Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Contrabas versterker (wanhoop)

Bonjour heer Baumgarten en andere Contrabasfanaten.
Na vele pagina's op dit interessante forum te hebben doorgelezen, kwam ik veel tegen over 'versterking' van de contrabas. Meestal dat gaat het dan over de soort pick-up's die worden gebruikt en de effecten daarvan. En natuurlijk begint de goede basversteking aan de bron, dat zal ik niet ontkennen.
Maar waar ik al jaren naar zoek, is de 'one-and-only' Basversterker-combo die eindelijk eens het ECHTE warme volle diepe Contrabas geluid doorgeeft.
Ik heb er al twee geprobeerd en nog in bezit, die wel aardig zijn als je tenminste niet te veel eisen stelt. Maar als ik eerlijk tegen mezelf ben, dan is het eigenlijk veel meer elektrische bas wat je hoort; fendergeluid zeg ik dan maar.
Maar wanneer ik speel in onze oefenruimte, aangesloten op een geweldige joekel van een bascombinatie (met vier 10inch speakers in een niet te tillen kast!), dan klinkt mijn heerlijke bas met z'n simpele (en op deze site vaak misprezen) maar m.i. best effectieve Underwoodjes in de kam, ineens geweldig zuiver en echt!! Vol warm ContraBAS-geluid; weg Fender-sound. Fantastisch gewoon.
En nog daargelaten dat je je bij elke gig rot sjouwt aan het gewicht, want 30kg vinden versterker-bouwers kennelijk heel gewoon, terwijl de eerste beste bouwvakker al niet meer dan 20kg tillen mag, enfin. Nou heb ik net m'n 67e kerstboompje opgeruimd, dus die rug is ook niet meer de nieuwste, dat begrijp je. Dus zo'n kistje met neodymium speakers zou qua gewicht natuurlijk wel een uitkomst zijn. Maar ja, ....welke?

Nu ben ik al allerlei sites al diverse keren het welbekende merk "Gallien&Krueger" als 'beste' contrabasgeluiddoorgever (leuk scrabblewoord met 2x woordwaarde) tegengekomen. Maar wie van u heeft daar ervaring mee? En dan welk type speaker, 10, 12, 15 inch? Of zijn er andere, betere versterkers?
Wie oh wie wijst de weg naar DE contrabas-versterker?
Of bestaat die niet?
Salut!

Re: Contrabas versterker (wanhoop)

Dat zou ergens wel makkelijk zijn, als er een versterking bestond die iedereen het beste zou vinden, maar ook wel een beetje saai. Dan zou iedereen waarschijnlijk hetzelfde geluid hebben dat iedereen dan mooi zou vinden. Maar zo werkt het dus helemaal niet!
Hoe je klinkt als contrabassist is van ik weet niet hoeveel factoren afhankelijk: bijvoorbeeld van je aanslag, je contrabas, je element, je versterker en bovenal je smaak.
Er zit dus niets anders op voor jou dan je eigen smaak te volgen. Een hulpmiddel kan zijn dat je naar bassisten kijkt die ongeveer klinken zoals jij dat wilt en dan na te gaan welke spullen zij gebruiken. Meer dan een indicatie zal dat echter niet zijn: ook zij hebben weer een andere contrabas, slaan op een andere manier aan, enz.
Je gaat op geen enkel forum en van geen enkele collega horen welke spullen je het beste kunt kopen, dat kun jij alleen bepalen. Daar komt nog bij dat je smaak ook nog een verandert met de loop van de tijd, de mijne in elk geval wel. Ik wil nu anders klinken dan 10 jaar geleden. Zo gaat het nu eenmaal, helaas pindakaas.

Re: Contrabas versterker (wanhoop)

Een wijs antwoord alvast, waarvoor dank.
Inderdaad, niets persoonlijker als 'smaak'. Maar toch denk ik dat er collega's zouden moeten zijn met ervaring in bascombo's waarvan zij vinden een goede contrabas sound te verkrijgen. En met hun ervaring ga ik dan graag weer verder aan de slag, rekening houdend met alle medebepalende factoren die je terecht aangeeft.

En zeker ben ik ook geïnteresseerd in de combinatie met het soort pick-up etc. die gebruikt wordt, en die zeker ook medebepalend is.
Een ding is voor mij zeker; mijn onversterkte bas-sound klinkt voor mij prima, zelfs met m'n Thomastik spirocore's , en dat zou ik graag zoveel mogelijk behouden als het de speaker uitkomt.
En niet dat hij dan ineens veel meer als een elektrische basgitaar klinkt.
Blijf erg benieuwd naar meer reacties.

Re: Contrabas versterker (wanhoop)

Misschien kan je het merk en type van de versterker en speaker in de oefenruimte eens laten weten dan hebben we een indruk.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar wat voor muziek je speelt.

Ik hou zelf helemaal niet van het geluid van een element en gebruik alleen een microfoon (over een basversterker) maar dat is niet de meest makkelijke en praktische oplossing.

Uiteindelijk moet je zelf ontdekken wat voor jouw werkt en dat is dan ook nog een compromis tussen geld/volume/klank en gewicht. Kleine goedklinkende versterkers zijn meestal duur.

De bekendere merken in de contrabas wereld zijn toch wel Euphonic Audio, Hevos, Acoustic Image, AER e.d. Daar kan je eens naar kijken.

Ik speel zelf over een oude SWR Baby blue, maar dat is wat werkt voor mij.

Re: Contrabas versterker (wanhoop)

Ik kan hier één ding over zeggen: ik ben onlangs overgestapt op zo'n oerlelijk Markbass mini CMD 121P bakkie, en ik ben om. Natuurlijk gaat er (m.i.) niets boven onversterkt geluid - hier spreekt iemand die de hoop op zelfs aanvaardbaar geluid uit een versterker al had opgegeven. Zie ook mijn eerdere posts over dit onderwerp (lees: lijdensweg).

Hij is licht, ontzettend makkelijk bestuurbaar, en het geluid is prima - in alle diverse omstandigheden die ik er tot nu toe mee ben tegengekomen.

Ik ben er blij mee, en ik heb er heel wat versleten, of uit ontevredenheid juist amper gebruikt: Roland cube 100, het beroemde G&K combo, zelfs Hevos (fantastisch geluid, maar te groot en te zwaar naar mijn zin).

Dat wilde ik maar even meegeven. Het blijft smaak.

Re: Contrabas versterker (wanhoop)

Dat klopt wel, wat je zegt over de Hevos... Een enorm gesjouw. Maar het ding klinkt zo mooi, dat ik hem toch weer meesleep naar optredens. Voor de repetities gebruik ik dan de veel handzamere Acoustic Image. Geen idee hoe lang ik dat nog volhoud.

Re: Contrabas versterker (wanhoop)

Hallo.

ik speel op een Strunal contrabas met Rikkers elementen op een galien kreuger type MB 112 (200w) bas combo met een 12 inch speaker.
we spelen met ons groepje (Dûbel Twa) Ierse en Amerikaanse Folk.
ik zelf ben na het proberen van allerlei versterkers bij de G en K uitgekomen en vind hem zelf goed klinken bij de muziek die wij maken.
een mooi warm vol en zuivergeluid, waarbij ik alle parameters (toon regeling) gewoon op nul heb staan.

Re: Contrabas versterker (wanhoop)

Na jarenlang AER wilde ik ook lichtgewicht en kwam uiteindelijk bij Acoustic Image uit. 't Kost een paar centen maar dan heb je ook wat: http://www.acousticimg.com