Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Blaren aan mijn wijsvinger

Hallo bassisten,

Ik zit sinds kort (8 maanden) op contrabasles. Ik ben er eigenlijk aan verslaafd. Afgelopen zaterdag heb ik de hele dag geoefend, dat ik nu niet alleen blaren heb, maar ook een compleet zere vinger.

Is het beter even een break te nemen, of moet ik de pijn ontberen en gewoon doorgaan (eelt kweken)?

Kan zijn dat ik een verkeerde rechterhantechniek toepas, want de pijn zit h'm in de vingertop. Zelf denk ik dat ik met meer vinger(vlees) mag aanslaan. Misschien dat ik dan minder last van de vingertop zal hebben

Graag jullie reactie.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Een bekend fenomeen als je begint te bassen. Ik heb het vrijwel nooit meer, eigenlijk alleen maar heel soms als de omstandigheden me dwingen om op een vreemde bas te spelen - een bas waar darmsnaren opzitten bijvoorbeeld, terwijl ik staat gewend ben. Maar ik kan me nog wel herinneren dat ik vroeger bij een optreden een keer in de eerste set een joekel van een blaar op een vinger kreeg, waar tijdens de tweede set het vocht uitspoot. De derde set werd heel lastig spelen: behalve dat de pijn voor de nodige afleiding zorgde, bleven mijn vingers steeds kleven door het bloed. Brrrrr.
Maar dit soort gruwelijke ervaringen gaan vanzelf over. Ten eerste wennen je vingers om de een of andere reden aan wat je van ze verwacht, er voltrekt zich een fysieke verandering. En je gaat je vingers gecontroleerder gebruiken naarmate je meer ervaring krijgt en je techniek verbetert, zodat er ook minder reden voor blaren is.
Ik zelf speelde altijd zoveel mogelijk door, al vermeed ik zoveel mogelijk toestanden als in bovenstaande anekdote. Mijn criterium was normaal: zoveel mogelijk doorspelen, behalve als het teveel pijn gaat doen.
Als je vaak pijn krijgt in je vingertoppen, is het goed om na te gaan of je niet te hard drukt met je linkerhand en/of te hard aanslaat met je rechterhand. Elke vermindering van druk of energiebesteding betekent winst. De truc is om goed geconcentreerd te bekijkenb of er spanning in je lichaam zit terwijl je speelt en die spanning eruit te halen door bewust te ontspannen. Ik weet wel, als je mijn lessen kent zul je wel denken: daar heb je hem weer met zijn ontspanning, maar het is echt het ei van Columbus.
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Nou, ik hoop niet dat ik ooit zo een uitspuit-ervaring meemaak. Volgens mij kun je dan ook niet meer normaal spelen. Het punt is, dat ik niet eerder dan afgelopen zaterdag zo veel heb geoefend. Verder denk ik, dat het sowieso nuttig is om na te gaan met hoeveel spanning ik speel. Ik zal daar zeker op moeten letten.

Hoe belangrijk is ademhalen tijdens het spelen? Dient dat louter voor het houden van de maat, of kun je ook de spanning daardoor verlagen?

Verder blijf ik benieuwd naar het geheim van samenspelen. Zijn er basisspelregels als bijvoorbeeld een pianist in C begint te spelen? Waarmee kan de bassit dan invallen? Hier en daar hoor ik dat de bassist in ieder geval met de kwint invalt (dus de G). Maar je kunt onmogelijk alleen de kwint spelen, toch? Moet je dan de noten van de toonladder van C spelen? Ik vind het vaak best moeilijk om iets te verzinnen dat in harmonie is met hetgeen de pianist heeft ingezet.

In ieder geval, bedankt voor de tip bij blaarvorming. Ik speel gewoon door (gaat nu al weer beter trouwens)

