Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
es bas

Wie kan mij iets vertellen over een es bas?
Schijnt uit Oost europa te komen.
En het wordt afgeraden, meer weet ik niet

Re: es bas

Bedoel je niet de tuba?

Re: es bas

Nou, ik moet wat duidelijker zijn. Op marktplaats staat een kleine bas met een "es hals". Toen ik daarnaar informeerde kwam dit antwoord:
Dat betekent dat op de hals een es zit waar de hals bij de klankkast komt. Als je de duim in de oksel van de hals legt zit daar op de g-snaar een es. D en e komt ook voor.
Verder vond ik een quote op een andere website:Let bij aanschaf op dat je geen Es bas koopt, want wanneer je dat niet gewend bent, speelt het niet lekker, komt veel voor bij Oost Europese bouwers, dan is de noot op de G snaar waar de klankkast begint een Es, geen D wat wel hoort.
Ik vroeg me af of anderen hier ervaring mee hebben, Of het enkel de G snaar betreft en of dat speeltechnisch een probleem is. (Neem toch aan dat de bas gewoon E A D G gestemd is).

Re: es bas

Hoi Jeroen,

er zijn halzen met D-mensuur en Eb-mensuur. De curve van de nek start bij de noot D of Eb op de G-snaar. Bassen met Eb-mensuur zijn veelal ouder, halzen met D-mensuur komen vaker voor. De Eb-hals bassen hebben vaak een langere mensuur, vanaf 107 cm en D-hals bassen een minder lange mensuur. Voordeel van de Eb hals is dat je F en F# makkelijker met je pink kunt pakken. Voordeel van D-hals bassen is dat je makkelijke van bas kunt verwisselen omdat de D-hals vaker voorkomt. Kortom het is maar wat je gewend bent. Zelf speel ik al jaren op een ouden Boheemse bas met Eb hals en een mensuur van 107.5 cm. Er valt ook genoeg hierover te vinden op het forum van www. talkbass.com.

Succes!
Ton

Re: es bas

Ah, zo zit het, bedankt Ton! Ik heb ook jarenlang op beide mensuren gespeeld. Maakte mij niet uit eigenlijk.