekel aan om onder dat soort omstandigheden onversterkt te spelen, want eigenlijk sta je dat de hele tijd zo te spelen dat je zoveel mogelijk volume uit je bas krijgt. Dat is natuurlijk waardevol als training, maar laten we wel wezen; spelen mag best iets meer zijn dan alleen op je allerhardst spelen. Ik wil altijd graag volume / dynamiek verschillen in mijn spel leggen. Het liefst zou ik het ene moment donderen als een orkaan, en het volgende moment - bijvoorbeeld als begeleiding bij een subtiele ballade - fluisterzacht spelen. Dat lijkt me onmogelijk als je onversterkt een bigband begeleidt - toch?
Natuurlijk is het de bedoeling dat de solist goed oplet en luistert naar wat jij doet! Hoog tijd dat je de desbetreffende solisten daar ernstig over onderhoudt, als je dat niet al hebt gedaan. Muziekmaken - en zeker improviseren - is iets wat je samen doet. Pas dan ontstaan die prachtige momenten waar ik het allemaal voor doe - dat je een soort telepatisch contact hebt en samen tot iets kont dat veel meer is dan de som der delen!
Groet Philip

Re: monitor op het podium

Het bassen in een Bigband is toch een vak apart. Ik heb precies dezelfde ervaring als BartT. Ook mijn streven is om onversterkt te spelen, om dezelfde redenen. Vaak repeteer ik ook onversterkt en vaak zet ik een minimaal ruggesteuntje bij om het leven ietjes comfortabeler te maken.
Daarbij komt dat ik soms een tussennootje weglaat om de klank, volume en timing niet te laten struikelen. Ik ben nou eenmaal geen virtuoos en dan geef ik een betrouwbare basis voorrang.

Met optredens versterk ik een klein beetje meer. Maar dan komt ook de discussie aan de orde: wat doe de geluidsman in de zaal? DI of microfoon erbij en ik weet niet meer wat ermee gedaan wordt. Soms denk ik wel dat ze de schuif beter dicht kunnen laten voor een beter totaal-geluid, maar echt beoordelen kan ik het niet. Maar bij de recente contest kregen we mee: "goed bandgeluid !" en "ritmesectie goed", dus de aanpak lijkt o.k.

Zijn we eigenlijk nog on-topic ?

Re: monitor op het podium

Je zou er versteld van staan hoe goed je te horen bent in een ballad als iedereen zacht speelt. Je hebt natuurlijk gelijk dat muziek maken alleen kan als je ook gebruik maakt van dynamiek. Het "probleem" zit hem echter niet in hoe zacht je kunt spelen maar hoe hard. En het is een keuze die je maakt om in harde passages wel (versterkt) of nauwelijks (akoestisch) gehoord te worden. Zoals de geluidsman van Branford Marsalis het noemt: it's the nature of the beast. Als de beat maar gevoeld blijft. Overigens speel ik concerten met de bigbands wel versterkt, zo weinig mogelijk weliswaar en alleen met een microfoon. Maar ik vind het probleem altijd dat als je je versterker afstelt op het hoogste volumeniveau van welke band dan ook, dat je nooit meer zacht genoeg kan spelen zonder de versterker aan te passen (volumepedaal of zo, en die heb ik niet). Ik heb overigens de laatste weken een paar keer zonder versterker moeten spelen (in een kerk bij de begrafenis van voetbalmakelaar en jazzfanaat Ton van Dalen, en in New York) en omdat iedereen rekening hield met de omstandigheden en superzacht speelde klonk de band fantastisch. Dus het helpt echt.
Maar zoals al meer mensen gezegd hebben, het is allemaal een kwestie van smaak. Ik ben ook begonnen met versterkers, en ben in langzaam steeds minder gaan gebruiken. Ongetwijfeld zijn er ook bassisten die het precies andersom gedaan hebben.

Re: monitor op het podium

Dan zitten we erg dicht bij elkaar qua idee. Ik denk dat het tijd wordt voor reacties uit de combo-hoek (naast de reactie van Philip).
In het topic dat hieraan parallel begint te lopen ("luidsprekers") het ik nog een vraag openstaan aan RB, die met een hele 'heavy' versterking speelt.

Re: monitor op het podium

Ik hoop niet dat je denkt dat ik alleen maar bigbands doe. Ik benader combo's (van alle groottes, duo's tot sextetten) eigenlijk precies het zelfde.

Re: monitor op het podium

Ik had een reactie van jou uit de combo-hoek niet uitgesloten, BartT

Re: monitor op het podium

Dag mede-bassisten! Ik bezoek deze website regelmatig, maar ik heb vrijwel nooit in het forum gepost. Dit onderwerp kwam ik tegen, en wilde jullie eigenlijk mijn twee centen niet onthouden

Ik speel zelf contrabas in een rockabilly (cover)band, maar ben daarnaast ook actief als (amateur)geluidsman bij het lokale poppodium. Mijn ervaring met versterkers op een klein podium is, dat je altijd een compromis moet sluiten tussen wat de muzikant wil en wat de geluidsman wil.
Veel te vaak maak ik mee dat de meegebrachte versterkers veel te groot zijn (zowel qua vermogen als qua afmeting) en vervolgens worden ze zo geplaatst dat ze frontaal naar het publiek gericht staan. Ik begrijp, dat je als muzikant trots bent op je spullen, maar het esthetische verhaal qua instrumentarium is wat mij betreft niet zo heel belangrijk tov een goed geluid. Vervolgens gaat de bassist bijna tegen zijn versterker staan, want door zijn opstelling blijft er meestal weinig loopruimte over. De bassist ‘vergeet” vervolgens dat de geluidsgolven met lage frequentie (zijn eigen basgeluid dus) lange golflengtes hebben en zodoende hoort hij zichzelf bijna niet. Gevolg: versterker wordt harder gezet, waardoor hij zichzelf (al dan niet door de acoustiek) zal horen. Vervolgens worden de mensen die in de zaal staan weggeblazen, omdat daar de basgolven ‘voluit’ aankomen. Ik als geluidsman, kan dan niets meer aan de totale mix doen. Dit is ook min of meer het geval met gitaarversterkers; al wordt hier meestal aangedragen dat hij pas klinkt op vol volume (is inderdaad ook het geval bij buizenversterkers).