De groeten,

Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Eerst maar even over ademhalen: hoe je ademhaalt is heel erg belangrijk. Het is de bedoeling dat je gewoon en rustig blijft ademhalen, en dus niet dat je ademhaling meegaat met de maat van de muziek of de noten die je speelt. Als je dat wel doet, kun je zelfs duizelig worden of iets krijgen wat op hyperventilatie lijkt - en dat komt je spel natuurlijk niet ten goede. Muzikanten zien dit soort problemen doorgaans over het hoofd, dus ik vind het knap van je dat je hier een vraag over stelt, en ik wil elke muzikant die dit leest de aanbeveling doen om even goed op de ademhaling te letten tijdens het spelen. Als ik dat zelf doe blijkt het eigenlijk altijd nog wel iets meer ontspannen te kunnen.
Wat je vraag betreft over de noten die je moet spelen het volgende. Vrijwel alle populaire muziek maakt gebruik van een akkoordenschema. Een akkoord is een samenklank van noten, minstens een drieklank, drie verschillende noten waar een interval tussenzit. Meestal zijn dat tertsen. Een akkoord in een akkoordenschema duurt een tijdje, bijvoorbeeld een maat. Het volgende akkoord duurt ook weer een tijdje. Op een gegeven moment heb je ze allemaal gehad, bij een bluesschema bijvoorbeeld na twaalf maten en dan begint het akkoordenschema weer overnieuw. De akkoorden bepalen de noten die jij in de begeleiding speelt. Inderdaad is dat vaak de grondnoot van het akkoord en de kwint. Als je bijvoorbeeld een C akkoord speelt (C-E-G), zou je een C en een G kunnen spelen als begeleiding. De terts spelen (de E) is ook niet verkeerd; in dee bluesbegeleiding wordt vaan een loopje C-E-G-E gespeeld, probeer maar, dat klinkt heel bekend. Lees ook even de basles over elementaire muziektheorie op deze site.
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Over welke noten je mag/moet spelen zijn all hele boeken volgeschreven - dat is namelijk het doel van de theorie achter toonladders en akkoord-progressies. Heel - maar dan ook echt HEEL - kort samengevat, is het zo dat je als de piano in C speelt je de noten van de toonladder C mag spelen. Die klinken dan nooit "vals", maar er iets mooi van maken doe je volgens mij op gevoel. Vlak voor de overgang naar een volgend akkoord mag je gerust een cromatische (vingertje een vakje opschuiven) doorgangsnoot gebruiken - is niets mis mee. Een oefenmethode zou kunnen zijn:
- luister naar een eenvoudig blues nummer.
- identificeer op gehoor de progressies. Je moet 3 globale akkoorden kunnen onderscheiden. Als de blues in C is, zijn dat de grondnoten do - fa - sol. Voor het genmak aangeduid als I (do) - IV (fa) - V (sol). Je bluesschema kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien (12 maten):
I I I I
IV IV I I
V IV I V
- pak nu je bas en speel de do fa sol (of andere noten als de blues in andere toonaard is natuurlijk) mee op de eerste tel van elke maat.
- speel nu diezelfde noot op elke tel van elke maat.
- speel nu op elke tel 1 noot uit de drieklank harmonisatie van elk akkoord.
voorbeeld: C geeft deze 3-klanken
I = C - do mi sol
II = Dm - re fa la
III = Em - mi sol si
IV = F - fa la do
V = G - sol si re
VI = Am - la do mi
VII = B- - si re fa

Je zou nu kunnen spelen:
op alle I-en --> do mi sol do
IV-en --> fa la do fa
V-en --> sol si re sol

- probeer nu eens met andere vologorde van noten, voorbeeld op I-en speel je nu do do sol mi,...
- probeer nu eens alle ander noten uit de akkorden, en luister aandachtig hoe alles klinkt.
- probeer nu eens een paar andere noten om te kijken hoe die klinken (voorbeeld F# klinkt vreemd op C),...

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Philip en Erwin,

Bedankt voor de heledere uitleg. Ik weet niet of mijn docent het leuk zou vinden als die zou zien dat ik dit soort vragen op het forum stel. Ik kan die namelijk ook aan hem stellen, maar het gekke hiervan is, dat andere uitleg vaak zeer verhelderend kan werken. Puur door in termen van do re mi .... uitleg te geven. I, IV en V is leuk, maar handig als je dat even met do re mi kan dubbelchecken. Nu begrijp ik de stof van mijn docent veel beter.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik eigenlijk ook te snel wil leren lopen. Ik ben nog geen jaar aan het lessen en wil al meespelen. Elke dinsdag komen studenten bijeen in het Bimhuis in Amsterdam, o.l.v. contrabassist Arnold Dooyeweerd. Iedereen vraagt aan een ieder om mee te spelen. Aangezien ik de enige Bimhuis-student contrabas ben, ben ik steeds het haasje. Je kunt je dan wel voorstellen dat je dat niet te vaak wenst, zeker als je niets hebt te vertellen. Daarom ben ik zo benieuwd naar tips voor het samenspelen. Ik kan het mezelf makkelijker maken door zelf studenten uit te nodigen en met een (ingestudeerd) nummer beginnen i.p.v. omgekeerd. Daardoor voorkom ik genante vertoningen. Darn That Dream van Oscar Pettiford is bijvoorbeeld een nummer dat redelijk makkelijk is (lijkt) om mee te starten. Ook All Blues. Ik realiseer mij echter dat de moeilijkheid onder andere in de timing zit.

