Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
luidsprekers

Welke luidsprkercombinaties klinken goed? Hoe zit dat met impedantie en vermogen? Mag ik een 4 ohm luidspreker bijhangen op mijn combo?

Re: luidsprekers

Ga naar de site van Hevos en klik links op "Basics".
Ik denk dat je dan vindt wat je wil weten.

Re: luidsprekers

Bedankt voor de tip. Ik wou gewoon het forum wat aanwakkeren... - zelf weet ik wel het een en ander van electronica, versterkers, luidsprekers...

Re: luidsprekers

Heb ik ook een vraagje over versterking... en dit leek me de juiste plek..

Op o.a. bassplaza.com zijn er genoeg discussies over het uit versterken van je contrabas. Over het algemeen meen ik daar op te maken dat je voor het beste resultaat een (bassdrum)microfoon kunt gebruiken als je het geluid uit je klankkast wilt behouden. Piëzo zou enkel de snaren oppikken en niets doen met de klankkast (het geen mij zonde lijkt). Hoe denken jullie hier over en hebben jullie misschien tips kwa modellen e.d.?

Re: luidsprekers

Als je meer wil weten over piezo ed, kijk je toch in de basles van Philip. Links op je scherm aanklikken

Re: luidsprekers

Bedankt Paul & Baspiet,
Dit is een belangrijk onderwerp! Ik heb inderdaad in de baslessen geprobeerd om iets aan onze collectieve onwetendheid op dit gebied te doen door aan elke contrabassist van wie ik het e-mail adres kon achterhalen om een reactie te vragen op dit gebied, hetgeen geresulteerd heeft in een levendige correspondentie die te achterhalen valt in de rubriek basles.
Toch is dit nog maar een druppel op een gloeiende plaat; wij bassisten weten nog lang niet genoeg op dit gebied. Helaas kun je niet een winkel binnenstappen en alles uitproberen op dit gebied, niet in het minst omdat veel systemen een radicale ombouwing van je kam noodzakelijk maken in de vorm van boren en schuren.
Tot we onze geliefde contrabas versterkt precies zo kunnen horen als we willen, zal er nog heel wat uitgevonden moeten worden op het gebied van de contrabasversterking. We zijn er duidelijk nog lang niet. Inderdaad, piëzo elementen geven een wat onnatuurlijke, elektrische versterking. Het voordeel van piëzo's is echter dat we de bas zo hard kunnen versterken dat we naast een drummer kunnen staan (mijn favoriete positie) en toch gehoord worden.
Microfoonsystemen geven doorgaans een natuurgetrouwer, 'akoestischere' versterking. Maar ja, ga daar maar eens mee naast een drummer staan: die fijne microfoon versterkt dan natuurlijk ook de drums, waardoor we nog meer verdwijnen in drumgeweld. Hard kun je dat soort systemen meestal ook niet zetten: je basgeluid verdwijnt in een zee van gepiep door rondzingen...
Dus dan toch helaas maar piëzo's (zucht) ondanks hun wat elektrische sound. Al wordt er morgen wat mij betreft iets beters verzonnen. Dan hol ik meteen naar de winkel.
Groet Philip

Re: luidsprekers

Heeft er iemand ervaring met de combinatie Piezo/Digitale versterker? Ik gebruik er zo een met mijn Musicman. Geluidsregeling is zeer uitgebreid en naukeurig.(Yamaha BBT)
Ik vraag me dit af voor een vriend die (nog) geen piezo gebruikt.

Gr Baspiet

Re: luidsprekers

Bedankt voor de snelle reacties.
Typisch toch weer dat er geen ideale oplossing bestaat. Of zijn wij bassisten zo ijdel dat het ons nooit goed genoeg is... Of zou er te veel variatie aan bassen en smaken zijn dat de fabrikanten er onmogelijk op in kunnen spelen...
Ik heb de baslessen omtrent dit onderwerp nog eens doorgenomen, bedankt voor de tip, baspiet (loop je tegen woordig over de daken?). Het zou inderdaad een uitkomst zijn als een winkel alles zou kunnen bieden zodat je kunt uitproberen hoe een bepaald model voor jouw bas (en smaak) uitpakt.

