Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
peddel of pedal of ... ?

Ik kom in een nummer het volgende akkoordenschema tegen:
D/E | C/E | ..//.. | ..//.. | Bmi7 | Fmi7 | enz.

Ik weet niet zo goed wat ik zes maten met die E aanmoet. Uit de discussie kwam tevoorschijn dat ik het beste een figuur genaamd "peddel" of "pedal" of iets gelijkluidends kan gebruiken. Het mag duidelijk zijn dat mij dat als Chinees in de oren klonk. De drummer begrijpt het precies, maar ook met zijn uitleg valt bij mij het kwartje niet helemaal.
Ik heb het hele internet afgezocht, maar ik ben nog niets wijzer.

Misschien is dit forum de uitgelezen plek om er helemaal achter te komen. Kan iemand mij op weg helpen?

Het gaat om het nummer Dauphin Dance van Herbie Hancock (arr. Bob Mintzer).
Bij voorbaat mijn verontschuldigingen voor mijn domheid.

Re: peddel of pedal of ... ?

Hoi Hans,
Kan het zijn dat je het nummer Dolphin Dance bedoelt? In elk geval is een pedal een aangehouden basnoot die gespeeld wordt onder wisselende akkoorden. Dus de bedoeling is dat je daar niets anders speelt dan die E. Vaak is het wat minder mooi om dan vier in de maat te blijven spelen, vaak volstaat één noot per maat met een pedal al, maar als het inderdaad om Dolphin Dance gaat, kun je op die plek wel een beetje freaken met oktaven vind ik, want melodisch gebeurt er op die plek ook al helemaal niets. Mooi nummer trouwens.
Een tip voor de toekomst: in basles 27 leg ik een aantal veel voorkomende muziektermen uit, de pedal zit daar ook bij.
Groet Philip

Re: peddel of pedal of ... ?

Bedankt voor je snelle reactie. Ik lees je baslessen al gedurende enige tijd, maar alles te gelijk is wel veel in één keer

Mijn aanpak is nu in principe om de gitaar en de vibrafoon hun akkoord te laten maken en de rest van de maat in te vullen met mijn E-tjes, al dan niet in octaven.
Zo ongeveer zeg jij het ook. Het bedoelde fragment gaat nog in tweeën ook, dus ik houd het maar bescheiden en functioneel.

De titel van het nummer is echt Dauphin Dance, maar waarschijnlijk is dat een dichterlijke vrijheid van Bob Mintzer ?

Re: peddel of pedal of ... ?

Dat "D/E" akkoord is een zogenaamd X-over-Y akkoord, waar X het feitelijke akkord is en E de basnoot (= laagste noot).
E --> basnoot: is een mi. Een losse mi-snaar bijvoorbeeld.
D --> akkoord: De drieklank op D geeft (2 kruisen aan de sleutel) re - fa# - la
In dit voorbeeld speel je dus: mi - re - fa# - la.

Als die pedal in je akkord al zit, heb je dus een gewone omkering. Voorbeeld D/F# speel je als fa#- la - re

Bij een orgel speel je de basnoten met een voet-pedaal, vandaar de term "pedal".

Re: peddel of pedal of ... ?

Ai, nou breng je mij weer aan het twijfelen, Erwin. In de ritmesectie waren we het er zo ongeveer over eens dat we **voor dit specifieke stukje** alleen de E in de bas nemen en geen (andere) noten uit het akkoord. Met octaveren en wat bescheiden spelerij met de timing kan je het nog een beetje interessant maken.
Eigenlijk zegt Philip dat ook, als ik hem goed begrijp.

Ik heb inmiddels verschillende versies van Dolphin Dance (Dauphin Dance) afgeluisterd en het lijkt de aanpak van de meeste bassisten te zijn.
Ik voel wel voor je uitleg over het akkoordgebruik in algemene zin, maar in dit specifieke nummer schijnt dat "not-done" te zijn.

Bedankt voor je uitleg van de herkomst van de term "pedal". Zo steek ik weer eens wat op.

Re: peddel of pedal of ... ?

Je hebt absoluut gelijk - best alleen de mi gebruiken in dit nummer. Mijn uitleg was meer algemeen bedoelt, omdat ik merk dat veel mensen niet goed weten wat ze moeten doen met zo'n X-over-Y akkoord.