Ik ben ondertussen verslaafd aan oefenen en luisteren. Daar kan ik eindeloos over schrijven, maar dat zal ik niet doen.

Nogmaals bedankt voor de uitleg. Ik zal in de toekomst vaker vragen aan jullie voorleggen. Daar is dit forum uiteindelijk ook voor, toch?

De groeten,

Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Melvin,

Wat betreft het ademhalen misschien een handige tip. Als je een syncope bestaande uit een rust en een noot speelt, wanneer je bijvoorbeeld de eerste achtste van de tel een rust hebt en de tweede achtste van de tel een noot speelt, kun je het ritme soms beter te pakken krijgen wanneer je op de 1ste achtste inademt, vasthoud en op de 2de achtste uitademen. Dit werkt met name bij het instuderen goed.

Martijn

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Misschien wel een goede tip Martijn. Die onthoud ik!

Leuk om via dit forum de muziektheorie én de praktijk beter te snappen. Resumerend: Stel een pianist zet in de toonsoort C, dan kan de bassist akkoorden kiezen die in de toonladder van C voorkomen. Op basis van die akkoorden (C/Dm/F/G/ etc.) kan met de akkoord-noten worden begeleid.

Van belang is natuurlijk het tempo. Dat vind ik helemaal geen probleem, want dat is een kwestie van tellen en maathouden. Maar om het geheel mooi te laten klinken, is de melodie (lees: volgorde van de akkoorden én de noten binnen die akkoorden) toch ook belangrijk? Schrijf ik nu rare dingen? De bassist heeft, naast de ritmische ook een melodische functie. Ik kan mij voorstellen dat de harmonie bij improviseren niet zo 123 gevonden zal worden, maar misschien zijn er in de muziek regels of wetten die resulteren in een bepaalde harmonie. Ik weet het niet. Jullie weten daar ongetwijfeld meer van.

Nou, ik lees graag jullie reactie,

De groeten,

Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Eigenlijk is het zo dat in 90% van de jazz het akkoordenschema vastligt. Het is bekend in welke maat welk akkoord komt. Op dat akkoordenschema wordt dan geïmproviseerd. Echt pure improvisatie, waarbij echt niets wordt afgesproken, komt ook wel voor, in de free jazz hoek en ook wel soms ook bij Nederlandse impro. Maar bij de meeste jazz ligt het akkoordenschem vast. Niet dat ik dat als een beperkende factor ervaar hoor. Zo'n schema kun je dan nog steeds op ontelbaar veel verschillende manieren spelen en het is best prettig om (ongeveer) te weten waar je aan toe bent!
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Ja ja, dat dacht ik al. Wat Arnold Dooyeweerd van ons vraagt, is inderdaad die 10% waarbij helemaal niets bekend is over akkoordenschema's. Dat is dus echt improviseren. Als een blazer of pianist inzet, dan dient de bassist meteen te analyseren; wat is de toonsoort en wat is de maat? Alleen dan kan de bassist op een passende en leuke manier begeleiden. Zo gek is het dus niet dat ik (als ik wordt gevraagd) best veel moeite heb om iets leuks te spelen; zeke r als beginneling. Dit, in tegenstelling tot een akkoordenschema dat vastligt. Ondertussen kan ik daarmee wel een beetje uit de voeten. Ik maak het mezelf een beetje moeilijk dus.....

Wat niet alleen uit eerdere reacties, maar ook uit diverse lessen blijkt, is dat toonladderkennis essentieel is. Daarnaast is halskennis zeer belangrijk, zeker voor een beginneling. Ik merk namelijk, dat mijn halskennis weliswaar steeds beter wordt, maar nu nog te beperkt is. 1/3 van de hals kan ik dromen, maar hoe maar je naar beneden gaat, hoe lastiger. Ik merk dat ik dan te veel moet nadenken over welke noten waar zitten. Daar is er voor mij dus nog veel werk aan de winkel.