Momenteel ga ik denk ik voor een simpele (budget) oplossing. Ik heb op Marktplaats een bod gedaan op een Pan-electric PE-4B element, die zowel piëzo als condens-mic heeft.

Re: luidsprekers

Zelf heb ik mijn contrabas met 2 piezo`s versterkt middel een Hartke 500 en een swr workingmansclass 4x10.Beetje naar geluid maar wel lekker hard wanneer nodig, zo gauw er een ander goed systeem komt .......
Groet Robert

Re: luidsprekers

Dat is wel een hele heftige opzet voor de versteking van een contrabas. Daar blaas je het hele podium mee schoon, dunkt me.
Heb je dan ook niet erg last van rondzingen ?
Mag ik vragen welke muziekstijl bij deze opzet hoort ?

Ook eens interessant om deze discussie te lezen naast die over het monitorgeluid, waar gepleit wordt voor een minimale versterking.

Re: luidsprekers

Paul,
Hier kan je de pickup vinden die Charlie Haden gebruikt. Als je daar de kast niet mee hoort weet ik het ook niet meer

mvg,
Sam

Re: luidsprekers

Zo te zien zijn het ook piezo's, maar in plaats van dat ze de trillingen van de kam 'vertalen' in een audiosignaal, doen ze dat nu met de trillingen van het bovenblad. Tja, Haden heeft natuurlijk een superieure sound, dus het zal wel erg goed zijn. Maar het is dus niet zo dat dat ding de sound oppakt die uit de klankkast komt, zoals een microfoon, als ik het tenminste goed begrijp. Kom toch wel in de verleiding om zo'n ding te kopen, al zijn die jongens ook bekend om de hoge prijs die ze voor hun elementen vragen. Beslissingen, beslissingen, beslissingen. En dan moet je het waarschijnlijk ook nog 'ongezien' bestellen. Zucht ...

Re: luidsprekers

Ja hoor, peperduur, die set: 768 euro ...

Re: luidsprekers

Inderdaad het is een erg ruige setting, we spelen dan ook werk van onder andere lester butler, ruige mondharmonicablues.
Rondzingen is altijd aan de orde, we hebben geen PA.

Ik ga binnenkort een roland cube 10 aanschaffen, voor ik doof ga worden, even een oorstrelend volume hanteren middels een 100 watt 12 inch combo.

Verder heb leuke mensen ontmoet waarmee zigeunerjazz etc aan de orde komt, de beste man is een hongaar. Met Gitaar contrabas en zang als bezetting is het lekker buiten spelen geblazen deze zomer.

Groet Robert

Re: luidsprekers

Roland Cube 100 bass

Re: luidsprekers

Zoals wellicht bekend, ben ik enthousiast gebruiker van deze cube.

Re: luidsprekers

@hansmiv,
Iemand fan van de cube, dat komt mooi uit.
ik vraag me namelijk af hoe de cube werkt wanneer je er een speaker bij aanhangt. Op het schema in de handleiding staat voor de interne speaker èèn versterker opgetekend en voor de externe speaker ook.
Geeft de cube 100 nu MET extra speaker MEER power (140 watt), of geeft ie aan beide speakers samen 100 watt? ook bij de FAQ op de roland sites geen info gevonden.

Ik zit eraan te denken om er een gallien&krueger 1x12 van de microbass serie bij aan te hangen, goeie keus????

Groet Robert

Re: luidsprekers

Je had de manual al gevonden, begrijp ik? Eventueel staat hij o.a. hier:

http://www.americanmusical.com/manuals/roland/rolcb100_manual.pdf

Als je er een externe speaker bij aan zet komt het geluid over zowel de interne als de externe speaker. Ik doe dat nooit, want dan ben ik weer terug bij af (niet meer zo lekker compact).

