Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
A-snaar basgitaar klinkt anders na demontage

Naast mijn contrabas heb ik ook een akoestische basgitaar van Hohner. Ik heb er ooit geslepen stalen snaren op gezet omdat mijn vingers daar minder van slijten en omdat ik de wat doffere klank mooier vind dan die van geribbelde snaren. Een paar weken geleden zag ik dat de A-snaar er los bij hing. Het bleek dat niet de snaar gebroken was maar dat de pen waar de snaar omheen gewikkeld wordt, inwendig in het mechaniek afgebroken was. In Eindhoven heb ik op de Roostenlaan een vervangend gebruikt mechaniek kunnen kopen. Na dat gemonteerd te hebben werd de snaar weer gemonteerd en op stemming gebracht. De klank bleek echter geheel anders te zijn dan voorheen en dan die van de andere snaren. De snaar zong meer en klonk veel helderder waarschijnlijk omdat er veel meer boventonen meeklonken. Op zich vind ik de klank wel mooi maar er is veel te veel verschil met de klank van de andere drie snaren. Ik dacht eerst dat dat kwam omdat de snaar op een ander punt dan voorheen contact maakte met de fretten. Er zijn op de snaar echter geen contactvlakken te zien wat met geribbelde snaren vaak wel het geval is. Ik heb toen de D-snaar los gemaakt, bij de vaste kam een kwart slag gedraaid en toen weer opnieuw gespannen zodat de snaar op een ander punt contact maakt met de fretten maar dat gaf geen verandering van de klank. Omdat ik er verder niets aan kon doen heb ik de zaak maar laten zitten. Nu zijn we een paar weken verder en pakte ik de gitaar weer eens op. De A-snaar klinkt nu weer zoals voorheen en het zingen is vanzelf weggegaan. Ra, ra hoe kan dit?

Re: A-snaar basgitaar klinkt anders na demontage

Misschien moest de snaar weer op spanning komen? Was hij niet enorm gezakt toen je de bas weer pakte?

Re: A-snaar basgitaar klinkt anders na demontage

Toen ik de bas na een paar weken weer pakte was de toon van de A-snaar maar minder dan een halve toon gezakt ten opzichte van de toonhoogte die ik had direct na de montage. Toch lijkt het erop dat de toon pas na enige weken stabiel is. Ik vraag me af of dat bij nieuwe snaren ook het geval is. Meestal vervang je alle vier snaren tegelijkertijd en dan valt het niet zo op wanneer de klank na enige weken veranderd is. Het kan ook te maken hebben met de tijd dat de snaar los gestaan heeft. Omdat ik de laatste tijd weinig basgitaar speel, kan de snaar best een paar weken los gestaan hebben voordat ik dat in de gaten had.