Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
losse snaren afdempen of mee laten resoneren?

Ik kijk altijd graag naar de Double Bass Lessons van Geoff Chalmers op YouTube (zoek ‘Discover Double Bass’ of zie zijn website www.discoverdoublebass.com). Aanbevolen!

Deze week was er een les (nr. 53), gewijd aan het afstoppen van open snaren. Zie https://www.youtube.com/watch?v=1OcU-Ty4wq0. Kern van die les: stop de snaren af waarop je een noot niet speelt. Dan klinkt de bedoelde noot helderder en meer gedefinieerd.
Dat afstoppen gaat vaak automatisch. Wanneer je plukt op de G-snaar, demp je met je rechterhand al de andere snaren af. Wanneer je plukt op de lagere snaren, kan je linkerhand voor het afdempen zorgen, door je vingers wat plat neer te zetten. En wanneer je strijkt, kun je bij een overgang naar een andere snaar de ‘oude’ vinger nog even laten staan en alleen de ‘nieuwe’ vinger op de andere snaar neerzetten.

Die les bracht mij in verwarring, want ik heb altijd geleerd: laat zo veel mogelijk open snaren mee resoneren. Dat is ‘gratis’ extra klank en het geeft ook iets eigens aan de contrabas. Let er dus goed op dat de vingers van je linkerhand niet de andere snaren afdempen dan waar je op speelt. Als je bijvoorbeeld een linkervinger op de A-snaar neerzet, moet je dus goed opletten dat je niet de D- en G-snaar raakt.

Wat vinden jullie? Afdempen of mee laten resoneren van losse snaren?

Re: losse snaren afdempen of mee laten resoneren?

Afdempen! Als je dat niet doet, klinken er tonen mee die je niet in je hoofd had. Lijkt me niet de bedoeling!