Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Een hoes voor je bas vinden, hoe doe je dat?

Hoi,
vorige week heb ik m'n eerste "echte" bas gekocht. Het is een eigenaardig instrument, de luthier haalde z'n assistent erbij en "nog nooit gezien" werd verscheidene keren herhaald.
De mensuur is wel 105 cm maar toch heeft het lichaam een kleinere lengte dan een standaard 3/4. Het heeft iets weg van een 250 jaar oude Italiaan-maar is helaas jonger...
De breedte is 57 en 68 cm, de dikte is 25 cm(!) en de kam is 15,5 cm hoog.

Hij is in een foedraal "Boston" (3/4) gelegd en dan bleef de rits dus vér open staan gapen wegens te dikke buik.
Zowel m'n leraar als de luthier gaven me redelijk weinig hoop om ooit een goed passende hoes te vinden.

VRAAG:
Is het op maat laten maken van een foedraal een optie?
Zo ja wie of waar?
Ik ben zelf wel knutsel-minded maar een naaimachine is me vreemd; dus een evt samenwerking met een schoen- of kleermaker lijkt mij wel mogelijk.
Welke goeie ziel is gek genoeg om daar aan te beginnen?

Ideaal was het iemand te vinden in de omgeving van Antwerpen...

Re: Een hoes voor je bas vinden, hoe doe je dat?

Ik ben zelf ook aan het kijken. Ik dacht dat Soundwear in duitsland ook custom maten deed maar kan dat nu niet meer vinden. Je kan ook eens kijken bij mooradian.com. Die twee horen bij de topmerken dus erg goedkoop zal het niet worden.

Re: Een hoes voor je bas vinden, hoe doe je dat?

Wel Eric,
dat zijn alvast twee goeie suggesties!

Maar!
Slik! Soundwear: 800 € voor een 3/4 hoes-géén maatwerk.

Voor een Mooradian heb ik nu een prijsaanvraag ingediend.
Benieuwd wat daar van komt.

Verder bracht een collega gisteren het idee aan om met het hele geval naar een zeilmaker te stappen. En idd: ik vond er één die naast scheepszeilen en tenten ook de topjes maakt voor cabriolets. Misschien maak ik dan zelf de polstering zodat de zeilmaker "slechts" rondom hoeft af te werken.
Heeft iemand anders zoiets al gedaan?

Re: Een hoes voor je bas vinden, hoe doe je dat?

Bedenk dan van te voren goed waar je hengsels en handvatten wil hebben.

Ik heb nu een soundwear hoes en juist de plaatsing van de handvatten maken die hoes tot een hele goede. Dat is natuurlijk lastiger te bedenken als je zelf een hoes laat maken. Een contrabas is per definitie een lastig ding om te vervoeren en een goede hoes zorgt ervoor dat je hem handiger op kan pakken en meenemen. Ik gebruik heel vaak de schouder riem bijvoorbeeld maar die ben ik nog niet tegen gekomen op andere hoezen.

Re: Een hoes voor je bas vinden, hoe doe je dat?

Hallo Stefan,

heb jij die "Modena" bas toevallig gekocht?
Die met die houten bollen en erg vreemde vorm?

Ik zou een 4/4 hoes kopen, niet te dik gevoerd, en vanaf de hals in het midden een stuk tussen laten naaien.
De hoes moet dan wel twee ritsen hebben die aan de onderkant elkaar ontmoeten.

De bas heeft, zover ik mij herinner, wat extravagant naar buiten stekende punten. Klinkt raar maar misschien kun je die wat laten inkorten?

Wel een leuk instrument! Heeft bijna niemand zo'n vorm.
Klinkt ie goed?

Re: Een hoes voor je bas vinden, hoe doe je dat?

Hey Art,
idd ik heb dìe dus gekocht.
Sorry voor de late reactie, maar ik ben 14 dagen met vakantie geweest- voor mij betekent dat ook automatisch "zonder internet".

Mijn luthier heeft hem intussen in handen.
M'n leraar en de luthier hadden ongeveer een gelijke waardering voor de klank:
"niet bijzonder", maar dus ook niet bar slecht.
De toets wordt gevlakt, nieuwe kam en snaren en een nieuwe pin.
Het staartstuk is niet van ebbenhout maar de luthier stelde voor om het in te korten ipv het door een ebbenhouten exemplaar te vervangen. Ben ik uiteraard in gevolgd.

Het is mij verkocht door een zekere "Oscar"; zijn familie woont al 10 jaar in Nederland (A'dam) en....is van Hongaarse afkomst.
De "Modena-bas" zou een erfstuk zijn van een oom uit Oostenrijk...

Als ik hem terug heb, zal ik nog een update geven ivm de klank.