Mijn oplossing: zet de versterkers zover mogelijk naar achteren en richt ze 45 tot 90 graden richting het midden van het podium. Zodoende krijgen de andere muzikanten ook veel beter jouw geluid mee, en staan de speakers ervan niet meer op het publiek gericht. De versterkers hoeven dan ook niet meer te hard gezet te worden zodat de geluidsman in de zaal maximale controle heeft en de perfecte mix kan neerzetten. Muzikanten tevreden, geluidsman tevreden, publiek tevreden. Mocht de muzikant dit absoluut niet willen, dan kun je de versterkers nog op verhogingen zetten, waardoor de speaker op ongeveer oorhoogte komt te staan. Meestal gaat het geluid ervan dan net over de hoofden van de mensen in de zaal heen.

Verder een veel gemaakte fout wat betreft monitors, wat met bovenstaande ook deels opgelost kan worden. Monitors zijn (zeker in een kleine zaal) met name bedoeld om de onversterkte instrumenten (toetsen en zang) weer te geven (de drums komen er acoustisch wel bovenuit). Echter meestal wil iedereen alles van de ander ook horen (mijn ervaring met de wat minder ervaren muzikant). Je krijgt dan een te veel een brij op het podium, waardoor de muzikant echt niet meer zal horen wat hij wil en dus zich hieraan gaat ergeren.
Ik laat de band daarom altijd eerst zonder monitors soundchecken en laat desgewenst de versterkers nog op elkaar afstemmen. Vervolgens de zang en toetsen erbij over de monitor. Meestal hoeven er geen andere instrumenten dan erbij gezet te worden over de monitormix. Daarnaast krijg je ook tijdens je optreden het e.e.a. aan geluid terug uit de zaal waardoor het nog voller zal klinken. Ik gebruik deze methodes sinds een aantal jaar en ik heb nog geen muzikant horen klagen. Ik heb zo zelf wel totale controle over het zaalgeluid. Less is more….

Overigens gebruik ik voor mijn contrabas een Line6 Lowdown versterker die ik schuin linksachter me neerzet. Deze heeft een zgn tilt-back, waarmee de speaker schuin naar boven gericht kan worden. Werkt voor mij ideaal; daarnaast pompt de FOH het basvolume dusdanig op, waardoor ik deze door de zaal en de trilling van de vloer toch wel terug krijg.

Hmmm….. het moest een kort berichtje worden….

Re: monitor op het podium

Hmmmmm.. er is al een hoop geschreven.. dat ik er eigenlijk weinig aan toe te voegen heb. Het antwoord op je vraag heb je al; zorg dat je met je basversterker jouw podium geluid maakt. Zoals je al ondervonden hebt, zijn monitor boxen hier niet op uit gerust.

Even buiten jouw vraag om, maar wat wel op het onderwerp slaat; ik vind het doorgaans een crime om met monitoren te spelen. Er is niet altijd ruimte op het podium voor een backline en ben ik dus nog weleens genoodzaakt om op monitor geluid te bassen. Als deze te hard staat, trilt het voorblad en klinkt het geluid als een brei. Je merkt dat al bij het spelen; het is dan net alsof de bas onderspanning staat.
Te weinig volume op de monitor is ook weer niet goed, want als ik me zelf niet kan horen, is de kans op vals spelen erg groot strijken is dan behoorlijk risico vol.
Het liefste speel ik op een klein bas versterkertje, ik heb een lief Crate buizenbakje van 30watt die meer dan genoeg geluid geeft. Versterker staat meestal schuin achter me en ook deze wil ik niet te hard zetten ivm resoneren / feedback. Maar dat gebeurd aanzienlijk minder snel dan een monitor die op het voorblad staat te blazen.

Tot zo verre mijn input.

Re: monitor op het podium

Voorheen liet ik ook wel eens over me heen lopen en stond dan met een stampende bas door te harde monitoring alleen maar allerelei geluiden te dempen ipv te produceren. Dat speelt niet fijn.......

Ik speel nu met 2 monitoren, die worden aangestuurd door een swr basversterker. De di vanuit de swr gaat naar de PA.
Ik kan dan alles met mijn versterker doen zonder dat het de Pa beinvloedt. De monitoren geven niet het precieze zaalgeluid en daar gaat het me ook niet om. Het precieze basgeluid in de zaal is aan de PA en de geluidsman, dat is een kwestie van vertrouwen. Ik maak wel mijn eigen mix op het podium middels twee boxjes die voor me staan. Alle andere monitoren - in een achtmansband gaat het om vier monitoren - staan niet op mij gericht.Daar komt inderdaad geen inspirerend basgeluid uit dat vertrouwen geeft om lekker te spelen. Dat is ook niet zo gek, daar zijn monitoren ook niet op ontworpen.
Bij monitoring gaat het om een goede intonatie en timing tot stand te brengen. Let er dan wel op dat de monitor geen 15 inch speaker heeft. Die bouwt zijn geluid op en heeft daar weer een meter of 4 a 5 nodig.
Ik gebruik twee mooie 12 inch cabinetje zoals Lucas Suringar die bouwt. Die voldoen prima, de zaal noch andere bandleden hebben er veel overspraak van en ik heb mijn eigen mix op het podium.