Terugkomend op de dinsdagavond-studenten van het Bimhuis. Veel van hen zijn niet muzikaal opgeleid, maar spelen al jaren in bands. Zij studeren bestaande muziek in en reproduceren. Ja, dat is uiteraard ook een manier. maar ik wil wel snappen wat ik doe. Je merkt ook, dat die studenten, of noem ze maak muzikanten (ze kunnen namelijk wel wat) ook de grootste moeite hebben om met onbekenden, zonder afspraken en schema's samen te spelen. Het is niet eenvoudig!

Overigens, zelfs van een een iemand als Tony Overwater kreeg ik (ooit via de mail) het advies om vooral bessisten na te spelen. Kennelijk hoort dat erbij! Ik ga er dus vooral mee door. Ik creer mijn eigen conservatorium en jullie zijn mijn gastdocenten.

Groet,

Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hihihi, leuk, gastdocent!
Ik wil nog even bevestigen dat je heel goed bezig bent en dat het inderdaad van groot belang is om je hals te leren kennen.Een manier om dat te doen is thema's spelen in dat gebied, dan moet je wel. Op de links pagina op deze site staat een link naar een site waar je gratis een realbook in de bassleutel kunt downloaden. Extra voordelen: je speelt leuke dingen en je kunt je notenlezen nog oefenen ook.
Wat je met Arnold doet, lijkt erg op modaal spelen, vermoed ik. Dat is een manier van spelen die destijds door Bill Evans en Miles Davis bedacht is, al weet ik niet zeker of Miles hiermee teveel eer krijgt. Denk aan het beroemde nummer So What op de Kind of Blue plaat. Die stijl is verder ontwikkeld door Coltrane. Het komt erop neer dat je nog meer dan bij 'gewone' jazz uitgaat van de toonladder waarin je speelt. Sterker nog, er is haast geen sprake van akkoorden: So What heeft er maar twee, een in alle A'tjes en een in het B'tje, terwijl het akkoord in het B'tje eigenlijk hetzelfde akkoord is als in het A'tje, maar dan een halve toon hoger. Dit geeft je in zekere zin meer vrijheid; je hoeft niet na te denken over welk akkoord er komt. Aan de andere kant moet je ook iets doen met die vrijheid: hem zinvol opvullen, perfect luisteren naar je medespelers en daar ritmisch, harmonisch en melodisch adequaat op inspringen. Wat jij doet lijkt me een prima leerschool voor je! Maar ga inderdaad ook lekker door met akkoordenschema's spelen, want dat van je gevraagd wordt wat Arnold doet, is heel leuk om te doen, maar ook ietwat uitzonderlijk.
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Nog snel een tip over halskennis... Leer "relatief" te spelen ipv "absoluut". Kleine tersts ligt bijvoorbeeld een snaar naar boven en 2 vakjes naar links, en een grote tersts ligt een snaar naar boven en 1 vakje naar links. Als je nu bijvoorbeeld mineur (duidelijke kleine terts) moet spelen in weet ik veel welke toonaard, moet je niet eerst zitten uittellen welke noot wie-wat-waar-wanneer zit, maar kan je gewoon onmiddelijk die kleine tersts plaatsen. Ook wreed handig om te transponeren. Als je in D speelt en de zangeres is verkouden en heeft het vandaag liever in Cb moet je gewoon je hele hand evenveel opschuiven. Spaart je aardig wat telwerk met kruisen en mollen (ter info, D is 2 kruisen aan de sleutel, en Cb zijn 7 mollen).

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Fijn om te lezen dat ik mijn tijd goed besteed, door veel en nuttig te oefenenen. Ook fijn om steeds meer tips te krijgen, over bijvoorbeeld het ademhalen (bedankt Martijn).

De Real Book heb ik al voor een groot deel gedownload. Band-in-box moet ik nog aanschaffen. Dat zal mij helpen de nummers uit de Real Book beter te snappen.

Inderdaad is het belangrijk om die akkoordenschema's goed te kennen en te kunnen spelen. I'm working on them. De kans is namelijk groter dat ik straks meer met akkorrdenschema's te meken zal hebben dan met mensen zoals Arnold (hoe belangrijk die ook zijn).