Ik lees nergens dat de verserker dan merkbaar meer vermogen gaat afgeven (op vier ohm = 8ohm/2). Ik denk dat je dat vooral moet willen om een mooier geluid te halen.

Ik heb afgelopen week nog een paar opnamen teruggehoord en ik moet zeggen dat de bas er goed uit kwam. Ik vind het prima zonder extra kast.

Misschien moet je eerst eens proberen zonder. Tenzij je de G&K al hebt, natuurlijk.

Wat betreft de eindversterking van de CB-100: de 'tweede' amp wordt doorgelust naar de eerste als er geen externe speaker aanhangt. Vandaar dat ik denk dat er geen merkbaar hoger vermogen uitkomt met een tweede kast.

Re: luidsprekers

Dank voor de reactie.
Vermoeden bevestigd, geen extra vermogen.
Ook niet nodig wel nieuwsgierig naar de werking van de versterker. Ben erg blij met de Roland, klinkt geweldig en iedereen staat versteld van de power uit zo`n kompakte kast. Simulaties en effecten leuk om een fijne sound te creeëren.
Groet Robert

Re: luidsprekers

Ow, je hebt hem al !
Leuk dat je ook zo enthousiast bent

Re: luidsprekers

@ hansmiv.
Ja ik had um al aangeschaft. De reviews van en door gebruikers klonken zo goed, hup naar de winkel, proberen die hap en direct aangschaft.
De 12 inch speaker geeft een lekker warm geluid, het hoort zich breder aan dan mijn 4x10(swr) met 330 watt (hartke 5500.
Niet eens zoveel minder volume, de 4x10 set kan ook niet voluit ivm rondzingen, wel warmer qua sound dus.

Laatst (voor ik m`n cube had aangschaft) speelden we te Emmen en daar zag ik ook een contrabassist die maakte gebuirk van een Hevos 400 met een 12 inch kast.
Ik zag de man al tijdens het spelen draaien aan de vertsterker maar kwam met het volume niet echt in de muziek terecht, wel hoorbaar in rustige passages maar in dynamischer stukken kwam ie er niet in de buurt, wel een mooie sound uit het Hevos setje!!!.
Na het optreden ben ik naar de man toegelopen en heb gevraagd wat zijn probleem was.
Normaal gesproken lust ie zijn set door naar de PA maar deze keer niet gedaan dus qua volume niet in de muziek komen te liggen, anders zou de boel gaan rondzingen.

Rondzingen ..mwaaa cube naast je neer zetten doorlussen die handel dan heb je je eigen monitor plus goed zaal geluid. Dus neem ik nu meestal de contrabas, de cube en een kabel mee om te lussen naar de PA.
Geweldig èèn keer lopen en ik ben klaar!!!
Dank voor de ondersteuning en adviezen!!!
Robert

Re: luidsprekers

Oh ja nog èèn ding.
De cube heb ik in Duitsland aangeschaft, en wel bij Musik Produktiv. Daar is (nog steeds) een aanbieding van de cube met een ibanes grs 180 basgitaar voor 399 euri.
Ik had nog een oude hohner b2a en een kustom kba 30 liggen, die heb ik verkocht en de (gratis ibanez gitaar ook), samen voor 450 euri.
Ergo een versterker voor weinig plus 50 euri over. M`n basgitaar is weer apk gekeurd.
Musik produktiv
http://www.musik-produktiv.de

Groet Robert

Re: luidsprekers

Hoi Robert,
Was de band van die man met de Hevos 400 knetterhard of zo? Ik heb helemaal geen last van rondzingen en volume zat. Ik heb wel veel zwaardere boxen trouwens, eentje erbij met een 15'.

Re: luidsprekers

Phillip,
De band was vrij luid, met zes man, percussie, trompet, saxofoon, gitaar, toetsen en bas.
De bassist gooit zijn geluid `normaal gesproken` over de PA.

Groet Robert