Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Jazzbass topzwaar

Philip,

Allereerst je hebt een hele nuttige site. Compliment.
Ik heb me onlangs een Fender Jazzbas aangeschaft. Prima, echter hij is redelijk topzwaar en de hals wil duiken, waardoor ik teveel energie in het balans houden moet stoppen. Ik speel overigens zittend.
Hoe kan ik het duiken beperken?

Re: Jazzbass topzwaar

Hoi Han,
Bedankt voor je compliment! Wat je gitaar betreft: oei!!!! Een gitaar hoort in evenwicht te zijn en ook zittend geen problemen op te leveren, dus als dat wel zo is, vrees ik dat er iets mis is met de balans van dat ding. Wel dien je (ook zittend) bij de meeste gitaren met een schouderband te spelen voordat ze in het gareel willen geraken. Als je dat (nog) niet doet, raad ik je aan om eerst dat te proberen, alvorens je (terecht) op hoge poten naar de muziekwinkel terug beent. Want als dat niet werkt, heb je waarschijnlijk een mislukt exemplaar aangesmeerd gekregen, vrees ik...
Groet Philip

Re: Jazzbass topzwaar

Philip, Bedankt voor je tip betreffend riem. Dit was nog niet afdoende overigens. Ik heb daarom een extra straplock bevestigd aan de voorkant. Voor zittend spelen is dit een grote verbetering. Zelf bedacht.
Ik wil ook nog een minder gladde riem proberen.

Hopelijk hebben andere bassisten ook iets aan deze oplossing.

Re: Jazzbass topzwaar

Ik heb 's uitgeprobeert wat ik moet doen om mijn basgitaar aan het duiken te krijgen. Het lukt alleen zittend.
Als hij het bij jouw ook alleen in zittende houding doet, moet je het eens in de houding zoeken. Waar steunt de bas op je bovenbeen b.v. Probeer het ook eens met een steun (een paar boeken) onder je rechter voet. Lijkt me stug dat het aan de bas ligt.

Re: Jazzbass topzwaar

Hallo,
Het is in jouw geval denk ik zinvol om de zware stemmechanieken die Fender placht te monteren te vervangen door LiteWeightTuners. Die wegen de helft van de Klusons die er waarschijnlijk nu opzitten.
Het is een aanzienlijk verschil in de balans van het instrument en een extra investering van ong. 100 euroos. Even speuren op het internet!

Groet, Fake.