Van alle toonladders die er zijn (gr. T en kl. t), welke (naast de toonladder van F) moet iedere jazzbassist sowieso kunnen dromen?

Even iets anders: jammer dat jazzdiva Shirley Horn overleden is. Zo oud is zij helemaal niet geworden. Haar dood betekent het einde van de oude generatie vrouwelijke jazzlegendes uit de tijd van Ella, Billy, Sarah, etc.. Ik heb heel veel muziek van haar......ik zal daar met nieuwe gedachtes naar luisteren.

Terugkomend op de toonladder-vraag, uiteraard is het wel de bedoeling om de belangrijkste toobladders (liefst allemaal) te kunnen spelen, maar ik stel mij zo voor, dat jazzbasiisten een aantal sowieso moeten kunnen.

Walking bass lines, is één van mijn uitdagingen. Ik heb het dikke boek van Mike Dowens aangeschaft. Daar staat best veel in. Mochten jullie tips hebben over functionele bass lines die ik snel kan ophalen hebben, dan hoor ik het graag. Leuk is ook om dvd's te kopen; any suggestions?

Groeten,

Mel

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Melvin,
Wat toonladders betreft: concentreer je in eerste instantie op de 'gewone' majeur toonladder (alle witte toetsten vanuit C op de piano), de 'natuurlijke' mineur (alle witte toetsen vanuit A) en de Dorische mineur (alle witte toetsen vanuit D). Dit zijn de belangrijkste toonladders voor de jazzz van voor de vijftiger jaren. Daarna is de melodische mineur steeds belangrijker geworden, inclusief alle akkoorden en toonladders die op de verschillende trappen van deze toonladder gebouwd kunnen worden (zie ook basles 29 - 30 op deze site).
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Ok, ik heb voldoende tips en goede raad meegekregen om voorlopig vooruit te kunnen. Daar ben ik heel content mee. Deze tips zullen (waarschijnlijk) nieuwe vragen oproepen die ik in een later stadium aan jullie zal voorleggen.

Thanks so far.

Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hej Melvin,

nog even over die toonladders,
je moet natuurlijk het rustig opbouwen,
maar op den duur moet je gewoon alle ladders
op z'n minst over 2 octaven kunnen spelen.
Daarbij zijn maj, natural min, en dorisch erg belangrijk. Ik zou ook gewoon beginnen met C, F en G bijvoorbeeld, en elke keer gewoon uitbreiden met 1 mol en 1 kruis. (Dus als je C, F, G onder de knie hebt ga je verder met D (2 kruizen) en Bes (twee mollen) etc.) Verder is in mijn optiek de beste oplossing voor baslijnen leren spelen uitschrijven.
Pik je favoriete bassist en ga daarvan bijv. op een blues zijn lijnen uitschrijven en leer ze danb uit je hoofd. In het begin kost het best wel veel tijd, maar als je het vaker doet gaat het steeds sneller. Ik doe het zelf ook heel veel en je leert er veel mooie lijnen door, en het geeft mij vaak ook weer inspiratie voor nieuwe ideeën.
Succes ermee!

Groeten Tobias

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Tobias,

Wat jij schrijft over het uitschrijven van favoriete baslijnen is wat mijn leraar inderdaad ook zegt. Dat het tijd kost, is mij inmiddels wel duidelijk geworden. Maar ik heb het er helemaal voor over. Het voordeel is, dat je gehoor ook verder getraind wordt. Dat vind ik heel belangrijk. Ben jij inmiddels een gevorderde? Speel je in een band? Zo ja, wat speel je dan? Vind ik altijd leuk om te weten.

Anyway, thanx for the tips. Ik ga nu lekker weer oefenen. Naast een drukke baan is het niet eenvoudig aan de dagelijkse basverplichtingen te voldoen, maar gelukkig ben ik eraan verslaafd geraakt en gaat het mij dus stukken makkelijker af.

