Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Zogenaamd oude bassen Marktplaats

Hallo,

Ik heb al eens eerder wat gepost over zogenaamd oude italiaanse en duitse contrabassen op marktplaats.

De laatste tijd komen er wel weer veel bij met nep-etiketten en beschrijvingen die niet kloppen.
Hier wat voorbeelden:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/strijkinstrumenten-contrabassen/m859733375-otto-goldschmied-mittenwald-3-4-contrabas-te-koop.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Dit is een nieuwe Hongaarse bas, hooguit twee jaar oud met een nep etiket uit Mittenwald. Mooie bas, maar niet eerlijk aangeboden.

Volgende;

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/strijkinstrumenten-contrabassen/m862006121-oude-contrabas-te-koop.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Zelfde verkoper als vorige bas maar andere naam. Ook een Hongaarse bas van maximaal twee jaar oud. Je kunt natuurlijk ook iets nieuws erven :)

Zijn goede instrumenten maar als je moet liegen om iets te verkopen dan heb je blijkbaar haast of is er iets niet in de haak.
Eerlijk duurt het langst maar ik denk dat de volgende lading al weer klaar staat.
Bij twijfel eerst een basbouwer vragen.

Ik heb wel eens zo'n verkoper erop aangesproken (marktplaats altijd in Amsterdam) en die begon me een portie te dreigen en schelden dat ik daar niet meer aan begin.

Dezelfde bassen staan overigens ook in Belgie aangeboden.

Re: Zogenaamd oude bassen Marktplaats

Ben wel benieuwd hoe jij ziet dat het nep etiketten zijn?
Ik ben geen expert maar op het oog zien ze er niet nep uit.

Re: Zogenaamd oude bassen Marktplaats

Deze nepbassen worden ook in Duitsland aangeboden op:

http://www.geba-online.de/400-Marktplatz

ik ben ook geen expert, maar ben geneigd Art te geloven. Adverteerder wijzigt steeds van naam, en als je door de adverteerder wordt uitgescholden en bedreigt, zegt dat al genoeg.

Vermoedelijk zitten hier Oost-Europeanen achter. Volgens mij kan Marktplaats hier wel iets aan doen...

Re: Zogenaamd oude bassen Marktplaats

De etiketten kunnen best echt zijn, zitten alleen in de verkeerde bas. Moedwillig.
En Mittenwalder bassen hebben specifieke kenmerken die bij die bas zeker niet aanwezig zijn, behalve dat de krul aan de bovenkant zit, de kam in het midden en het staartstuk beneden

Marktplaats kan hier niets aan doen, alleen zonde als een koper hier intrapt.

Ze heten momenteel Dirk, Robert, David en xxx.

Best mooi gebouwde bassen, maar waarom zeggen ze niet gewoon dat het een goede bas uit Budapest 2012 is?

Dezelfde 4 staan zowel in Duitsland als Antwerpen aangeboden.
Als er eentje verkocht is komt er vast gelijk een nieuwe voor in de plaats.

Re: Zogenaamd oude bassen Marktplaats

Ha,

nu staat er op marktplaats een "Italiaanse" contrabas aangeboden uit 1850 (?)
met een etiket uit 1735.

En dat voor maar 12.500 euro.

Beetje kenner ziet dat dit geen italiaans instrument is maar Duits.
Oude Italiaanse bassen hebben geen Gamba vorm en zeker geen verstevigingsranden op de zijbladen. Verder zijn de stemmechanieken Duits en van na 1900, dunne klaverblad vorm, niet eens gesmeed.

De bas zal best gerestaureerd zijn maar als op het achterblad de restauratie dusdanig zichtbaar is dan is er niet veel zorg aan besteed.
Verder is de krul donker en de rest van de bas licht gelakt. Behoorlijk lelijk en waarschijnlijk een nieuwere krul en/of hals.

Hoop dat niemand hier zijn spaargeld in stopt!


Re: Zogenaamd oude bassen Marktplaats

Gerestaureerd door Jan Knooren. Dat is toch niet de minste zou ik zeggen. Bij twijfel daar eens navragen lijkt me.