Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Live sound

Och, vanavond zo'n vreselijk optreden gehad - geen eigen backline, vóór ons een monsterlijke rockband, en de 'professionele geluidsmensen' bleken snotapen die nog nooit een contrabas hadden gezien in hun leven. En hun gehoor was duidelijk al naar de knoppen, of die monsterlijke rockband moest in de hele regio gehoord worden.

Nu heb ik een elementje op mijn bas, voor nood - maar dat geluid is al vreselijk, en al helemaal door zo'n enorme Ampeg koelkast. Maar de mic kregen ze niet aan de praat (ach en wee) dus het moest maar, helaas zetten ze hem halverwege hartversterkend nummer snoeihard, waardoor ik niet eens meer naar mijn snaren kon ademen zonder te klinken als een laag overvliegende straaljager.

Wat is zoiets toch vreselijk. Wat een hel.

Is dit iets wat iedere bassist eens moet meemaken? Of kun je er iets tegen doen? Bestaat er een pil? Achteraf had ik gewoon elektrisch moeten spelen. Of helemaal niet. Hier was niets aanwezig van alle factoren die me zo van muziek en muziek maken doen houden.

Re: Live sound

Ik weet niet waar dat 'hartversterkend' ineens vandaan komt, in tegendeel. Ik bedoelde 'het eerste'.

Enfin, zou Ray Brown ook ooit zoiets meegemaakt hebben?

Re: Live sound

En dan heb je het nog niet eens over rondzingen gehad, dat kan de boel nog erger maken, want dan is er helemaal niemand meer te horen van de band. Maar goed, de hel die jij beschrijft heb ik ook meegemaakt. Gelukkig kan het ook anders; er zijn ook geluidsmensen die kundig zijn, goed luisteren naar wat je wilt en binnen een paar minuten een prachtig geluid neerzetten. Die heb ik ongeveer even vaak meegemaakt. Hetgeen een bedroevend percentage is natuurlijk...

Re: Live sound

Ik had laatst ook zo'n optreden. Nu gebruik ik alleen een microfoon en stuur die door een headway EDB1 voorversterker. Die heeft een instelbaar lag af filter. Normaal staat die op bas maar in dit soort gevallen zet ik hem op gitaar, dan krijgen ze in de PA bijna geen sublaag meer en klinkt het ineens weer meer als een contrabas i.p.v. een house party.

Re: Live sound

Ook meegemaakt en om dan maar weer een plank ter hand te nemen zou toch jammer zijn. Is ook niet nodig. De oplossing zit 'm in hetgeen Eric hierboven beschrijft. Dit kan ook met element.
Enige tekst en uitleg zodat je weet waar je op moet letten:
De meeste elementen voor contrabas geven een hoog-ohmig signaal af. 1 - 10 Mega-ohm is heel normaal. Hiervoor zijn speciale voorversterkers in de handel die dit signaal omvormen naar een bruikbaar signaal voor een 'normale' versterker en voor een mengtafel.
Wat nu misgaat als je dergelijk spul zelf niet meeneemt is het volgende:
Een technicus heeft DI boxen bij zich die naar zijn zeggen een hoog-ohmig signaal omzetten naar laagohmig. Maar zij hebben het over 50 kilo-ohm als hoog-ohmig signaal! Dit wordt een factor 10 : 1 tot 20 : 1 omgezet naar 500 tot 250 ohm hetgeen geschikt is voor de doorsnee versterker en mengtafel.

Als je op zo'n standaard DI een contrabas element van 10 M-ohm aansluit wordt dit omgezet naar 1.000.000 ohm tot 500.000 ohm. Niet geschikt dus. Dit vreet het laag uit je geluid met als resultaat enkel wat jammerlijk gekletter.

Kortom: Neem een pre-amp met ingangs-impedantie van 10 M en gebalanceerde DI-out-aansluiting mee naar elk optreden en je zult nooit meer problemen hebben.
Alhoewel: Nu klinkt ie als een heftige bas over de PA en als je de pech hebt op een houten podium te staan waar zowel de bass-boxen alsook je contrabas op rust dan gaat ie heel snel rondzingen. Neem hiervoor een stukje flexibel schuim mee dat voldoende steun geeft en tevens voldoende trillingen absorbeerd om onder de eindpin te leggen.

Re: Live sound

Dag Wiro (en anderen!) dank voor je reactie. Hoewel ik het technisch niet helemaal kan volgen - daar schiet ik echt tekort - staat dit idee mij wel heel erg aan! Natuurlijk - een overlevingspakket waarmee je elke situatie de baas kunt. Maar zou je mij misschien nog verder op weg kunnen helpen: wat is een goede pre-amp? Mijn element is een Fishman BP 100. Twee van die zwarte plaatjes die je met klemmetjes op de kam monteert, ach je zult ze wel kennen. Ik heb het nooit ergens naar vinden klinken, het ene plaatje klinkt ook veel harder dan de andere. Ik wilde al eens naar iets anders gaan zoeken, maar misschien met zo'n pre-amp, of in combinatie? Alle tips zijn welkom. Dank!

Re: Live sound

De Fishman BP-100 is zeker niet de beste, maar het kan voldoende zijn. De bijgeleverde klemmetjes kun je snel verbeteren. Bij de kantoorartikelen vind je clips om papieren bij elkaar te houden. Deze klemmen je elementen steviger op de kam en zullen daardoor de trillingen beter overbrengen.

http://www.gollihurmusic.com/product/1654-FISHMAN_BP_100_UPRIGHT_BASS_PICKUP.html

Hier wordt het impedantie verhaal nog eens uitgelegd:
http://www.gollihurmusic.com/faq/11-PREAMPS_DO_YOU_NEED_A_PREAMP_WITH_YOUR_URB_PICKUP.html

Wat pre-amps betreft heb je veel keuze waarbij je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Als je niet veel wil experimenteren zou je kunnen gaan voor één van de Fishman's: Platinum Stage Analog of Platinum Pro EQ Analog. De laatste heeft meer opties zoals tuner en uitgebreide toonregeling. (Ik heb zelf de voorganger van deze laatste gehad)

http://www.fishman.com/products/filter/instrument:upright-bass/type:preamps

Re: Live sound

Martijn,

Ik gebruik de voorloper van deze:

http://www.headwaymusicaudio.com/product/edb-2/

Ik vind hem echt ideaal. Ik speel alleen met een microfoon over een basversterker en heb hem aan mijn muziekstandaard met een beugeltje. Heeft als voordeel dat ik het volume kan regelen zonder dat ik naar m'n versterker hoef te draaien, want dat gaat meteen rondzingen. Instelbaar laag af filter, erg goede toonregeling en instelbare ingangs impedantie.