Groeten,

Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Lang geleden had ik ook regelmatig blaren.
Ik trok met twee vingers tegelijk aan de snaren.
Mijn leraar heeft mij toen duidelijk kunnen maken dat je het zware werk aan de versterker over moet laten.
Ik ging daarna ook veel meer ontspannen spelen omdat ik niet meer zo bezig was met het produceren van geluid.
Je oefent veel. Doe je dat ook altijd met versterking?
Wel aan te bevelen. Benieuwd wat Philip hiervan denkt.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Baspiet,
Ik weet niet zeker of ik goed begrijp wat je bedoelt - bedoel je dat je, als je voor jezelf op de contrabas oefent, (ook) de versterker aanzet? Waarom doe je dat?
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Philip
Ik speel tegenwoordig geen contrabas maar alleen basgitaar.Heb het wel gedaan en ook les gehad. (lang geleden)Ik had vooral in het begin vaak blaren. Mijn leraar gaf me de raad om ook thuis met de versterker te oefenen om onnodig hard plukken af te leren. Ik oefende in die tijd ook veel, dagelijks tot wel 3 uur per dag. (ook lang geleden)
Mij hielp het niet allen tegen de blaren maar ik voelde me ook meer ontspannen. Ik weet niet of dit voor iedereen zo is.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Kijk voor band in a Box op dit adres:
http://145.53.67.246/~musiciansportal/
Je moet er wel eerst inloggen.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Baspiet,
Wat een grappig idee om dat harde aanslaan op die manier uit te bannen. Dat slaat alleen ergens op als je jezelf wat aandeed of een lelijke toon had lijkt me. Zo te horen aan zijn sound sloeg Ray Brown bijvoorbeeld ook bikkelhard aan, met een goed resultaat - maar zulke oermensen zijn waarschijnlijk dun gezaaid. Ik doe mezelf ook wat aan als ik een tijdje hard aansla. Maar toch: ik raad mensen aan om vooral zonder versterking te oefenen en er zo achter te komen hoe ze het liefst willen klinken. Iedereen heeft natuurlijk een ander ideaal in zijn hoofd (heerlijk, die enorme diversiteit in bassounds en smaken) en ik heb altijd het idee dat je versterker op zijn best in de buurt komt van je akoestische ideaal, zodat het maar beter is om eerst dat akoestische ideaal te bereiken.
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Wat een heerlijke thread, gaat over alles tegelijk. Van blaren heb ik ook wel last gehad, probeer zo nu en dan pauzes te nemen. Zorg ook dat je vingers niet nat worden maar vet blijven. Bekende truc is om je vingers langs je neusvleugels te halen, de meegeveegde talg is uitstekende huidverzorging.
Qua akkoorden en baslopen herken ik veel verhalen. In mijn eerste baslessen in de Jazzstudio in Antwerpen kreeg ik gelijk voor mijn kiezen dat ik basloopjes nooit op de basistoon van een akkoord moest spelen (dus een do in een C akkoord als eerste toon was altijd verboden). Vond ik raar en heb ik later ook maar zelden gedaan. Ik speel veel amateur jazz en dan is het juist fijn om herkenbaar bas te spelen. Betekent niet dat je dan alleen maar tertsen en quinten gaat spelen, maar een beetje herkenning is wel gewenst.
Kom gerust eens langs in een weekend om samen wat door te nemen, muziek maken is heel simpel.
Melvin1

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Baspiet / Melvin 1),

Ik heb slechts een paar keer met een versterker gespeeld en inderdaad, je hoeft de snaar maar heel even aan te slaan en de versterker doet de rest. Maar ik wil niet (altijd) afhankelijk zijn een versterker. Ik vind dat in staat moet zijn de rauwe klank luid en duidelijk moet kunnen laten horen. De klankkast is voor mij al een versterker op zich. Ik moet wel kwijt dat ik het een enorme kick vind om mijn bas via een versterker te horen.

Ik heb inderdaad periodes dat ik heel veel oefen. Dat kan ik alleen tijdens de weekenden doen. Als die echter volgeboekt zijn, dan komt er weinig terecht van bassen. Door de week speel ik 30 tot 60 minuten, maar dat vind ik veel te weinig. Dan moet ik stoppen op het moment dat het leuk begint te worden.


Melvin 1 schrijft over de makkelijkheid van muziek maken. Als ik naar musici kijk en luister, dan ziet het er best eenvoudig uit, maar ik doe het hen niet na. In mijn hoofd kan ik heel makkelijk muziek maken (contrabas spelen), maar mijn vingers gaan (nog) niet
vaak genoeg naar de juiste posities op de hals; dan heb ik het nog niet eens over de timing.

Ik zou best een keer een workshop willen doen samen. Misschien een leuk idee voor Philip.

