Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
randapparatuur allerlei

IK zag onlangs een bassist spelen met een in-ear metronoom - van Korg denk ik. Die digen kosten maar 30 EUR ofzo. Is dit pratisch?

Re: randapparatuur allerlei

Beste Erwin,
Ik geniet altijd van je bijdragen aan dit forum - maar hmmmm, wat krijgen we nou : wil je echt life met een metronoom op gaan treden? Ik gruw van dat idee. Waarom zou je life op een machinale timing willen inspelen en dus zelf ook deels een machinale timing overnemen in je spel? Misschien ben ik ouderwets daarin, maar wat mij betreft is de menselijke timing veel mooier dan de machinale. Dit lijkt me trouwens een mooi controversieel onderwerp voor een leuke discussie op dit forum en misschien ook wel voor een nieuwe poll op de homepage. Eens even nadenken over een goede formulering. Graag reacties, collega's!
Groet Philip

Re: randapparatuur allerlei

Philip,

Ik dacht dat dit nuttig zou zijn als ik speel zonder drum in een kleine bezetting. Blijkbaar niet zo'n goed idee dus...

Re: randapparatuur allerlei

Ik merk dat dit onderwerp me hoog zit, grappig is dat. Ik heb het vaak moeten doen in het verleden en ik kan het wel goed, maar ik haat het dus inderdaad, met een ritmebox spelen. Al hebben ze tegenwoordig een menselijke factor in die doosjes gezet, het blijft een feelingloos apparaat dat nergens op reageert en maar doordendert. Brrrrrrrr.... Het ergste vind ik nog zo'n zingende pianist die een werkelijk afgrijselijke ritmesectie en blazerssectie uit zo'n doosje tovert. Niet om aan te horen! Maar ja, goedkoper is het wel natuurlijk. En je kunt de drummer zachtzetten, ook een niet te versmaden voordeel natuurlijk - sommige drummers krijg je gewoon niet zachter. Anderen weer wel gelukkig, want bij sommige recepties word je verondersteld zo zacht te spelen dat de aanwezigen hun stem niet hoeven te verheffen. En die vraag moet gehonoreerd worden, vind ik, zij zijn tenslotte de opdrachtgevers. Ik ben heel benieuwd hoe de poll op de homepage ingevuld gaat worden trouwens. Misschien ben ik wel heel ouderwets hierin!
Groet Philip

Re: randapparatuur allerlei

beste Erwin,

ik ben het in dit geval met Philip eens.
NOOIT OPTREDEN MET EEN METRONOOM IN JE OOR!!!
Verschrikkelijk lijkt me dat. Natuurlijk moet
je het zelf weten, maar het lijkt mij helemaal niks. Een metronoom is in mijn optiek een heel goed apparaat om mee te studeren. Als je dit veel doet kan het je helpen meer steady te worden, wat heel belangrijk is. Maar op het podium moet je je natuurlijke beat hebben. Je innerlijke beat bedoel ik daar me. Je moet het tempo voelen en verinnerlijken, zodat je niet versneld of vertraagd. Een beetje versnellen hoeft niet altijd even erg te zijn, als het bijvoorbeeld komt door een enorme energie op het podium, als je helemaal los gaat met je band, maar vertragen kan toch vaak wel een beetje een apatisch gevoel geven denk ik. Maar dat is maar mijn mening, en het gaar natuurlijk lang niet voor alle situaties op waarschijnlijk. Maar laat die metronoom maar thuis als je een gig hebt, ook als er geen drummer mee speelt. Ik vind het juist soms heerlijk om zonder drums te spelen, omdat je dan helemaal zelf de interpretatie van de time kan bepalen en dat niet samen met de drumemr hoeft te doen. Maar als je weer met een drummer speelt met een vergelijkbare opvatting van time is dar ook weer heel fijn, dan kan je super together zijn. Maar in ieder geval is het denk ik belangrijk om met de metronoom te studeren, om een sterke time (steady/ tempovast) te ontwikkelen, maar als je optreed moet je natuurlijk klinken, en niet als een een of andere 80's drumcomputer. Dat is toch niet wat je wilt lijkt me.

Groeten Tobias

Re: randapparatuur allerlei

OK, als ik het goed begrijp moet ik oefenen met metronoom en optreden zonder. Je hebt natuurlijk gelijk dat het direct zo doods klinkt met een metronoom live spelen.

Re: randapparatuur allerlei

Ja, zo doe ik het ook regelmatig, bevalt prima. Om dan nog enigszins het jazzgevoel te houden doe ik net alsof elke tik van de metronoom op de tweede en vierde tel van een vierkwartsmaat komt, dat bevalt erg goed. Ook omdat je preciezer moet spelen naarmate je door minder tikken van de metronoom in de maat in het gareel wordt gehouden, dus dat maakt de uitdaging iets groter.
Groet Philip