Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Hout voor EUB brug

Hallo!

Voor een Stagg elektrische contrabas wil ik een andere brug maken. Doordat ik de hoek van de toets wat heb vergroot zodat deze wat meer lijkt op die van mijn gewone bas, past de originele kam niet meer. Daarbij is de snaar afstand ook wat te klein naar mijn zin en is de originele kam niet zo best.

Ik heb een nieuwe kam getekend en zoek nu een stukje esdoorn om de kam uit te kunnen zagen. Ca. 140 x 140 x 23 mm. Heeft iemand enig idee waar ik dat zou kunnen vinden?

Een andere optie is het aanpassen van een normale CB kam. Afstand buitenkant pootjes maximaal 120 mm. Misschien heeft hier iemand nog een oude niet meer op een gewone bas te gebruiken kam liggen die op mijn EUB een tweede leven kam krijgen? Alle tips zijn welkom!

Groeten,
Erik

Gevonden: Hout voor EUB kam

Via een meubelmaker in Breda heb ik een blok esdoorn gevonden. Het was gratis maar achteraf bleek dat er een niet zo'n best stuk was. Toen de medewerker het van de balk zaagde zat deze plek aan de achterzijde... Ik zag het pas toen in weer in de auto zat.

Maar goed, toch maar een poging gewaagd. Na het vlakken van 40 op 23 mm en na heel wat uurtjes zagen, frezen, vijlen en schuren is er een heel aardige kam ontstaan. Helaas brak deze op een gegeven moment in 3 stukken door inwendige scheuren in het hout. Alles weer in elkaar gelijmd met Titebond en alle overige scheuren opgevuld. Na het drogen de boel ook nog intern versterkt met een hardhouten deuvel. Niet ideaal maar het moet maar even zo. Opnieuw breken zie ik niet zo snel gebeuren want Titebond is oersterk.

Zie hier het resultaat: https://www.dropbox.com/sc/h35esrs2rcx1wd8/AAAM_ReoH0ndHrS5uGHsYbTNa

Het is een hele nette kam geworden al zeg ik het zelf, jammer van de slechte kwaliteit hout maar voorlopig doe ik het er maar mee. Als deze nu goed bevalt kan ik altijd nog een keer een nieuwe maken.

Mijn eerste ervaring met deze kam op de bas versus de originele is dat het geluid met deze kam veel luider is! Blijkbaar geeft het massieve hout zonder stelmoeren de trilling veel beter door aan de piezo elementen!

De komende tijd maar eens lekker proberen of de bas nu inderdaad beter strijkt met de grotere toetshoek en afstand tussen de snaren.

Groeten,
Erik