Hoi Philip,

Een workshop, o.l.v. Philip Baumgarten, bestaande uit aan aantal sessies. De belangrijkste lessen van de in totaal 72 in praktijk brengen.

Locatie: ergens in het midden van het land. Een kleine financiële bijdrage moet kunnen.

Philip, wat vind je ervan?

De groeten,

Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Melvin,
Ik voel me natuurlijk gevleid door je voorstel, dank. Maar eigenlijk heb ik mijn didactische aandrang al volledig bevredigd door mijn baslessen op internet te zetten. Ik geef verder geen basles en dat is een bewuste keuze; ik ben gewoon niet zo'n leraar. Wel heb ik vorig jaar bij wijze van hoge uitzondering een workshop gegeven op het conservatorium in Anrhem, wat ik leuk vond om te doen. Maar ik wilde het toch maar zo'n beetje daar bij laten. Ik vind het trouwens wel heel leuk om mails met vragen over bassen te beantwoorden (die ik regelmatig krijg) en om mijn bijdrage te leveren aan dit forum.
Er wordt trouwens elk jaar in de zomer een leuke jazzworkshop georganiseerd in een kasteel in België met daarbij oiok een speciale, goede contrabas leraar. Ik word altijd gevraagd om dat op deze site aan te kondigen en dat doe ik met plezier. Ik ben even kwijt hoe dat ook weer zat, maar als het goed is kom je de aankondiging vanzelf tegen.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Nou, ik ben ook op dat kasteel geweest en dat is echt FANTASTISCH!!! Een hele goede aanrader, het heet jazzboost en wordt georganiseerd door Joost Reedijk. Kasteel staat in Blier, midden in de mooie ardennen. Zie ook: http://www.jazz-boost.nl/ De basleraar is Ruud Ouwehand en komt uit Enschede. Hieronder meer info over hem. Ruud is een hele leuke docent, ook voor beginnende jazzmuzikanten. Hij kan het heel simpel uitleggen, dat is klasse in de jazz-educatie, meestal is het allemaal vrij ingewikkeld.

Ik zou heel graag een workshop met Ruud organiseren, en ik woon nog midden in het land ook! Als we ongeveer 5 contrabassisten bijeen hebben kunnen we Ruud denk/hoop ik wel porren, uiteraard met normale vergoeding (plus een leuk basdiner). Ik garandeer jullie: dat wordt een gave dag!!

Melvin1

Over Ruud Ouwehand
Afgestudeerd aan het Hilversums Conservatorium contrabas lichte muziek in 1985. Sindsdien docent contrabas, basgitaar, solfège, harmonieleer, combocoaching en methodiek aan de conservatoria van Enschede en Amsterdam.
Speelde o.a. met Ferdinand Povel, Theo Loevendie, Soesja Citroen, Chet Baker, Archie Shepp, Nedly Elstak, Greetje Kauffeld, Rivertown Jazzband etc. etc.
Sinds 1994 vast lid van het kwartet van Armando (cd 'the Violinist' bekroond met een Edison)
Sinds 1995 trio Bart van Lier, Peter Nieuwerf, Ruud Ouwehand.
Trio Rachel Gould
Soesja Citroen band (edisonnominatie 2002), Piet Noordijk New Quintet
Div. platen en cd's
Tournees o.a. Moskou, Berlijn, Lissabon, Parijs, Amsterdam, Antwerpen, Indonesië
Festivals in binnen en buitenland (o.a. North Sea Jazz, Jazz at the Bouwmeester, Hoffestival, Kiel Jazz-Tage, Jakarta, etc.)
Veelgevraagd sessie-muzikant
Organiseert sinds 1990 concertseries in Jazzclub de Tor Enschede samen met Peter Nieuwerf onder de naam: 'Ruud Ouwehand Presenteert...'

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Philip,

Jouw bijdrage aan de educatie als het om spelen gaat, is uiteraard heel erg groot. Juist daarom zou ik graag mee willen doen aan een workshop met leden van zo een fantastisch forum. Theorie zonder praktijk heeft geen waarde. Het ultieme van jouw theorielessen is dat jouw leerlingen samenkomen. De organisatie van de workshop wordt voor 100% door de leerlingen uitgevoerd. Het enige wat je doet, is aanwezig zijn...en kritisch. Denk er nog eens over na.

