Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
moeilijk te bespelen bas

Hallo beste mensen.

ik speel op een tsjechische strunal bas gekocht bij Rikkers in Groningen.
Hij bevalt prima en speelt heerlijk. Behalve als mijn handen wat zweterig worden dan worden de snaren en toets erg stroef zodat ik niet meer soepel kan spelen.
ook als ik na elk nummer even mijn handen en toets afveeg met een droge doek.
heeft iemand hiervoor tips???

Sjoerd Hart

Re: moeilijk te bespelen bas

Je hebt van die middeltjes die je op je snaren kunt spuiten zodat ze gladder blijven.Dit lijkt me bijvoorbeeld zoiets: http://www.amazon.co.uk/Finger-Ease-Guitar-String-Lubricant/dp/B0002GW3Y8
Eigenlijk is het de bedoeling dat je zo ontspannen en makkelijk speelt dat je handen niet gaan zweten. Dus ik zou ook even nagaan of je niet te hard knijpt!

Re: moeilijk te bespelen bas

Sjoerd,

Naar mijn idee ligt het meer aan de achterkant van de hals. Als die gelakt is dat wordt hij meestal plakkerig. Bij veel bassen zie je ook dat de lak van de achterkant van de hals verwijderd is zodat je eigenlijk op blank hout zit met je handen. Het hout kan je beschermen door er af en toe lijnzaadolie op te smeren.

Re: moeilijk te bespelen bas

Philip ik denk inderdaad dat het door het knijpen komt.
bij optredens ben ik wel een beetje gespannen en als het dan op het podium warm is dan heb ik daar het meeste last van.
maar mider hart knijpen dat geeft weer bijgeluiden of moet ik dan de action wat lager laten stellen?
aan de achterkant van de hals ondervind ik echter geen problemen ondanks de lak laag.

Re: moeilijk te bespelen bas

Beetje moeilijk om te overzien of de snaren te hoog staan, maar in principe moet je het afkunnen zonder zweethanden. Overigens: op de E snaar, bij de laagste noten, moet je iets harder knijpen om bijgeluiden te vermijden. Op de rest van de bas hoeft dat dus niet!

Re: moeilijk te bespelen bas

Het kan ook zijn dat je de snaren niet efficiënt naar beneden drukt, zodat dat je meer kracht kost dan nodig is. Kan geen kwaad om dat even door een leraar te laten controleren!