Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Aluminium contrabas

Mooie Bas!

Een zangbalk is wel noodzakelijk, evenals een stapel.
Anders blijft ie hol klinken.

Er zijn instrumenten die klinken zonder stapel maar bij houten bassen bestaat de kans dat de druk van de snaren het instrument doet inzakken en de stapel brengt ook de resonantie van het bovenblad over op het achterblad.

Ik zou in dit geval zelfs een redelijk dikke stapel nemen, ca 2 cm doorsnee.

De meeste niet houten contrabassen hebben wel een houten zangbalk. Maar hoe je een houten zangbalk in een aluminium bas lijmt?
Vraag het eens Lucas Suringar in Almere, die heeft eens wat aluminium bassen opgeknapt.

Succes en groet,

Martin

Re: Aluminium contrabas

Die 350€ is voor een GK versterker :)
Alluminium bassen zijn in de USA niet zo heel duur, maar ook niet zo goedkoop.

Re: Aluminium contrabas

Oh ja, volgende keer beter kijken! Maar €5000,- lijkt me toch wel erg duur. Mijjn koolstofvezel bas was in elk geval een stuk goedkoper.

Re: Aluminium contrabas

Ik zie dat de prijs in de VS rond de $2000,- is.

Re: Aluminium contrabas

Martin,

Bedankt voor je feedback. Almere vind ik iets te ver weg en heb inmiddels contact gehad met Rogier Dieges. Rotterdam is iets dichterbij. Hij zou me willen helpen met het plaatsen van een houten stapel.
Ik ga nu eerst alle lassen glad slijpen. Een houten inlage maken voor de holle hals. Hier lijm ik dan straks het ebbenhout op. Ik heb het idee dat dat ook al een ander klankbeeld gaat geven. Als ik dat voor elkaar heb ga ik met Rogier een afspraak maken en kijken of een stapel de resonantie weg kan halen. Ik heb de overtuiging dat de stapel niet zo zeer voor de trilling naar het achterblad een verbetering geeft maar juist de door de druk op het achterplaat en deze dus onder spanning brengt er een trillingsvermindering zal optreden. Kortom genoeg om te avonturen. Een volgend exemplaar ga ik uitvoeren met zangbalken om dan te kijken maar vooral te luisteren wat de klankverbetering ten opzichten van de kale binnenkant zal zijn. Deze bas is dan het studie project geweest zeg maar.
Ik heb nu namelijk wel de overtuiging dat een alu bas geweldig kan klinken.


Re: Aluminium contrabas

Hallo Peter,
Hoe is het afgelopen met je alu bas...?

vrgr,
Remus Aussen

Re: Aluminium contrabas

Hallo Remus,

Het is inderdaad even stil geweest rond mijn aluminium avontuur. Dat had even zo zijn oorzaak maar met nog een kleine week werk zal deze klaar kunnen zijn. Ik had Philip zo links en rechts al geroepen hem af te maken maar dat kwam er maar steeds niet van. Eigenlijk vraag je het op een leuk moment want ik ben net terug van vakantie en heb weer werkzin zeg maar. (dat was dus een beetje de oorzaak van het niet afmaken). Ik ga er vanaf nu weer elke vrijdag tegenaan zodat ik het resultaat spoedig kan laten zien en horen.

Re: Aluminium contrabas

Zet hem op Peter!