Zo te lezen is Melvin 1 enthousiast. Je hebt al een paar suggesties. Da's leuk!Misschien moeten wij inderdaad een keer samenkomen. Gewoon doen! We stellen een agenda met thema's op en sluiten de dag inderdaad af met een basdiner, geheel in de sfeer van muziek.

Ruud Ouwehand lijkt mij een prima keus. Als wij starten, volgen er vast meer.

Ik reken op jullie creativiteit.

Groet,
Melvin 2

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Een contrabas workshop met de bezoekers van dit forum lijkt me een bijzonder goed idee! Als Philip dit zou willen doen zou dat fantastisch zijn maar zo niet, wat volledig te respecteren valt, dan denk ik dat Ruud Ouwehand een prima alternatief is.

Martijn

P.s. Naast het Bimhuis, dat door Melvin 2 genoemd is worden er ook in Paradox (Tilburg) http://www.paradoxtilburg.nl" 'sessies' gehouden.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Martijn en Melvin 2,
Hmmmmm, heerlijk dat jullie blijven aandringen, moet ik toegeven. Als er meer belangstelling blijkt te bestaan, krijg ik sterk de neiging om het toch te doen....!
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hallo forumbassisten,

Geen onbelangrijke wending in de houding van Philip. Hij schrijft letterlijk: "Als er meer belangstelling blijkt te bestaan, krijg ik sterk de neiging om het toch te doen....!". Waar het dus nu om gaat, is het antwoord op de vraag: hoe groot is die belangstelling voor een workshop contrabas, o.l.v. Philip himself?

Deze vraag stel ik aan iedere forumdeelnemer. Graag reageren. Jongens, het kan leuk worden......

Groet,

Melvin

Re: Blaren aan mijn wijsvinger workshop

Phillip schreef: .....doe ik het toch.
Plaats eens een berichtje in http://145.53.67.246/~musiciansportal/index.php
Daar hangen ook steeds veel bassisten rond.
Ik doe niet mee. Speel alleen basgitaar.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi allemaal,
Als die workshop doorgaat, zijn basgitaristen ook heel welkom hoor - al moeten ze zich wat volume betreft aanpassen aan het niveau van de onversterkte contrabas. Dan zal het waarschijnlijk grotendeels gaan om hoe je jazz speelt en over zaken die met bassen in het algemeen te maken hebben en wat minder over zaken die alleen voor contrabas of basgitaar gelden.
Groet Philip

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hallo iedereen,

lang geleden dat ik op dit forum ben geweest. Mijn berichten zijn er helaas vanaf, want ik zie dat er een nieuw forum is gekomen.
Ook ik ben de afgelopen maanden met Philips' tips aan de slag gegaan, en na verschillende aantekeningen meerdere keren te hebben doorgenomen, zijn er bepaalde principes rondom ladders, akkoorden beter op zijn plaats gaan vallen. Toch zijn er bepaalde zaken en bepaalde structuren die ik lastig vind te begrijpen, maar de groei die ik heb doorgemaakt is een uitstekend iets.
Ik vind het leuk om de voor mij zeer herkenbare vraag van Melvin 2 (de pianist speelt C - wat kan ik dan spelen) te lezen. Een jaartje geleden was ik ook met zoiets bezig en zat ik ermee in mijn hoofd.
Leuk om nu eens bij iemand anders een herkenbare gedachtengang te signaleren.

Ook ik stel in een andere topic zo dadelijk enkele vragen van mijn kant.

Groetjes Joris.

Re: Blaren aan mijn wijsvinger

Hoi Joris,

Zo zie je maar dat iedere beginner met dit soort uitdagingen te maken krijgt. Nu herinner ik mij inderdaad de correspondentie tussen Philip en jou over diverse issues. Inderdaad, jammer dat ze niet meer op te halen zijn. Ik zou het dan niet nog een keer hoeven aan te halen. Maar ja, als Philip wist dat alle waardevolle informatie definitief verloren zou gaan, dan zou hij het anders hebben aangepakt.

Ik ben in ieder geval blij te lezen dat je een jaar later de nodige vorderingen hebt gemaakt. Dat geeft mij namelijk hoop.

Vraag: wil je meedoen met de workshop contrabas? Bij voldoende aanmeldingen (lees: 24 participanten) wordt er volgend jaar (ergens in februari) een workshop georganiseerd.

Geef je dus nu op!

Groet,

Melvin