Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
reinigen contrabas snaren

Ik maak m'n Thomastik en Pirastro Jazzer snaren schoon met Servisol, een spray ter reiniging van elektrische contacten. Eenmaal per twee weken even over de snaren sprayen, 3 minuten wachten, met keukenpapier afwrijven en ze klinken als nieuw. Ook de toets wordt weer vetvrij. Op deze wijze doe je zeker 5 jaar met een setje snaren.

Re: reinigen contrabas snaren

Zou WD40 hetzelfde effect hebben?

Re: reinigen contrabas snaren

WD40 is een smeer middel. Daarmee maak je je snaren extra vet, dat lijkt me geen goed idee.

Ik maak m'n snaren eigenlijk nooit schoon, soms een droge doek erover en als ze echt dood beginnen te klinken dan een keer met wat wasbenzine of alcohol om het overtollige vet te verwijderen.

Inspuiten met een reinigingsmiddel lijkt me op den duur het hout van de toets aantasten. Of je moet erna meteen de toets weer in de lijnzaadolie zetten.

Naar mijn idee heeft schoonmaken ook niet zoveel zin omdat de wikkelingen heel strak en plat zijn. Daar kan niet veel vuil tussen komen te zitten in tegenstelling tot roundwound basgitaar snaren. Na een bepaalde tijd is de rek er gewoon uit en moet je ze vervangen, niet omdat ze vuil zijn geworden.

Re: reinigen contrabas snaren

Lijnzaadolie voor een toets: kun je daar nog wat meer over vertellen? Ik zou eerder aan een meubelolie denken.

Re: reinigen contrabas snaren

Theo,

Meubelolie heeft meestal een kleurtje. Kan wel mooi zijn voor de toets. Lijnzaad olie wordt meestal gebruikt voor de blanke achterkant van de hals en kan dus ook gebruikt worden voor de toets naar mijn idee. Scheelt weer een flesje in de kast ;-)